(Perennat)
Heipsan!
Ostin punatähkän sipuleita kaupasta. Koskas ne ois hyvä pistää maahan?
Viime
kesänä ostin punatähkän taimia kaupasta ja ne kukkivatkin hienosti. Nyt
jännään, että nousevatko ne tänä keväänä maasta. Miten nopeasti niiden
pitäis nousta JOS eivät ole kuolleet??
T: SariW
<p> </p>
Kun huomaat punatähkän kohdalle nousevan heinätupsua, älä nyhdä sitä pois, sillä se on punatähkän kevätmuotia
Punatähkä on mielestäni tai muistaakseni sellainen keskivertonopea keväällä heräämään. Se menehtyy helposti talvella, jos maa ei kuivu riittävästi.
Voi herttinen sentään! =8o Mullahan on varastossa pussillinen punatähkää (ja jotain muutakin sinne tyrkkäsin kun tuli joku paniikkiliikku etten heti ehtinyt istuttaa. Ajattelin muutaman viikon esikasvattaa sisällä, mutta kun on näin kevääseen jo päästy, niin tuskin enää kannattaa? Kiitos muistutuksesta, Sari… 
punatähkän sipulit ovatko n 3 cm suht pyöreitä möykkymäisiä? ostin kahta sorttia ja toinen pussi pieniä tummia "pätkiä" vähän vekkihameen malliin ja olisi mielestäni joku heinälilja? näköjään voi olla kuva ja nimi mitä vain ja sisältö kolmatta sorttia...
Maahan pääsivät jo minunkin punatähkän mukulakikkarat. Oli muuten vaikea tietää, miten päin ne pitäisi laittaa!! Saa nähdä onko yksikään oikein päin… Liotin niitä yön yli kun olivat niin kuivan koppuran näköisiä.
Viime keväänä ostin kaksi pussillista, n. 15 kpl kummassakin, punatähkän mukuloita. Yksikään ei noussut, kaivelin kesän mittaan että mitä kuuluu, olivat mädäntyneet, jokainen! Toivottavasti teidän mukulakasvatus onnistuu. Olikohan vaan sattumoisin tulleet huonot mukulat?
En ole punatähkää mukuloista kokeillut,mutta kolme vuotta sitten ostin puna-ja valkotähkän taimet. Hyvin ovat kasvaneet ja kukkineet. Nyt voi jo juurakkoja jakaa ja saada tähkiä toiseenkin penkkiin.
Ostin itse viisi kapaletta punatähkän juurakoita(ainakin näyttivät siltä) ja laitoin ne aurinkoiseen paikkaan. Niistä kasvoi sellaisia punertavia ja monihaaraisia ja aika kookkaita kasveja. Sitten sain tilaajalahjana pussillisen (n.30kpl) punatähkän mukuloita ja olin aluksi helisemässä niiden kanssa. Minun oli pakko lykätä ne sellaiseen penkkiin, johon olin suunnitellut kasvattavani aivan muita kasveja. Ne mukulalliset olivat hieman sirompia ja kukat olivat väriltään sinisempiä. Tarkistin, että molemmat lajikkeet ovat selvinneet talvesta. Miten kovia ne ovat leviämään? Meinaan vaan, että jos leviävät vielä kovasti niin voin sitten perustaa vaikka punatähkäfarmin.
Tänään juuri katselin ja sieltä näkyi jo pienet punatähkän alut tulevan esiin. Ei ainakaan minulla olle mitenkään erikoisesti levinneet, vai onko huono kasvupaikka. Ovat olleet tuossa muistaakseni nelisen vuotta.
Eilen kyykin kukkapenkissäni ja huomasin, että viime vuonna istuttamani punatähkät nousevat ylös. Alut ovat vielä tosi pienet, mutta elämää löytyi. Minä jo pelkäsin pahinta.
Toiseen kukkapenkkiin laitoin pari viikkoa sitten punatähkän sipuleita ja en todellakaan tiedä laitoinko ne oikein päin. Ei niistä meinannut ottaa mitään selvää.
Koskakohan ne nousee maasta ylös?
Minulla ei näy vielä mitään…
Olin minäkin heittää toivoni punatähkämme suhteen, kun ei ole mitään näkynyt, mutta eilen kukkapenkkejä peratessani ja kattaessani, pienet vihreät lehtitupsut löytyivät kuin löytyivätkin
.
Minä en kuollaksenikaan muista ottaneeni entisestä elämästäni punatähkää mukaani, kuitenkin näyttäisi punatähkän tupsulta tuo kukkapenkissäni oleva "heinä". Jos se punatähkää on, niin olen iloinen, mutta missä ihmeessä se viime kesänä piilotteli 
Tänään laitoin punatähkän maahan. Ostin ihan juurakon kun tuo sipulikasvatus jää mulla vaan pussi asteelle.....ainakin kuvien perusteella kaunis kukka joten mielenkiinnolla odottelen kukintaa.
punatahkät maistui myyrille ja nyt uudet alullamsa - miten suojaan???? laitanko tiheänverkon sisään pakettina kasvamaan? Jos laitan muoviputkeen niin sen pitää olla syvä, entä kun tila loppuu???? niinniinniin paljon haluaisin lepotuolini viereen punatähkiä joihin sitten syyskesällä paaaljonpaljon perhosia....
Upota ne ruukussa maan sisään. Tuskin myyrät mielellään syövät muovia?
Laitan kuvaa juuri auenneista punatähkistäni. Niitä on enemmän vielä takapihallakin, mutta nämä etupihan kasvit ovat pidemmällä. Vaikuttavat olevan kovin pörriäisten suosiossa: Tässä kuva amiraaliperhosesta. Sillä oli oikein matsia kimalaisen kanssa, kumpi saa ensin ottaa mettä.

Minä laitoin talvetushuoneeseen punatähkät esikasvatukseen, olivat valkoisia. Pienet alut on jo näkyvissä. Punaiset söi pupu altaan ympäriltä viime syksynä muttei onneks löytänyt ihan kaikkia, ähäkutti!
Onko kenelläkään laittaa kuvaa punatähkän ensimmäisistä heinäversoista? Minulla on hiukan sellainen tunne, ettei mitää nouse, mutta jotain pientä hahtuvaa näkyy?