Vanha kukassa.
Voiko tämä olla syynä, kun kliiviani eivät ole kukkineet. Aioin nostaa kliiviat ulos, mutta sitten aloinkin vaihtaa multaa ensin. Paljon oli jokaisessa purkissa kuolleita juuria. Keltaisen jaoin kolmeen purkkiin. Riittäisi vaihtoon johonkin kauniin väriseen. Niin, jos noita nyt minun onnistaa saada edes kukkimaan. Minkälaisessa paikassa pidätte kliivioita ulkona, varjossa vai auringossa.
Laatikko on kaupan näkkileipäloota 37x60cm, voit arvioida juurten määrän.
Tässä kuva keltaisesta ajalta kun se vielä kukki.
Ei kliiviat tykkää suorasta auringosta.
Kirjoitin aikaisemmin että minun kliivia kukkii aina vasta syksyllä. Se taisi kuulla sen, Nyt se puskee kukkavanaa, näytää jo väriä.
Keltaisen jakopalalle löytyi uusi omistaja.
Mulla kukki kliivia talvella, milloin se nyt oli. Ja nyt uudestaan. Oon antanut sille Lidlin lannoitetta. Viekussa kasvava perhoskämmekkäkin kukkii toista kierrosta, vaikka sekin kukkii aina joulukuussa. Isomummu kävi kylässä, ja ihmetteli kliiviaa, että jopas se on innostunut. Tuumasi näin, että valoa pitää olla paljon, mutta ei paahdetta.
Ilmeisesti pölytys on salaa käynyt, koska kukkimisen jälkeen jäi 3 palloa kinni.
Vähän epäselvä kuva, mutta näkyy silti, että juuret ja osa tyveä on leikattu pois. Vanhat juuret olivat aivan mätiä ja tyvi myös. Toivon, että tällä olisi yhtä hyvä onni kuin toisella kliiviallani, jolle tein saman toimenpiteen keväällä. Ripottelin leikkauspintaan kanelia ja seuraavana päivänä laitoin ilmavaan multaan. Ja nyt oli tälläiset juuret jo kasvattanut.
Versicolour
Tämä Plantsun taviskliivia on kyllä aina vaan yhtä runsaskukkainen. Nyt jo 19 kukkaa ja kuusi nuppua vielä tulollaan.
Minun kaikk kliiviat on levossa viileä makkarissa. Nyt huomasin, että yhdssä on lehdet ihan veltot ja niissä on keltaista.
Olenko liikaa tai liian vähän vettä antanut? En kastele niitä joka viikko, vaan pari kertaa kuussa pikkuisen kastelen.
Jotku pikkuiset kärsii levossa.
Minä tarkistin juuret ja ne oli ihan kuivia. Suihkutin vettä niihin ja istutin uudestaan ruukkuun. Nostin ne lehdet ylös ja saa nähdä virkistyykö se.
Outoa sinänsä, kun vanha kliivia ei ole kärsinyt, vaikka olen myös sille ihan pikkuisen antanut vettä.
Lisäksi niihin loistaa punainen kasvivalo.
Yksi pikkuinen on ollut ilman juuria koko talven, mutta siinä on pienet juuri pallukat. Tarkistin muut pikkuiset ja niissä oli vähän juuria. Sekotin multaa ja istutin uudestaan.
Minun ensimmäinen äidiltä saatu kliivian alku kasvatellut viisi lehteä talven aikana, kuudes puolikasvuinen ja pari alkua näkyvissä. Pohjareikien päältä kasvatellut juuria melkein tukkien reijät. Tässä kunhan esikasvatukset saa paremmalle mallille niin kaikille huonekasveille astetta kookkaammat ruukut.
Lannoittanut olen kliiviaa koko talven Puutarhan kesällä, kasvivalojen hajavalossa ollut talven. Nähtävästi ollut riittävä talven ajan kun noin kasvanut.
Kasvualustana puolet perliittiä/vermikuliittia ja puutarhamultaa.
Mitä ihmettä teen, kun siitä yhdestä pienestä puuttuu juuret? Ihan hirvittää, jos se kuolee. ![]()
Onkohan tässä kyseessä viimevuotinen kukkavarsi?
Tossa näkyy myös pieni lehti. Kännykän kameran valolla kohdistettu.
Tänään tuli Iso-Britanniasta nämä kliiviat. Voi hurja miten isot juuret ja lehdet nuissa on. ![]()
Olen ennenkin häneltä tilannut kliiviat, mutta ne on aiemmin ollut pienemmät. ![]()
Kummassakin oli lehti hieman kärsinyt, mutta ei haittaa. Istutin ne uuteen multaan.
Nyt tuli Iso-Britanniasta uusi vihreä kliivia “Hirao” minulle.
Mietin ihan, että onko siinä lehti vai juuri, kun se oli vihreä. No siihen oli laitettu pikkuisen vaaleaa “multaa” joten upotin sen multaan, mutta siementä en peittänyt.