Jaoin Kliiviani Vapun aattona. En ole jakanutkaan sitä noin atomeiksi kai koskaan. Melkein kaikki “ruusukkeet” erottelin, oli raakaa touhua, yhden ruusukkeen tietenkin vahingossa katkaisin ja se on ollut sitten vedessä, jos kasvattaisi juuret.
Tuumasin, että jos ne eivät sillä kuki kun kasvavat pehkona, no nyt sen näkee saisko vanhan lajikkeen jakamalla kukkaan.
Kastelin jokusen kerran hieman. Hyvin sattuman varaisesti. Neuvovat kyllä, ettei tarvitsisi kastella ensinkään, mutta kyllä minä pikkasen niille vettä annoin, kun olivat jo varmasti ihan kuivat. Juuret on vaarassa mädäntyä, jos ovat viileässä liian märkänä, joten varovainen saa talvetuksen aikana olla kastelun kanssa.
Nostelin ulos kliiviani, myrkytin ja nostin takaisin viherhuoneeseen. Eivät kuki ei,
Hitaasti noussut ylös ja menettänyt värinsä. ![]()
Kliivia kukkii monen vuoden tauon jälkeen.
13 heinäkuuta 2016 on viimeeksi tuo kukkinut.
Kyllä vain jostain syystä tullut tuon värinen. Se pitääisi olla kokonaan oranssin värinen.
Ehkä 3 pentua vie energiaa.
sekin saattaa vaikuttaa, että kun kukka on tuolta syvältä lehtihangasta noussut, niin nuppujen kärjet saaneet pitempään ja enemmän valoa ja kukan alaosa ollut piilommassa ja jäänyt kalpeammaksi. Olen omissani joskus huomannut samaa. Ja varsinkin pimeämpään aikaan koko kukan väri saattaa jäädä hailakaksi, niin ettei samaksi tuntisi, ellei ihan varmasti muistaisi tai olisi valokuvaa edellisestä kukinnosta.
Yksi nuppu irtosi siitä, mutta silti on tulossa lisää nuppuja.
Terveisiä Kivinallelle.Tänä keväänä laitettu penikka.
Nyt on tullut normaali väri. Muistinko väärin, että se kukka on oikeasti kokonaan oranssi. ![]()
Nyt oli pakko tarkistaa oliko se aiemmin kokonaan oranssi ja kyllä vain. Mutta sehän kukki heinäkuussa 3 vuotta sitten.
“Vanha Rouva” kukkii uskollisesti. Kaksi vuotia poikanen juurella tekee myös nuppuja. Tämä on yksi suosikeistani.
On minullakin niitä, jotka eivät ole koskaan kukkineet. Tämä Vanha Rouva on uskollinen kukkija, vaikka sen kolmisen vuotta sitten pelkkänä juurettomana potkönä vain tökkäsin multaan. On tehnyt jo neljä poikastakin, joista yksi aloittaa myös kukinnan aivan pian. Toiset eivät vaan kuki, vaikka mitä konsteja niiden kanssa tekisi.
Huitukka,aivan huikaisevan upea!!
On teillä hienoja Kliivioita. Minun omani on vanha, useaan kertaan jaettu ja se kukkii aina elo-syyskuussa. Ei koskaan keväällä. Se on tuo vanha oranssin punainen.
Se oli tämän värinen heinäkuussa 3 vuotta sitten. Niin ja se ensimmäisen kerran kukki n. 15 vuotiaana. Sain silloin sen pennun työkaveriltani.
Onneksi niissä kukkasissa on 2 väriä, koska tuossa kuvassa on lähes kokonaan tumma oranssi sävy.
Eli keväällä tulee normaali väri ja heinäkuussa ihan outo. ![]()
Nythän minulla on 2 samanlaista kliviaa, toisen ostin muistaakseni talvella.
Citreena Vanilla kukkii jo toista kertaa puolen vuoden sisällä
hyvin mieto tuoksu on, mutta en sanoisi sitä ainakaan sitruunan tuoksuksi. Jos jokin tuoksu on, niin sitten mieto vanilja