Punasarja (Kliivia), Clivia

Ihmeiden aikaa. Nostin kliiviani viherhuoneessa pois silmien edestä, korkealle hyllylle katon rajaan, jossa on viileää, mutta valoisaa. Kun kastelin eilen kukkia, niin ihmekukka kukki. :). Minulla on ollut vaikeaa saada kliivioita kukkimaan. 

Nyt minä päätin leikkaa sen emon pois ja antaa 3 pennulle tilaa.
Minulla on ollut se emo  suunnilleen 20 vuotta ja nyt se talven jälkeen näytti ettei enää jaksa. 

Revin lehdet auki ja tarkistin onko nuppuja, mutta onneksi ei.

No niin nyt nämä 3 nuorta on ilman emoa, kun eilen sen leikkasin pois.

Punainen kasvilamppu antaa tuota valoa.

Mllaista multaa olisi hyvä laittaa Kliivialle, kun istuttaa sen uudelleen.

Mullaki kliivia alako kukkimaan,kiitos Kivinalle!

Kliiviat kiittävät viileästä lepokaudesta. Yhden annoin jo tyttärelle iloksi. Siellä pilkottaa kypsyneet siemenetkin. eli onnistui vuosi sitten pölyytyskin.

Upeita. Ilmeisesti aika vanhoja kun noin kukkivat…

Ostin muutama kesä sitten Kokemäeltä kirpputorilta kliivian. Oli silloin ilmeisesti aivan hiljattain jaettu emokasvista. Vieläkään ei ole päätynyt kukkimisvaiheeseen. Kunhan mennään hiukan kohti kevättä vielä, vaihdan sille aivan hivenen isomman ruukun. 
Todennäköisesti on kyse ihan perinteisestä punaisesta.

Ovatpa oikukkaita kukkijoita. Jospa  värillä on vaikutusta kukintaan. 

Variegata kliivia jaksaa aukaista vain muutaman kukan kerrallaan. Olen yrittänyt niitä pölyttää ja ehkä olen onnistunutkin, kun alkaa jokunen pallukka pullistumaan… 

Mulla tuli viime kesän kukkaan yks tämmönen.Ku hipelöin sitä niin se irtosi,nyt se on alakannu menemään oranssiseksi.Oliskohan ootettavissa ettois siemeniä sisällä?

kun kuorit tuon, niin sisältä löytyy todennäköisesti kaksi siementä. Laita ne mullan pinnalle ! ja sumuttele nittä säännöllisesti. Juurinystyrä ilmestyy aikanaan ja se hakeutuu kyllä ihan itsekseen kohti multaa.

Kiitos huitukka :tulip:

Vanhus vauhdissa.

Näyttää tykkäävän fataliin chililannoitteesta :slight_smile:

Hauska lukea näitä kliivian hoito-ohjeita tässä vaiheessa, kun oma kliivia on ollut jo vuoden kotosalla. Ihan marketista bongasin, ja hoitanut olen mutu tuntumalla. Näyttää tuo viihtyvän, kun nyt puskee kukkavanaa! :star_struck: Luin vasta nyt, ettei tykkää siirtelystä ja kääntelystä. Ei ole tuntunut kyllä erityisemmin moittivan, vaikka olen välillä vaihtanutkin paikkaa. Ilmeisesti viihtyy vähän viileämmässä makuuhuoneessa oikein hyvin, ja on vaan tykännyt talvella aika niukasta kastelusta.

Jutille, Jässikälle. Onko sinun kliiviat kasvaneet ja kukkineet? 2015 sain sinulta pienen Nobilis, Noble Gard x Isis Inter kliivian. Ei ole kovin suureksi kasvanut seitsemässä
vuodessa, eikä myöskään kukkinut koskaan.

Kuvassa voi olla amaryllis ja luonto

Hei,
Olisiko kellään myydä keltakukkaista, vanhankannan kliivian pikkualkua?