Onhan teillä Outzi sitten semmoset rauhalliset lumiaurakuskit talviaikaan? ettei vaivalla tehty työ valu ensi talvena ns. lumiauran terään… (meillä päin kun yliaktiivit pukkii lumia penkoille, niin on seuraavan kevään kyntötyötkin välillä tehty valmiiksi…
(ei voi kuvitellakaan isolla koneella aurattavan tien laitaan laittavansa mitään muuta ku nurmee…) Muuten kyllä on mainio ajatus tehdä tuommonen vesiaihe
Nanikka, juu on yläosastaan leveämpi. Eli ehkä sitä sinne “alle” saa kuitenkin sullottua sen verran että pitää. En osannutkaan ajatella noin, kun tällä hetkellä on sen verran ylhäällä, mutta maalla ja kivillähän se oli tarkoituskin naamioida, eli sitten on enemmän upoksissa.
Naba, hyvä pointti, just näitä toppuutteluja mä kaipaankin.
Mutta ei meillä (tässä tapauksessa) onneksi ole aurauspalvelua ollenkaan, ja jos joskus tulisi olemaankin, niin ton voi sitten auramerkeillä aidata niin huolella, että tajuavat jättää rauhaan. Ei tosta kohtaa voi kuitenkaan rallia ajaa ettei kolhi autoja.
Miten paljon tommoset puropumput muuten maksaa? Ei viitsis ihan hirveesti tohon investoida… Jätetäänkö nostoletku talveksi paikalleen ja vain pumppu irroitetaan ja tuodaan sisälle?
Hinta riippuu vähän siitä kuinka paljon haluat virtausta ja mikä on korkeusero, mutta eivät maksa ihan mahdottomia. Mitähän uskaltaisin arvata hintaluokaksi? Kyllä varmaan jo 70 eurolla saa tuohon kohtaan ihan hyvän puropumpun, suihkulähdepumputkin jaksaa pieniä korkeuseroja nostaa, niiden hinnat lähtee jostakin 35 eurosta. Paketin päältä näkee nostokorkeuden ja se on ratkaisevin tekijä pumpun valinnassa.
Mun mielestäni ei tarvi nostaa kuin pumppu sisälle, letkuhan jää tyhjäksi, olkoon ulkona ![]()
Oon tässä yhä koittanut toppuutella itseäni ja miettinyt, että josko laittais vain lasku-uoman sadevedelle, mutta jättäisi pumpun ja letkun pois. Vaikka fiksuahan se olisi nyt jo laittaa, jos sitten hetken päästä kuitenkin mieli tekee…
Mites nuo allasmuovit, ajaako pressu saman asian vai onko allasmuovi jotenkin parempaa? En ole sellaista livenä toistaiseksi päässyt hypistelemään, joten en tiedä onko niissä jotain erityisominaisuuksia (paitsi hinta)? ![]()
Harmi kun ei löydy enempää purokuvia mua inspiroimaan…
Ja kommentoikaas joku vielä tuota allasmuoviasiaa? ![]()
Outzi, tee puro nurkalta vasemmalle päin siihen, missä näyttäisi olevan jotain istutuksiakin. Esim. ensin syvempi vastaanottoallas kattovesille rännin alla ja puronpätkää väliin ja pieni väliallas kulman taakse vähän alemmas. Kävelypolun ali vielä puro ja isompi allas sinne alemmas.
Tee alkukokeilut pressulla, muovitynnyreillä ja niiden puolikkailla ja sitten vasta tuhlaat paksuun allaskumiin, kun tilanne alkaa oleentua :}
Ja vielä: Istuin aamulla unisena puupenkillä takapihan allasta tuijottamassa ja kelailin laajennanko sen ympärystän istutuksia ja ujutanko jotenkin jotain puroaihetta siihen…ja oikaisisin samalla ympäröivää maanpinnan tasoa.
Sand, kiitos kommenteista. En mä kuitenkaan taida tehdä laskuallasta kävelypolun toiselle puolen, kun tosiaan siinä on se ikivanha lehmus, joka roskaa vuoden ympäri. Ja tosiaan oon ajatellut, että rännin alle jää tuo vanha betonituubi katolta tulevia vesiä vastaanottamaan, ainoastaan maisemoin sen vähän paremmin.
Sand mainitsee allaskumin, niitähän on allasmuovejakin, mutta onko se -kumi sitten kuitenkin loppujen lopuksi tarpeen? Jos ei, niin onko allasmuovi oleellisesti tavallista pressua parempi?
Nyt on puro suurinpiirtein paikoillaan. Tein allasmuovista, laastiämpäristä ja suihkulähde/puropumpusta sellaisen suht suoraan tosta vanhan vesikourun kohdalta alas laskeutuvan viritelmän. Vielä tarvis jatkaa maisemointia ja tehdä molemmin puolin rinteet valmiiksi, mutta työt ja muut harrastukset pahasti haittaa rakentelua. Nyt tuossa on siis edelleen nurtsia, mutta tarkoitus on rakentaa nurmikkoalueen paikalle kivirinnettä ja istutusalueita.
Kuvia, Outzi, kuvia! Kuulostaa kivalta, ja sun pihas oli purolle mitä mainioin paikka.
Koitan muistaa tulla laittamaan sitten kun on vähän valmiimpaa…
Voi murheuksien murhe. Eilen illalla oli aika hurja keli ja vettä tuli enemmän kuin laki sallii. Ja tietenkin mun puro otti siitä itseensä. Olin sen jo kertaalleen tyhjentänyt kivistä ja siivonnut, kun hiekkaa oli valunut ilmeisesti muovien alta ala-allasämpäriin kymmenisen senttiä. Eilisen vesiryöpyn jäljiltä oli sama juttu, mutta paljon pahempana; ämpäri täynnä hiekkaa ja lisäksi huolella latomani kivet pitkin poikin pois paikoiltaan. Onneksi sentään juoksin pahimmalla sateella sateenvarjon kanssa katsomaan olosuhdetestin sujumista ja nappasin samalla pumpun pois päältä, niin ei leikannut kiinni hiekan alla.
Mitäpä tästä siis opimme:
- rännin alle ei ehkä kannata tehdä puroa…
- jos kuitenkin tekee, ala-allasämpärin kannattaa olla sen verran sivussa ylitulvimisreitiltä, ettei heti täyty hiekalla ym.
- ala-allasämpäri kannattaa myös olla kaksinkertainen, jotta päällimmäisen ämpärin saa nostettua ylös hiekan poistamista varten.
- yläaltaan kannattaa olla riittävän suuri, ettei valtaosa rännistä ryöppyävästä vedestä mene ohi ja hae omia oikopolkujaan syöden samalla muovin alta hiekat pois.
- kriittisillä paikoilla olevia isompia kiviä kannattanee kiinnittää alustaan sopivalla aineella.
- kasveja ei kannata istuttaa oletetuille yliryöppyämisreiteille.
Eipähän tuollaisia kelejä varmaan kovin montaa kesässä ole, mutta ei kai tässä muu auta, kuin tehdä puro vielä kertaalleen uusiksi; ohjelmassa siis alaämpärin siirto sekä tuplaaminen ja yläaltaan suurennus, onneksi muovia jäi vielä yli. Ja sitten kivien asettelu, jälleen kerran. Onneksi en ollut kasveja vielä puron varteen istuttanut, olisivat saaneet tehokkaan juurihuuhtelun tuossa eilisessä koskessa…
Kävipäs rähämäsisesti! Älä vielä luovuta, tuo on hirmu kiinnostava tuo sinun projekti ja olisi hienoa, jos sen saisi toimivaksi. Laita nyt ihmeessä kuvia, voisi koittaa funtsailla systeemiä, just esim. ton virtaaman suhdetta puron ja altaiden kokoon, pitäisikö sitten olla maakostea siellä alla ettei hiekka valuisi jnejne…
Kiitos kannustuksesta Heksu. :)
Kävipä tuuri, kun satuin juuri eilen ottamaan jossain vaiheessa kuvia. Tuon jälkeen lisäsin kyllä vielä kiviä, mutta näkeepähän tuosta kuitenkin jotain suuntaa siitä miten puron olisi tarkoitus kiemurrella:
Ihan kuvan alareunassa näkyy osa isoa punertavaa kiveä; ämpäri pumppuineen on sen alla.
Ylhäällä keskellä on mulloksella oleva kohta, johon vesi näemmä kuohuu kaatosateella. Roiskuaa sekä syöksystä että putoaa katolta ennen syöksyyn joutumistaan. Siihen mun oli tarkoitus istuttaa jotain (keltapäivänlilja tai iiris), mutta eipä moisessa vesimyräkässä taida mikään kestää. Pitää siis laajentaa tuo yläallas ulottumaan sinne asti. Tuolta mullosalueelta kaatosadevesi sitten oikaisee puron kuvasta katsottuna oikealta puolelta alas ja alas tielle päästyään jatkaa matkaa vasemmalle, jonne on hyvin loiva alamäki. Ja tässä vaiheessa viimeistään veden kuljettama hiekka päätyy alaämpäriin. En tiedä auttaako ämpärin siirto vasemmalle kuitenkaan loppuviimeksi mitään, mutta ainakin tuota yläallasta täytynee suurentaa ja muistaa olla sijoittamatta kasveja kovin lähelle puron oikealla puolelle. Vasen puoli sen sijaan on aika turvassa tulvimiselta.
Ei tuosta kuvasta paljon mitään näe, mutta josko jotain kommentteja herättäisi teissä?
Joo, nyt minä koitan oikein niinkun ajatella… ;p
Yläallasta jos tosiaan suurentaisi niin reilusti kun vaan mahdollista, kiveäisi myös mullosalueen ja “sitoisi” kivet eli laittaisi alle maakostean betonin? Tai kaivaisi mullosta pois, jatkaisi muovia vielä tuon betonirenkaan reunaan asti ja niin isoja kiviä, etteivät ihan heti hötkähdä? Ja kiviä vähän siihen malliin, että ohjaavat vettä puroon eikä sen viereen.
Puro itsessään jos voisi olla leveämpi ja samalla saisi muotoiltua ulkokaarretta vähän korkeammaksi, jolloin vesi pysyisi purossa paremmin?
Noin muuten puro itsessään on kyllä hyvännäköinen ![]()
Kävipäs sinulle huono tuuri sen vedentulon kanssa.
Ajatukseeni tuli, jos tuosta koko purosta (joka näkyy nyt kuvassasi) tekisi hieman syvemmän ja leventäisi sitä vähän tuolta vasemmalta puolelta, jonne laittaisi suurempia kiviä? Auttaisiko se yhtään asiaa?![]()
Minä taas teen tosi hitaasti nyt takapihan altaan muodonmuutoshommia, sillä kaiken aikaa mielessä väikkyy puron tekemisen mahdollisuus, kun otin maaston esiin ja pinnaneroa veden kanssa on jyrkimmässä kohdassa jotain 40 senttiä.
Se vaan mietityttää, että purossahan pitäisi kai olla pumppu kaiken aikaa päällä, että syntyisi se lirinä…
Puro on hieno ilman vettä tai lirinääkin, japanilainen soraversio tai päijät-hämäläinen säästä-sähköä, puro päälle silloin kun siellä suunnalla täytyy olla tunnelmaa ![]()
Meidän Uffe-kissa varmaan ainakin kerran nukkuisi päiväunet tyhjässä purossa ![]()
Minun pitää livenä jossain käydä katsomassa, miten pressualtaaseen saisi siististi toteutettua maastouttamisen ja letkun viennin…