Punasarja (Kliivia), Clivia

Lämmittää se ruukkua. Kastelen aina huoneenlämmössä seisoneella vedellä. Sekö tykkäis kylmästä vedestä? Mutta jos nyt siirrän esim. eteläikkunan puolelle hajavaloon, niin tykkääkö kyttyrää muutosta? 

Parin päivän sisään kolme iloista yllätystä: ulkoeteisessä n. 10 asteessa ja melko pimeässä neljä kuukautta asustelleet kliiviat työntävät saman aikaisesti kukkavartta. Hyvä että edes ohi mennessä sattumalta huomasin, kun ovat olleet siellä oman onnensa nojassa. Marraskuun lopulta jo yhteensä seitsemän kukkijaa. Olen mä ihmeissäni. Ei ennen ole tälläinen onni kohdalle osunut.

Kliivia Citreena Vanilla 

itse siemenestä kasvatettu. kukkii nyt toista kertaa. 

minullakin on suvussa jo ennen sotia olleen kliivian jälkeläinen. Sain sen kummisedältäni muistoksi parikymmentä vuotta sitten. Ensimmäisen kerran kukki vasta viime vuonna. Osa ei vain kuki, vaikka mitä tekisi. Sitten vain yht’äkkiä saattaa putkahtaa kukkavarsi kuin tyhjästä ihan odottamatta. 

nii justiisa … eipä tänne ole tullut laitettua kuvia niistä epäonnistumisista :crying::crazy::doze::w00t:

Klivia interspecific. Kuva ei valitettavasti minun ikkunaltani, vaan Funchalin Katarinan puistosta. Mutta kun vuosia maltan odottaa, niin josko minullakin tuollainen kukkisi. Kai näistä siemenistä nyt jokin sentään itää ja lähtee kasvuun.

Ostin uuden kliivian tunti sitten ja toivottavasti se kukka on tällainen.

toissapäivänä kuorin kliivioiden siemenpallukat ja laitoin siemenet talouspaperille ja sumutin hyvin. Ja nyt jo ensimmäinen siemen työntää juuren alkua. Toivottavasti muut ottavat tästä mallia.

Peppinola ehkä picolour muoto . Onnittelut hyvästä hankinnasta.

Olin unohtanut kertoa, että siellä välissä oli lyhyt kukkavarsi, jonka puutarhuri oli katkassut. 
Kysymys kuuluukin, että milloin mahdollisesti se kliivia on kukkinut? 

vanha kukkavarsi saattaa pysyä vihreänä kauankin, yli seuraavankin kukkimisen, joten vaikea on arvioida sitä edellistä kukkimisajankohtaa. Siinä on saattanut olla kypsyneet siemenpallukatkin, jotka kasvattaja on napsaissut talteen. Tai on juuri kukkinut ja kukkavarsi katkaistu pois kuihtuneiden kukkien kanssa. Itsellänikin törröttää parissa kliiviassa vanha kukkavarsi nykyisten kukkien joukossa, kun niissä olleet siemenpallukat odotuttivat kypsymistä kuukausia ja sitten se nypitty vanha vana jäi vain sinne törröttämään.

Ainakin tietää, että se osaa kukkia, mutta kukkiikohan kesällä.

Olen haljeta ihmetyksestä ja onnesta. Kiinalainen leveälehtinen variegata kliivia LOB tekee yllätyskukkia. Olen minä niitä odottanutkin, mutta en edes vielä aamulla kastellessani mitään huomannut. Nyt vaan putkahti kuin tyhjästä. Olen kyllä totaalisesti hurahtanut näihin kliivioihin.

Ystävä sai kukkimaan kliivian, jonka siemenen olin tuonut eräältä reissulta ja kasvatellut jokusen vuoden, kunnes annoin sen ystävän hoiviin. Hyvä hoito palkittiin näin upeasti.

Minun vanha kliivia alkaa kukkimaan. :blush:

Putsasin lehtiä ja kastelin kunnolla mullan. Sitten huomasin, että keskeltä on tulossa uusi lehti ja sieelähän näkyi oikein pienet valkeat nuput. Jos olisin tiennyt, että se työntää nuppuja, niin olisin antanut viileää vettä. 

Se on ollut koko talven viileässä makkarissa ja saanut vähän valoa. Viime vuonna ei kukkinut, koska se innostui tekemään pentuja.

Saa nähdä milloin se toinen alkaa kukkmaan, jonka ostin n. 3kk sitten. Siinä oli vanha kuiva kukkavarsi.

Se olikin kukkinut heinäkuussa 2016 eli n.3 vuotta sitten. Katselin vanhoja kuvia ja silloin se oli ensimmäisen kerran kukkinut. Nyt sitten toivoa on. :hugs:

Minun kliivia kukkii nyt huonoon aikaan, sillä en pystynyt antamaan sille viileää paikkaa, sillä kukat jäi jumiin tyveen. Annoin sille vanhalle kliivialle viileää vettä, mutta ei vain auttanut.

Kannoin sen parvekkeelta sisälle ja kun katossa tuuletin pyörii saa kaikki kliiviat viileää ilmaa.

minulla aloittaa parasta aikaa yllättäen kolme kliiviaa samaan aikaan kukinnan. Ovat olleet etelän ikkunalla ja siis lämpimässä kaiken aikaa. Jotenkin nää kliiviat ei vain usko sitä, miten niitten “pitäisi” kasvaa ja kukkia. Syksyn kyllä olivat kaikki noin kymmenessä asteessa ja lähes pimeässä. Uskon sen edesauttaneen tuossa kukinnassa. Aikaisemmin ei ole kukkinut kuin pari kliiviaa talvessa. Nyt jo kolmetoista tulee ilahduttaneeksi kuinnoillaan.