Punatähkä, Liatris spicata

Aivan ensihätään lohdutan Sinua Sireeni2, että punatähkä lähtee kasvuun melko myöhään. Ainakaan täällä Lahdessa ei ole odotettavissa vihreää vasta kuin kesäkuun puolella. Ole kärsivällinen ja toiveikas!

Pienet piikit vasta täällä näkyvissä.

Samoin täällä, 1,5 sentin piipat.

Sitten vain odotellaan. Jotenkin minusta tuntuu, että kaikki on nyt niin myöhässä…

Minä ostin punatähkät edellisenä kesänä mukuloina, eivätkä silti ehtineet kuin nupuille! -No,kesä oli mikä oli! Keväällä nostin vahingossa yhden mukulan ylös,oli hengissä,vaikka luulin myyrien syöneen! Näissä siemeistä kylvetyistä näkyy kaksi sentin piippaa, ei takuulla tänä kesänä ennätä kukkia!

Ei ehtineet kukkia minullakaan viime vuonna punatähkät. Eilen huomasin että sieltä ne kurkistelevat mullan alta.

Eilen olivat punatähkän alut vasta minun penkissäni näkyvissä. Luulin jo talvenaikana kuolleen.

Valkoiset punatähkät vasta tässä vaiheessa. Kernneevätkö kukkia tänäkään vuonna kunnolla?

Mun punaiset ovat aivan samassa vaiheessa. Kolme pehkoa on vallan hyvässä kasvussa. Sain ne kolme pientäkin pienempää alkua joltakin täältä pentistä joskus 4-5 vuotta sitten kirjekuoressa.

Mulla ei näy vielä mitään kukintoon liittyvääkään, ei eivät kuki tänäkään vuonna!

Onkohan paikka syksyllä/keväällä liian märkä, vesi saattaa seisoa keväällä penkin ympärillä? Onko ne enempi kuivemman maan asukkeja?

Samassa penkissä kukoistaa mm jalopähkimöt, ritarinkannukset, kevärvuohenjuuret ja tulikellukka, sammalleimu ym. Samoin liljat ei kuki siinä penkissä, varsi nousee, mutta muuta ei sitten tapahdukaan.

Maksaruoho, katsohan tuosta viereisestä kasvikortistosta,epäilen,että on väärässä paikassa!

Punatähkät aloittelevat

Tänä kesänä sentään ehtivät aloittaa kukinnan... mökki"roinattiikkaa" näkyy olevaan rekvisiittana!

Joko teillä on eloa punatähkissä? Meillä ei minkäänlaista :-/

Hyvässä kasvussa punainen, valkoista ei valitettavasti ole löytynyt vielä mistään. Jopa Lidlin halpispussin punaiset nousivat varmaan kaikki.

Ei meilläkään ole minkäänlaista eloa vielä näkyvissä puna- tai valkotähkissä. Mulla on niitä kahdessa paikassa, eikä kummassakaan näy.

Tänään juuri katselin ,kohopenkissä oli alkuja, toisessa ei mitään,mutta yleensä tulevat myöhään pintaan.

Minä etsin tänään valkoista, muttei vielä näkynyt mitään.

Mulla näkyy yhdessä yksi vihrtävä verso! Kolme niitä enää oli jäljellä syksyllä!

Myyrät oli tuhonneet siitä ympäristöstä melkein kaikki mun uudet tulput ja kirjopikarinliljat! Veikkanpa, että maistuu punatähkäkin!!!

Sekä punainen että valkoinen näkyvissä jo täällä.