Punalatva, Eupatorium

Onkohan tuon valkoisen punalatvan siemenet samannäköisiä kuin punaisen punalatvan? Minusta sieltä näkyy tulevan samannäköisiä kuin punalatvassa mutta paljon pienempiä. Tosin ihan muutamassa näkyy olevan vasta tulossa. Toivottavasti pakkanen ei tule ihan vielä, niin ehtisivät kypsyä.

Ehtii täälläkin nyt kukkia.
Tässä on erivärinen varsi.

Ai kun kaunis, en ole ennen valkoista nähnytkään.

Noita valkoisa minä kasvatin siemenestä kuin käenpoikasia, ja kyllä lopulta palkittiin sekin hoito. Olen ihan iloinen, että eivät olleetkaan pulsatilloja.

Miten muitten punalatvojen kukinta on mennyt tänä vuonna…Kun omaaani odotin oikein innoissani,niitten perhosten takia juuri mutta se ei sitten ehtinytkään kuin tehdä nuput ja sitten halla korjasi.Tuo ei ole vielä kertaakaan kukkinut, ostin viime kesänä (-08).

Hyvin ehti punaiset, siemenetkin kypsyi. Valkea juuri ja juuri.

Punainen kukki meilläkin hienosti ja siementaimetkin jo ensimmäisenä kesänä. Onkohan Tiiperolla joku herkempi lajike tai kuiva kasvupaikka - punalatva tykkää kosteasta, joten se on oiva kasvi savimaalle(ni)?

Yksi puska on semmoisessa paikassa, jossa saattaapi varpaat jäädä veteen syksylläkin ja siinäkin se on pärjännyt vaikka siitä kyllä varoiteltiin kasvatusohjeissa, kostea maa, mutta ei saisi olla ihan vedessä kuitenkaan…

Valtava puska kolmevuotiaana (4?), varmaan kolmemetrinen, amiraaliperhosia ja neitoperhosia kävi siinä ruokailemassa. Keväällä on jaettava, kun ei mahdu tuossa olemaan noissa mitoissa - mökille vien. Pitäisiköhän kerätä siemeniä jaettavaksi täällä vai laittaa taloyhtiön kompostiin ettei ala valloittaa koko pihaa.

Hmm…Minulla suht savinen pläntti, tosin tuosta perennojen kohdalta se on hieman multavampaa.Kaikki kasvit ovat kuitenkin kohopenkeissä, laitoin ne tavan vuoksi niihin palstaa perustaessani, mutta ainakin tuo punalatva pitää siis siirtää ensi keväänä pois koholta. Kai muutkin voisi, nyt vasta on alkanut paremmin selvitä tuon palstan maan ja vedenpidon luonne kun sen kanssa on 2 kesää puljannut. No onpa hommaa ensi kesäksi :slight_smile:

Pysyykö punalatva hyvin itsekseen pystyssä vai oletteko laittaneet perennatukia väliin?

Ei tarvitse tukemista

Minulla on 3 metriä korkea, tarvitsee tukea.

No heh, vaihtelua näemmä tässäkin - minulla tänä kesänä muutama oksa penkin reunalla notkahti nurmikolle, mutta yleensä ottaen tällä on kokoonsa nähden erittäin ryhdikäs kasvutapa enkä ole tukenut mitenkään. Tulee kasvutavasta mieleen piisku, jota ei suurtakaan tarvitse tukea - koko pehko pysyy hyvin kuosissaan, mutta nurtsin reunalla olevat saattavat taivuskella nurmikkoa kohti.

Tuleeko yhdestä siemenestä siis yksi tuollainen pitkänhuiskea kasvi? Ajattelin vain, että miten tiuhaan noi mahdolliset taimet tulisi istuttaa? Minulla on ollut yksi purkillinen siemeniä lumen alla pari kuukautta ja tarkoitus olisi saada mahdollisimman komea kasvusto vaikka jo ensi syksyksi.

Ei ensimmäisenä vuonna tule kun yksi tai korkeintaan kaksi vartta, myöhemmin enemmin.

Ok…hyvä tietää. Pitää siis yrittää saada mahdollisimman monta tainta ja istuttaa tiiviisti niitä. Voi sitten jakaa ja harventaa myöhempinä vuosina. Perustan uuden penkin ja haluaisin tällaisia korkeampia kasveja taustalle.

Etanat näyttävät tykkäävän punalatvasta. Versonkärjet ihan risana.

Harmi kun tämä valkea on näin myöhäinen ettei ehdi siemenet kypsyä.

Ihmeellisesti minulla tämä valkoinen oli paljon aikaisempi kuin punainen =O. Ja siemeniäkin vaikka kuinka.

Vaihdatko johonkin?