Lavatera, kyllä noissa marjoissa menee useita tunteja, ennen kuin ovat kuivia. Minulla on sellainen tavallinen halpiskuivuri, jossa ei ole lämpötilojen säätöjä, joten en osaa sanoa niistä mitään.
Kuivaaminen ei oo hätäsen hommaa
Kiitos. Ja mullahan ei oo mittään hättää (kunhan vaan tietää luvassa olevan tuotoksen)
Lautasten väliin ja puristus ennen kuivausta.
Tänään kotimarjojen keruu ja vähän ehkä myyntiinkin. Eilen myin 94kg. Nyt alkaa jo tympäsemää ja kun ei ole koskematonta paikkaa nyt tiedossa. Kyllä sieltä meidän jäljiltä monta monta sangollista sais ja on hyviäkin paikkoja mutta kun on keräämättömistä saant ahertaa niin…
Sinä varsinainen teräsmummuh oot
Joo, eiks vaan! Minä tykkään niin metsässä könytä ja jos vielä saa jonkun sentin siitä niin kaikki on vielä paljon hauskempaa! Pääkopan tuuletusreissuja! Toinen mun mielipuuha näin syksyllä on sienestys.
Ensimmäinen kerran elämässäni jouduin ostamaan puolukat. Meillä täällä on ollut elämäni huonoin marjakesä. Luonnonmarjoista ainoastaan hieman mustikkaa olen saanut tänäkesänä poimittua.
Minen saanu etes mustikkaa
Pari ämpärillistä on täälläkin poimittu puolukoita ja mustikkaa on pakastin pullollaan. Ihan hurja marjavuosi. Tulispa vaan suppilovahveroitakin reippaasti niin tämä tyttö olis onnellinen
Täällä on puolukkaa kaupan tosi halpaan hintaan. 1,5€/l.
Metsässä olo on kyllä parasta ja jos vielä saa jotain sieltä kerättyäkin niin se on jo huippua.
Todella hyvä marjavuosi täälläkin nyt. Monnta vuotta onkin ollut että juuri talven marjat on saanut haalittua ja on ollut vuosia ettei ole löytynyt piirakka- eikä puuromarjoja. 3 sangollista tuli yli oman tarpeen tänään. Pari tuntia oltiin reissussa ja sadekin alko kun autoon päästiin.
Olisipa noita tuplapuolukoita oikein läjäpäin,äkkiä ämpäri täyttyisi
Soikeita kasvaa harvakseen tässä ihan lähellä
Olin unohtanut puolukat pakastimeen. Pari viikkoa sitten sulattelin pakastimen ja päätin että nyt puolukkaa ruokavalioon joka päivä. Hyvältä on maistunut välipalana. Puolukoita ja porkkana-ananasmehua smoothieksi. On hyvää.
Piipahdin lähimetsään töiden jälkeen kun on niin upea keli. Ajattelin suppiksia katsastaa, mutta parin vuoden takaiset hakkuut olivatkin muuttaneet metsää niin että sain reilussa tunnissa 5l puolukoita.
Tänne tulee puolukoja aivan sairaan palijon ja isoja terttuja.Sunnuntaina mustikkareissulla laskin että yhessä tertussa oli 26 puolukkaa.Menee vielä pari viikkoa että kypsyvät.
Sinne puskaan on vaan kerettävä ennen marjanlakaisijoita, muute jää ilman. Siivosivat äiteeltä mustikatkin ihan nurkalta. Onneks toi rotjake pitää tuon talonvieruspuskan siistinä ulkopuolisista poimijoilta. Ne ei oikein ymmärrä röhkivää koiraa.
Oli pakko hakea toinenkin viisilitrainen. 1,5 h kotoa takaisin kotiin, eli ei paha.
Nyt olisi talven marjat kotona, mutta itseni tietäen on hamsterin varmaan vielä metsässä käytävä.
Eilen keitin hilloa.
Keittämisen jälkeen kun seosta hämmentää noin 15 minuuttia tulee hillosta ihanaa hyytelöä.
Hillokypsiä olis tuossa nurkalla. Vois ehkä yhden satsin keittää. Minä syön ite ne survottuna ja inkkarisokerilla, hillot olevinaan turhan makeita.