Punatähkä, Liatris spicata

Alan epäillä, että mun omat ovat jostain syystä kupsahtaneet. Kukkivat niin komeasti viime vuonna.

Kuinka moni on esikasvattanut punatähkiä sisällä? Ostin pari pussukkaa näitä ja siinä oli ohjeena esikasvatus. No, nyt kaverit on jo tämän kokoisia ja jossain vaiheessa ulos siirrettävä. Onkohan nämä nyt liian aikaisessa kun jo isoja ovat? Luin ketjua ja tuntuu et toukokuussakaan ei viel penkeissä eloa ole 

kuva

Mie olen aina törkkinyt suoraan maahan. Huonosti talvehtivat meillä.

Säitten lämmettyä isken nämä sitten penkkiin…kasvu ainakin on hyvälltä mallilla. Jos penkit suojaa talveksi (noin niinku muutenkin) niin selviäisiköhän? Vai nostatteko sipulit ylös?

Talvimärkyydestä ne eivät pidä. Meilläkin savimaassa talvehtivat kyllä kunhan eivät ole tasamaalla. Lisääntyvät siementämällä jonkin verran itsestäänkin.

Mie olenkin miettinyt että mihin penkkiin nuo laittaisin. Meillä on tuossa ikkunan alla sellainen korkea kohopenkki…reunat tehty vankasta mänty tukista. Nousee maasta sen 40 cm. Se on aikas kuiva penkki ja vesi ei siinä kyllä viihdy pitkään vaan kastelemassa saa enempikin olla. Oliskohan siinä näitten paikka?

Kuulostaa hyvältä. Tuntuu, että kuivuus ei niitä helposti haittaa.

Minullakin on semmoinen muistikuva omistani, että aika myöhään nousevat. Saa nähdä, kuinka käy tänä keväänä kun ei hirveämmin ollut lunta penkin suojana. Kovin märäksi tuo penkki ei kyllä onneksi jää, kun vaikka onkin aika tasamaata, on mullan alla reilusti hiekkaa.

Kohopenkissä menestyvät kyllä. Mökillä aurinkoisessa rinteessä olivat jo nostaneet reilusti päätään, mutta en kyllä noita lämpöisessä kasvaneita hennoisi ainakaan ilman suojausta vielä ulos istuttaa. Mukulat voi kyllä suoraan lykätä maahan. Helppo kyllä kasvattaa myös siemenestä, mutta aikaahan se hieman ottaa.

Mä en ole edes tiennyt, että tuo olisi huono kasvi talvehtimaan. Omani istutin niin, että ovat nyt kahden tai kolmen talven jälkeen hienosti nousseet. Tänä vuonna ei vielä ole elonkerkkejä näkynyt. Meillä maaperä on hiekkaista ja kivistä, ei siis pelkoa talvimärkyydestä (tai muustakaan märkyydestä).

Valkoinen punatähkä ehti juuri ja juuri kukkimaan ,ensi viikolla jo pakkaset vie ?

kuva

Leviääkö punatähkä tosiaan siemenistä? Meinaan kukkapenkissäni on useita pieniä alkuja puolentoista metrin säteellä viimevuonna istutetuista emokasveista. Muistan, että leikkasin kukkineet kukinnot pois vasta juuri ennen talvea. Minulla on ollut se käsitys, että se leviää hillitysti “tuuhettumalla”. Mutta eipä tämäkään haittaa :smiley: Yksi alku vaan on naapurin puolella :stuck_out_tongue:

Myöhään kukkiva valkoinen Liatris spicata.

Osalle mun punatähkistä kävi näin. Siirsin ne keväällä seinän viereen köynnösruusujen kanssa ja ruusujahan pitää kastella paljon, eteläseinustalla kun ollaan.
No siitäpä ei punatähkät tykkää yhtään, kun vaatisivat kuivan maan. Osa näistä mädäntyi. Jäljelle jääneet lähtee tänään uuteen paikkaan. Älkää vaan tehkö samaa virhettä!

Minä en tämän kasvin kanssa onnistu. Näitä oli alunperin kymmeniä kappaleita (alunperin Lidlin sipulipussista kasvatetttuja) ja tässä on nyt se, mitä on jäljellä. Surkeaa.