Meillä on tarkoitus tehdä puro. Tekovinkkejä kaivataan. Purolle tulee mittaa noin 10 metriä. Se tulee polun viereen, jonka toiselle sivulle voisi laittaa jotain kasvustoa. Puro ei ole iso halkaisijaltaan ja syvyydeltään. Pohjalle allasmuovi tai jotain muuta? Koristeeksi kiviä? Vai tuleeko halvemmaksi / helpommaksi käyttää valmiita muotteja? Saako muotit liitettyä toisiinsa hyvin? Puron alapäähän tulisi vielä pieni lampare. Paljonko lammessa pitäisi olla syvyyttä jos haluaa kasveja esim. lumpeita?
Olen empinyt allasta/lampea ja puroa kai puolitoista vuotta. Ostin äskettäin mainion Maija Pelkosen ja Ritva Tiaisen Suomalaisen puutarhan vesiaiheet. Ainakin kolmatta kertaa vaihtui malli ja suunnitelma. Meillä on tontilla savipohja ja kirja sai minut vakuuttuneeksi siitä, ettei kannata yrittää ilman salaojitusta ym. Uskon, että vesiaihe on sen verran vaativa, ettei ihan kepposesti kannata hommaa aloittaa. Sanoisin ystävällisimmin, että mars-mars kirjastoon tai kirjakauppaan ja tietenkin myös Puutarhanetin uudet ja vanhemmat keskustelut antavat hurjasti tietoa. Ja onnistut hommassa. (Ne vanhemmat keskustelut löydät näpsäyttämällä yläpalkista keskustele, vierittäydyt aivan alas, siellä vanhat keskustelut. Keskusteluista 23.3.2007 asti hakusanalla allas sain 4100 osumaa ja purolla 2100.)
Minä hankin tällaisen edullisen "kivipuron", kun sain päähäni haluta jotain solisevaa uusien askelmien viereen. Ennen-kuva (paitsi että naapuri on jo käynyt siirtämässä traktorilla isoimmat kivet paikoilleen; pompin tästä aina alapihalle, tosi jyrkkä rinne jossa kasvoi vain rikkaruohoja kukkapenkin ja vadelmien välissä):
Ja vielä ylhäältä. Maisemointi vasta aloitettu, yritän muistaa laittaa loppukesästä kuvan vielä! Huom: kuvan ottamisen jälkeen lisäsin vielä hiiri-orava-pikkueläin-tikkaat ala-altaaseen (sieltä on tosi vaikea kivuta ylös, voin kuvitella)
Juuri tuota olemme mekin katselleet, joten nyt Nausku tulee kysymyksiä: kuinka pitkä tuo kokonaisuudessan on, ja voiko noita osia kääntää (meillä ne pitäisi asettaa puolikaaren muotoon). Paljonko tulee korkeuseroa alimman ja ylimmän osan välillä? Miellä kun on tasamaa niin pitäisi rakentaa keinotekoinen korotus.
Bee:lle tiedoksi, rautakaupat ja marketit tuota mainostavat.
Oulunseudulta; nuo palat ovat irrallisia, siten että ylimpään palaan kiinnitettävä letku menee alas vesialtaaseen, sen letkun pituus on ehkä n. 1,5m? Sitten on kaksi “irtopalaa” eli allasta jotka pitää asetella ylimmän ja alimman altaan väliin niin että se vesi tulee aina sieltä ylemmästä, voi ne olla varmaan vähän kaarellakin - tosin aika tarkkaan niitä sai asetella ettei vettä häviäisi reunan yli, silloinhan vesi vähitellen loppuu ja sitten pumppu jää kuiville (ja rikkoutuu?). Ja alimman ison laatikon päälle tuli vielä kaksi irrallista maisemointipalaa kanneksi. Minulla tuo on aika jyrkässä rinteessä, mutta kuvittelisin että toimii matalammallakin.
Mieheni osti äidilleen syntymäpäivälahjaksi tällaisen puron, asensikin sen sitten samantien. Anopin sammakko pääsi istuskelemaan rannalle ja näköjään poikamme on yrittänyt ujuttaa mukaan kylpysammakonkin .
Mulla lähtee aina mielikuvitus laukkaamaan ja ideat jatkojalostumaan kunhan oon ensin jotain päättänyt tehdä. Toppuutelkaa nyt mua ees vähän tai vaihtoehtoisesti ideoikaa mun kanssa miten tästä sais kivan puron.
Kohde on siis tämä:
(Kuvassa etualalla olevat kivet ovat vain odottelemassa paikoilleenasettamista. Ja rännin ympärillä oleva alppikärhö on tällä hetkellä kovin huonossa kunnossa, koska kattoremppamiehet kohtelivat sitä vähän kaltoin ränniä vaihtaessaan. Siitä pitäisi siis leikellä nuo kuolleet osat pois.)
Eli katolta tulee vedet tuohon "betonituubiin", jonka täytyttyä upotettu betoniränni ohjaa vedet hiekkatielle. "Betonituubi" on tarkoitus maisemoida ympäröimällä se kivillä tämänhetkistä paremmin. Tähän on tarkoitus nurmikkorinteiden tilalle jatkaa kivillä ympäröityjä istutusalueita kuten vasemmalla ylhäällä jo on tai tehdä kivikkorinne, mikäli saan riittävästi kiviä jostain. Ajattelin aluksi, että vain maisemoin betoniränninkin kivillä, mutta sitten lähti mielikuvitus laukoille...: Seuraava kehitysversio oli, että poistaisin betonirännin ja laittaisin tilalle kivillä päällystetyn puron, jossa vesi virtaisi vain silloin kun sitä katolta tulee. Sitten tuli mieleen, että voisin tehdä kivipuron ihan kunnolla niin, että pumppu kierrättäisi vettä. Aloitusallas olisi tuo betonituubi ja tuohon alaosaankin pitäisi sitten jonkinnäköinen allas väsätä.
Tästä kuvasta näkee paikan vähän laajemmin:
Tuosta on siis kulku pääovelle. Varsinaiset autopaikkamme ovat tuolla autotallin oven edessä, missä tuo musta corsa nököttääkin, mutta vieraat laittavat autonsa hiekkatien varteen tuohon missä kivet ovat tällä hetkellä. Mitään kauhean korkeita kivireunuksia en voi siis tehdä, ettei niihin kolhi autoja. Myöskään mitään avointa syvää allasta en halua tuohon paikkaan yksivuotiaan touhutyttömme takia. Kuinkahan matala allas voi olla niin että veden kierrättäminen onnistuu?
Muualla pihassa on jo sellainen kannellinen ämpärin kokoinen allas, joka on peitetty kivillä ja vesisuihku vain tulee kivien välistä. Sen siirtämistä tuohon ala-altaaksi voisin tietenkin harkita tai toisen samanmoisen hommaamista.
Ylitulviminen tässä järjestelmässä sitten olisi enemmän kuin odotettavissa, koska sateella katolta tulee sitä vettä todella reippaasti, eli sopiva kallistus ala-altaaseen pitäisi miettiä.
Mitäs jos sen altaan kaivaisi siihen rinteeseen, kivien taakse. Ohjaisi vedet katolta lievästi kaartaen eikä suoraan ränniä pitkin. Yläreunan voisi pengertää jollakin, vaikka semmoisella puureunuksella ja alareuna voisi olla suurinpiirtein maan tasalla. Siitä ylijäämävesi sitten valuisi tielle niinkuin ilmeisesti nytkin? Voihan siihen laittaa vaikka kannen päälle (sen verran valumareikää kanteen, että pääsee ylimäärävesi pois) ja piilottaa koko ämpärin, sitten jäisi vaan puro joka ikäänkuin katoaa maan alle.
Tai sen voisi tuoda tuon lampun lähelle: siinä se lamppu sitten valaisisi veden pintaa
Vettä pumppu tarvii vain sen verran, että imureikä peittyy, mulla on vissiin 10-15 senttiä vettä ämpärini pohjalla.
Kiitos Nanikka ideointiavusta. Suhun voi aina luottaa topikissa kuin topikissa.
Kirjoitin näemmä epäselvästi, mutta niin mä ajattelinkin, että kaarteleva puro ja ränni pois.
Ja voisin tosiaan laittaa semmosen kivillä piilotettuvedenpintaisen ämpärin ala-altaaksi, niin on lapsiturvallinenkin. Missäs se pumppu muuten onkaan, alhaalla vai ylhäällä?
Altaan sijoitus lampun juurelle olisi muuten hyvä, mutta tuosta lampun takaa menee siis kulku (luonnonkivilaatat) etuvovelle, eli ehkei kuitenkaan hypitä puron yli. Lisäksi tuossa lampun vieressä on tuo valtava roskaava lehmus eli mielummin tämä purorakennelma painottuisi enemmän autopaikkojen suuntaan kuin ihan lehmuksen alle.
mää oon vähä tämmönen... suuna päänä joka paikassa vaikken mistään mitään tiedäkään.
Katos vaa! Em mää huamannu ollenkaan tota polkuakaan! Mutta kun se allas jää polun auton puolelle, niin sittenhän altaalta ja polun ali voisi kaivaa "ylivuotoviemärin" alapuolelle niin ei kovalla sateella kävisi lorina justiinsa polun kohdalla. Siis nyt mää kuvittelen näkeväni, että tontti viettää kuvan alareunaan?
Sanoisin, että pumppu alas, on helpompaa saada pieni edullinen puropumppu kun vettä nostaa eikä vetää. Eikä tarvi pelätä että pumppu pääsisi käymään kuivana :)
Toi ylivuotoviemäri polun ali olis kyllä sinänsä hyvä idea, että siten saisi ton ongelmallisen lehmuksen alusenkin vähän vähemmän kuivaksi. Mutta voi kyllä olla turhan työlästä eikä tossa kyllä kovin paljoa kaltevuutta ole, tietä jos katsoo, niin se on kyllä ihan tasamaalla. Toki vähän viettävyyttä on kun talon kulma on kummun päällä.
Vitsit mä oon ihan täpinässä tän kanssa. Kun vaan sais tarpeeksi kiviä ni vois alkaa hommiin.
Allasmuovi varmaan pitäis sitten laittaa sen puron pohjalle? Mitenköhän sen sais kiinni ton rännin alla olevaan betonituubiin? Toi betonituubi on siis varmaan jonkun metrin syvä, mutta sieltä katoaa vesi aika äkkiä sateiden jälkeen eli ilmeisesti on pohjastaan rikki. Siksikin se olisi kyllä hyvä korjata, ettei valuisi vettä perustuksiin. Entä pitäisköhän ne kivet sitten upottaa betoniin? Kunnon sateellahan tuolta ryöppyää vettä aika vauhdilla, eli mahtavatkohan pysyä paikoillaan ilman…
Allasmuovi… pysyisköhän se jos sen laittais sen reunaa tuubin alle sen verran kun saa ja vähän ympärille ja laittelis kiviä painoksi?
Voisihan puroa hieman pengerrellä sieltä täältä, että syntyisi pieniä putouksia ja kivet olisi sitten tavallaan “tasamaalla” ja pysyisi ehkä paremmin paikallaan? Kai se kivi jonkin verran “jarruttaakin” veden menoa tuohon suoraan ränniin verrattuna. Jos meinaat betoniin upottaa puron pohjakivet, niin sitten ei kyllä varmaankaan tarvisi sitä allasmuovia ollenkaan?
Onko sulla painepesuria? Voisi kokeilla kuinka helposti kivet lähtee karkuun, pistäisi kivet virtuaalipuroksi ja päästelisi paineella vettä päälle?
No ohoh! Vähänkö mun sisälläni elävä pikkuinsinööri/pikkukemisti pääsi taas valloilleen
Niin kyllähän sen allasmuovin varmaan saa paikallaan pysymään, mutta ettei vesi valuisi tuubin reunan yli maaperään puron sijasta. Tuubin alle sitä ei kyllä saa, kun tosiaan on noin merin syvä…
Pengertämistä tai ainakin sellaisia pieniä suvantokohtia ajattelinkin. Tarvii ainakin varmaan sitten laittaa isompia kiviä sopivasti sellaisiin kohtiin, missä virtaus on suurin. Painepesuria ei kyllä ole eli en pääse demoilemaan.
Onko se tuubi semmoinen missä on reuna leveämpi kuin se syvälle ulottuva putki? Jos sitä reunaa saisi sen leveämmän osan alle ikäänkuin putken “kauluriksi”.