Punalatva, Eupatorium

Meilläkin kukkii vielä täysiään... Tämä kuva on tosin parin viikon takaa ennen pakkasöitä mutta eipä tuo ole henkeään heittänyt. Viime keväänä jaoin tuon ison puskan niin siksi tämän vuoden kukinta vähän sieltä tännepäin.. mutta siinä se tönöttää oikealla muitten hujoppien seassa.

Juu… ja kakaliaa… Jättipietaryrttikin rehotti tuolla laidalla vaan sen ehdin jo leikata ennen kuvan ottoa…

No sitten olen istuttanut kesällä Mikosilta saamani punalatvan taimet oikeaan paikkaan. Naapurin suuri kuusi on toisella puolella ja seuranaan mm. kilpiangervoa ja liuskavaleangervoa, kermesmarjaa ja mitä lie muita. Puolivarjoisaksi sitä paikkaa kutsuisuin.

Tommolan sivuilta:“Eupatorium fistulosum, Rusopunalatva, punainen. Eupatorium maculatum, Täpläpunalatva” Blomqvistin taimistolla:“Eupatorium fist. `Atropurpureum´ Rusopunalatva” elikkäs näyttää olevan:)

Minä ostin vuosi sitten pari punalatvan tainta ihan heräte ostoksina ja alkukesästä kun niissä oli noin 20 cm alut niin eikös isäntä keksiny ruveta kaivamaan kasvihuoneelle parempaa pohjaa. oli kyllä ollu puhetta että tonne se tulee ja hän päätti lopullisen paikan itse, siisti vähän kuulemma sitä ympäristöäkin... sinne katos mun punalatvat ei hän huomannu että siellää heinikossa muka kasvoi jotain kukkia.

Valkea muoto ei meinaa ehtiä kukkia.

minulla ei varmaan ole tuo valkoinen edes nupullaan, pakko mennä tarkistaa heti kun aamu valkenee.

viime keväänä kylvetty punalatva ehti kukkimaan:)

Huomasin viimevuoden kuiteista että minulla pitäisi olla punalatva jossain-- olisiko tämä se?

On se.Mulla on samssa vaiheessa,nuppua tekee.

Haalin syksyllä 30kploho perennoja Kauppilan kausiloppuunmyynnistä 1E kpl - seotahan siinä meinasi. Talvehtivat hyvin sinne sun tänne istutettuina, nyt suurin osa kasvaa kohisten ruukuissa ja jonottaa penkkipaikkaa. Mulla on siis 4 komeaa punalatvaa- kuinka leveiksi kasvavat? Suomalainen perennakirja puhuu 1/2 metrin istutusvälistä! Entä pistääkö pahakseen seisovan veden keväisin?

Minulla on vain tämä yksi purppurapunalatva (onpas huono kuva), taitaa olla vähän tavallista punalatvaa isompi, että en osaa sanoa mitään Annujoelle niiden leveydestä. Tällä latvuksen leveyttä pari metriä mutta alhaaltahan sen on aika kapoinen silti. Pohjolan Perennat (Jari Särkkä) suosittaa tavallisen punalatvan kasvualustaksi tuoreesta märkään ja istutustiheydeksi myös puoli metriä. Kiva loppusyksyn kasvi, tykkään! Talvehtimisessa ei ongelmia, mutta heräilee tositosi myöhään, joka kevät sen jo luulee menettäneensä. Ja täydet kiitokset se saa sillä, että kesän ajan vie oikeastaan aika vähän tilaa kukkapenkissä, sitten vasta syksyä kohti kun muut kukat alkavat nuukahtaa, se ryöhähtää täyteen komeuteensa.

Kiitos Tuulia, mulla on niille pikkusen ahdas paikka mutta ympärillä asustavat ovat näin ollen sitten jo kukkansa kukkineet kun punalatva on komeimmillaan. On näissä tiheissä kasvustoissa se hyöty ettei rikkaruohoille jää tilaa.

Sen mä olen jo oppinut että kaikki on tavallaan vaiheessa, yks leviää liikaa, toinen taantuu ja kaipaa kohennusta, sellast se on puutarhurin elämä =)

Puutarhurin elämä, just tuollaista. Epästabiilia :)Sitten vaivaa vielä tämä puutarhurikahvikuppineuroosi: nautit kahvia kaikessa rauhassa puutarhaan katsellen...huomaat äkkiä jonkin uuden kukan auenneen, kaatuneen, kasvaneen, mitä tahansa, lasket puolikkaan kahvikupin jonnekin, karkaat pikaisesti käymään kukkamaalla ja palaat takaisin aikaisintaan tunnin joskus jopa viiden tunnin kuluttua nauttimaan loput kahvista... äsken meni tunti kun lähdin nappasemaan kuvan. Ja ruukutin vähän taimia ja kitkin ja siirsin :D Mutta alkuperäinen juttu siis oli, että huomasin varjoliljan ja purppurapunalatvan kauniisti sointuvan liiton, vahingossa syntynyt. Saisipa kameran vielä toistamaan värisävyt paremmin

Joku kyseli aikoja sitten näiden korkeuksista. Perhospuutarha -kirjan mukaan:

Eupatorium cannabinum, Punalatva: 40-150cm.
Eupatorium maculatum, Täpläpunalatva: 120-200cm.
Eupatorium purpureum, Purppurapunalatva: 250-350cm.

Noista ylin on se mitä esiintyy Suomessakin luonnonvaraisena.

Tässäkin ketjussa esiintynyt Eupatorium rugosum ''Chocolate'' ei oikeastaan ole enää punalatva.
E. rugosum:n nykyinen nimi on Ageratina altissima (White Snakeroot), jolle en tosin suomalaista nimeä löytänyt.

Oho. Onkos tämä blondi yhtä reipas kuin punapää kaverinsa?? Mulla purppurapunalatva on jo kasvihuoneen kattoa korkeampi.

MoonRiver, onko totta, että sulla on valkoinen sortti ehtinyt kukkaan? Onko se heikompi talvehtija kuin punainen latva?

Valkea on täällä ainakin huomattavasti myöhäisempi, kun punanen.

Fiia, ei nyt sentään muuten olis kukassa jo nyt, mutta kun on tänä kesänä ostettu taimi. Ensi kesänä nähdään sitten todellinen selviytyminen ja mah. kukkimisaika.