Punalatva, Eupatorium

:slight_smile: Hehee… :slight_smile: Tietenkin ehkä voisi chocolaten omistajien mielenterveydestäkin olla huolissaan ts. jos harmittaa vaikka liikaa talvitappiot :wink:

Hyvä tietää eli ehkä laitan jonnekin erityispaikkaan oman yksilöni talvisäilöön -tai sitten yritän peitellä ja toivon parasta…

Tässä punalatvan kukintaa tältä aamulta.

Minnekähän kaikki perhoset ovat kadonneet, ei ole näkynyt punalatvassakaan yhtään, muina kesinä kukat ovat aivan täynnä perhosia ja amppareita.

satues, sitä samaa minäkin haikailen perhosten perään ynnä muiden lentävien. Mitä nyt on tekeillä???

Kyllä meillä on piha täynnä kaiken maailman siivekkäitä heti kun vähänkin paistaa.

Ahaa, ne ovatkin menneet kaikki Kurpitsan pihaan…epistä ;(

<meillä viitosvyöhkkeellä punalatva ei viellä aiokkaan kukia, siis vasta nuppuasteella.

Minun itämättömät punalatvatkin taitavat olla Kurpitsan pihassa! Pussillisesta siemeniä ei tullut ainoatakaan tainta.

Eikä taida siemeniä tullakaan näinä ankeina aikoina, olisikohan minulla pussissa viimevuotisia....

Purppurapunalatvan siemeniä saapi tarjota minulle, jos joltakin löytyy… Vaihtariksi esim. toisen perhosmagneetin jättiverbenan siemeniä.

Ainakin purppurapunalatva on mieluummin kostean paikan kasvi, vähintäänkin vettä pidättävää pitäisi olla kasvualustan eikä se pane pahakseen vaikka vesi vähän seisoisikin varpailla. Kuivaankin paikkaan tietysti voipi laittaa, kun valmistautuu ylimääräisiin kastelukierroksiin:)

Editäti kävi, Hatanpään arboretumin sivulta:"Kasvupaikka:

Viihtyy parhaiten aurinkoisella tai puolivarjoisella paikalla
kosteahkossa ja multavassa maassa. Sietää ajoittain
seisovaa vettä ja kestää myös kuivuutta."

Kestää siis myös kuivuutta tuon mukaan:)

Meillä se on aurinkoisessa rinteessä eikä koskaan ole kasteltu.

Hoyabella, se ei juurikaan leviä paikallaan juurillaan, mutta siemenet itävät helposti. Kannattaa niitä roiskaista kourallinen johonkin kohtaan ja jo ensimmäisenä kesänä siementaimet kukkivat.

Meillä ne kasvaa ison kuusen vieressä, todella huonossa, kuivassa maassa,kuusen juurien seassa ja hyvin on kukkinut. En muuten ole koskaan kastellut perennoita, jos eivät pärjää ilman,kuolkoot.

Hoyabella, sitä se todella on! Onpa mukava kuulla että menestyy hyvin kuivassakin paikassa. Itselläni on puska sitä kuivassa juuri tuollaisen siemenkourallisen peruja - heitin siihen syksyllä siemenet, kun oli puhdasta multaa näkyvillä uudessa penkissä - ja olen sille kovasti miettinyt tuoreempaa paikkaa, ei nyt sitten tarvikaan. Komeastihan se tänä kesänä kukkii, mutta nythän on meillä ollut märkää kaikkialla:)

Kuusien keskellä tosi kuivassa paikassa, eikä kovin paljoa aurinkoakaan saa. Kukkii vähän myöhemmin kun aurinkoisemmassa paikassa olevat.

Nousee sitten keväällä tosi myöhään.

Ja taas! Tahtoo tätäkin!

Purppurapunalatvan siemenet piti kylmäkäsitellä. Pidin lumihangessa muutaman viikon. Pöh, muutama iti, jotka sitten kadotin tuonne kukkapenkkiin. Äiti piti kylmäkäsittelyssä melkein pari kuukautta siemeniä ja hänellä tuli oikein komeasti alkuja samoista siemenistä. Minä puolestaan ostin tänä syksynä valmiit taimet=)

Niinpä tahtoo… jos kerran noin hyvin lähtee kasvuun ja perhosetkin tykkää ! Ei muu auta kuin taas käsi ojoon, jos jollakulla olisi ylimääräisiä siemeniä…

Ei ole vielä siemenet kypsiä.