Punalatva, Eupatorium

Luulen Kurppa, että minulla on vähän eri lajike, koska minun valkoisissa on punainen varsi. Laitan siemeniä tuleen ensi viikon lopulla, kun tuun reissusta.

Kurppa ja Moonriver, onkohan teillä eri kasvitkin, kun minulla on tuota Kurpalla olevaa valkoista Ageratina altissima-nimellä ja kun kuuklaa Eupatorium fortunei-nimellä, saa ekana kuvan valkoisesta punalatvasta, jonkun shikoku-gardenin sivuilta. Siellä näytti olevan kirjavalehtistäkin eupatoriaa, semmosta oo tienny olevankaan 8 )

No kah, sitä en aatellutkaan. Lapussa lukee mulla, että "Eupatorium rugosum ‘Chocolate’ "

Muoks, kattelin tuossa kuvista, että tämä minun valkoinen oli kukassa jo elokuun puolessa välissä.

Hei, komento takas, selasin VKNää, on teillä sama kasvi! Siellä seisoo Eupatorium rugosumin kohdalla nuoli perässä ja Ageratina altissima… se punasteleva hymiö…

Ilokseni huomasin tänään, että valkoinen punalatva ‘chocolate’ on elossa edelleen. Nyt se on 3 vuotias. Mietin, että onkohan muut saaneet lähettämäni siemenet itämään?..

Hyvin ovat itäneet - itseasiassa liiankin hyvin :wink:

=D kiva kuulla!!!

hopeavillakko on mestari ja minä aika poropeukalo! Minulla vain yksi itänyt.

Minulla ei näy vielä mitään, mutta kovasti odottelen :slight_smile:

Noh, ehkä hopeavillakko voi jakaa siementaimia, jos jollakin ei onnistu =)

Ja Merlin, ei niitä tarvi kuin yhden. Siitä tulee jo aikamoinen puska ajan mittaan.

Täälläkin itäneet.

Kyllä niitä jakoon menee ehdottomasti, pitäs ehtiä vain koulia…

Toistaiseksi ei näy elämää tuossa minunkaan "valkoinen punalatva chocolat-kylvöpurkissa.

• Joten kovasti kiitollisena ottaisin hopeavillakolta vastaan ko. siementaimen jos vain liikenee.

Ei minunkaan kylvöpurkissani mitään näy. Käsi ojossa sitten täälläkin:)

Ei ole itänyt mullakaan…  Riittäiskö Hopeavillakon jokunen tännekin…?

Piti jo ihan käydä tarkistamassa tuo omakin purkki, että en ihan pötyä puhu… Mutta eipä asia tarkistamalla muuttunut: purkki ihan täynnä pientä tainta joka pitäs kiiruusti koulia. Koulin niitä sitten runsaasti ja laitan jakoon jahka pikkasen kasvavat lisää.

Kertokaa nyt hopeavillakko ja kurppa, mikä oli teidän kylvön salaisuus? Jos joku tältä palstalta etsii ohjetta punalatvan kylvämiseen.

Miun omat taisivatkin olla naapuripurkista levinneitä siemeniä, eli ei ole vielä itänyt.

Minullakin ihan tavallinen punalatva on itänyt hienosti, purppurapunalatva taas ei itänyt (ainakaan vielä), ja valkoisen punalatvan siemeniä mulla ei ollutkaan. En löytänyt punalatvaa muistiinpanoistani, mutta muistan, että kylvin sen sisälle, ja sisällä myös iti. Purppurapunalatvan taas laitoin hangen alle.

muoks. Höpsis, näköjään muisti ei toimi… Se olikin punavirma, mikä sisällä iti. Purppurapunalatva siis oli hangen alla, eikä ole itänyt, paitsi äsken kun kävin katsastamassa, niin yksi alku siellä oli, jos ei ole joku lentosiemen.

Pistin ulos talvella ja peitin pelkästään perliitillä, koska siemen todella pieni. Ja niitä siemeniä tuli siihen purkkiin sitten RUNSAASTI. Nyt ovat saaneet olla tuolla varjon puolella harsolla peitettynä ( etteivät linnut käy napsimassa siemeniä suuhunsa ) ja siellä on itänyt tuon lisäksi moni muukin :slight_smile: