Punasarja (Kliivia), Clivia

Vastauksena trekoolin ja Metsätähden kysymykseen: siemenet kypsyvät keskimäärin 10 kuukautta. Kota muuttuu kirkkaanpunaiseksi kun siemenet ovat kypsiä.

Kiitos. Huoh, onpas pitkissä kantumissa. Ensin odotellaan kukkia ja …

LukinLilja, mie ostin kasvini vuosi sitten kukkivana. Kukinnan jälkeen siirsin sen saviruukkuun (kun ei ollut tarpeeksi suurta muoviruukkuaniin) lecasoraan. Se kasvoi valtavasti, sorapalleroita lenteli pitkin lattiaa vähän väliä joten jouduin siirtämään sen suurempaan saviruukkuun johon sain jätettyä vähän reunaa juurien kasvun varalle. Toisen siirron tein muistaakseni syksyllä. Nyt siinä on kukkavana ja nuppujakukkais pyöritystä, joten ei se varmaan tykänny kauhean huonoa juurien ronkkimisesta. Leikkelin ekan siirron yhteydessä kaikki huonot pois. Toisella kertaa huonoja ei sitten ollutkaan.

Se on ollut kesän sisällä ja joutunut vaihtamaan paikkaakin pariin otteeseen, viime kuukaudet kuitenki viettäny länsi-ikkunalla ja saanut vähän lisävaloa. Kaikkien hoitotoimenpiteiden jälkeen en uskonut silmiäki kun näin lehtien välistä pilkottavan jotain vaaleanvihreää. Joten se siitä väitteestä että kukintaa on turha odottaa jos kasvia kääntää tai vaihtaa isompaan ruukkuun.

Uskallanpa minäkin sitten ruveta ronkkimishommiin. Ruukkua vaihtaessa en uskaltanut katkoa juuria, vaikka olisi kai pitänyt. Juuristo kun oli edellisen ruukun mallinen mötikkä, ja aikas hankala oli sovitella sitä uuteen ruukkuun. Koko kasvi jäi ruukun toiseen laitaan hassusti. En minäkään ole välittänyt ohjeesta, ettei muka saa käännellä. vähän väliä siirtelen sitä pois tieltä kun kastelen takana olevia kukkia ja pihallakin olen siirrellyt sitä välillä auringolta ja välillä liialta sateelta suojaan. Silti se on kukkinut joka vuosi. Hyvä siis tietää, että voin ruveta näyttelemään juurillekin saksia :slight_smile:

Olikos se niin, että mitä pienempi ruukku, sen parempi.

Pitäisköhän minunkin naapurin mammalta aikoinani saatu, siirtää pienempään, sillä on poikanenkin juurella.

Niin minäkin olen ollut ymmärtävinäni, että pieni ruukku on parempi.

Tänään pääsen myös kylvämään kliiviaa! Viime keväänä jätin 2 siemenpallukkaa kasvamaan, äsken kävin nyppäämässä toisen irti, oli jo nahistunut. 2 siementä oli sisällä. Kun kliivia ei kerran itse tee poikasia niin jospa saisin niitä edes siemenestä aikaiseksi.

Miten niin ei tee poikasia? Eikö täällä jossain aiemmin kerrottu että tekee? Vai höpisenkö mie.

Muilla tekee, vaan meidän kliivia ei kai tykkää alkaa yksinhuoltajaksi. Ainoa poikanen kuivettui kuoliaaksi.

Ostamassani kliiviassa oli niin erikoinen ruukku, tai muoviruukun päällä kuviollinen pahvi, että tunnistin heti oitis samanlaisen kukkakaupassakukkanen. (muok. ostin siis kliiviani saksankaupasta liiteristä) Tämä vahvistaa uskoani siihen, että jostain ne tavarat sinne "liiteriinkin" hankitaan ja kukat näköjään kukkatukun kautta joltain eurooppalaiselta puutarhalta.cool Samalta puutarhalta siis kukkakauppoihinkin tulee.

Liiterin nuput jo tällaiset.

toihan punastelee

Noi on jo ihan perus Kliivian nupun näköisiä. Minulla on aina olleet nuput vaaleita, vihreitä, kun on nousseet lehtien välistä, myöhemmin pikkuhiljaa tulee väriä.

Ja väriä tulee koko ajan lisää.

Kohta varmaan kyllästytte jo näihin kuviini.

Höhlä mikä höhlä! Piti ottaa lisää kun hintakin oli pudonnut pla pla plaaa.

Jos kliiviani nyt säilyy hengissä, niin aika kestävä kasvi on. Nyt sitten vaihdoin mullan. Eihän sitä meinannut saada ruukusta irti, niin oli juuria täynnä. Leikkasin niitä aika rajulla kädellä. Ja juuri kun pääsin ihmettelemästä kliivian lapsettomuutta, niin johan sieltä nyt olisi kohta poikanen noussut pintaan. Ja oli siellä yksi valmiskin poikanen, 18 cm pitkä tyvestä lehdenkärkiin. Kasvoi ruukussa juurten seassa alaspäin! Oliskohan se ahtaus saanut poikasen erehtymään suunnasta? No, pistin poikasen omaan purkkiinsa, vaikkei juurta tullut mukaan.

Ruhhahhaa, tarleena! Kiinankliivia!! Tai Australian, down under, you know. pomppivaa naurua LukinLiljan vänkyrälle terveisiä!

kun vertaan noiden teidän kliivioiden kuvia omiini, niin noissa on lyhyemmät, leveämmät ja pyöreämpi kärkiset lehdet kuin minun kliivioissani. Onko mulla hoidossa vikaa vai voisko olla jotenkin eri lajiketta? Kukat kyllä ihan samanlaiset.

huitukan kliiviat on varmaan sitä vanhempaa sorttia. Anoppini kliivian lehdet laskeutuvat kaartuen, ovat kapeat ja pitkät, ikää sillä on usemapi vuosikymmen.

Uusissa jalosteissa on pyöreäkärkiset lehdet, vanhassa terävät.