Puron tekeminen

Mulla on puroprojekti edelleen vaiheessa. Ainakin neljään kertaan olen joutunut uomaan latomani kivet purkamaan ja putsaamaan hiekat pois uomasta ja ala-allasämppäristä. Jossain vaiheessa iski jo masennuskin, eikä huvittanut vähäisinä vapaa-aikoina rynnätä kiviä pyörittelemään edes puron molemmin puolin oleviin rinteisiin, joten homma seisoi jonkin aikaa.

Nyt on onneksi taas vähän uutta intoa; yläallas laajennettu ja ala-altaaseen laitettu varmuuden vuoksi 2 ämpäriä sisäkkäin, niin se sisempi on helppo nostaa pois mahdollista hiekkanpoistoa varten. Uomakin syveni itsestään, kun sadevesi huuhtoi pressun alta hiekat pois… Mielummin olisin sen kyllä matalampana pitänyt, niin puro olisi näkynyt paremmin sivustakin päin. Tuossa kohteessahan katselusuunta on yläviistosta, molemmilta sivuilta ja alhaalta, eli lisähaastetta tuo se, että alueen pitäisi olla katseenkestävä monesta suunnasta. (Vaikka eipä sen puron tietenkään joka puolelta tarvitsekaan näkyä.)

Nyt on vielä ohjelmassa rinteiden rakennus loppuun, toisen puolen rinteestä on suurinpiirtein puolet täytetty, toinen puoli on aloittamatta. Kivetkin loppuu kesken, samoin aika. Mä kun niin haluaisin saada tän valmiiksi ennen syyskuun ekaa viikonloppua, kun meillä on pientä juhlantynkää kotona, mutta työt, lapsi ja muut harrastukset haittaa pahasti tätä pihan tonkimista. Tuon 1v tytön kanssakaan kun ei oikein voi hommia tehdä, kun hän joko siirtelee juuri paikalle saamani pienemmät kivet uusiin paikkoihin tai teloo itsensä rinteessä kiipeillessään, joten oikeastaan ainoa käytettävissä oleva aika on illalla tytön mentyä nukkumaan…

Kannattaisi tuota purouomaa levittää ihan reilusti.Tuolloin vois käyttää purossa isompiakin kiviä joukossa jolloin olis näyttävämmän näköinen (toisaalta kukin tekee itselleen ja oman maun mukaan jolle täysi arvo). Jos puro on kapea ja jyrkkä niin jokaisen rajun myräkän jälkeen todennäköisesti käy siten että puro ei vedä vaan tulvii, jolloin muuta maa-ainesta sekoittuu puroon tai kivet ottavat keveytensä takia "ritolat".. Tuo allasmuovi on jo itsessään aikas liukas materiaali niin vois harkita esim. reunusmaton käyttöä joka sitoisi pienmmät kivet paikoilleen +soran jos sellaista käytää... >>> http://www.puutarhakoristeet.net/product_details.php?p=231

Itselläkin puroa vaille valmis johon pitäis materiaalia alkaa kerään...

>>http://kurunrinne.suntuubi.com/?cat=10

Kaipaisin kipeästi vinkkejä puron tekemiseen. Itse oon suunnitellut sen tekemistä jo liiankin kauan ja pitäisi vihdoinkin alkaa sanoista tekoihin

Puron pohjan aion tehdä vanhoista kuljetinmatoista, joka on leveydeltään 1,2 m.
Puron pituudeksi tulee n. 15m ja korkeuseroa 1m.
Puron alkupäähän aion laittaa 150l muovialtaan ja puro virtaisi isompaan altaaseen, joka on kooltaan n. 3*4 m ja syvyys n. 1m.
Kuinka leveän ja minkä syvyisen puron kannattaisi tehdä, jotta siitä ei kuitenkaan tulisi liian massiivinen?

Dabbler, lainaa kirjastosta Pelkonen & Tiainen Suomalaisen puutarhan vesiaiheet. On perusteellinen, mutta ei kuiva vaan oikein kiva kirja ja sen ohjeilla saat hyvän tuloksen, ei tarvii kohta korjata : ) 

Kiitos Merlin vinkistä :slight_smile:

Täytyypä käydä kirjastossa visiitillä.

Kotisivultani löytyy juttua kuvien kera puron rakentamisesta…

kurunrinne.suntuubi.com

Kurkkasi myös taasen kerran, Rapsutiinu, sinun ihanaa vesialuettasi. Ei voi muuta kuin nostaa hattua ja  tosi korkealle, sillä olette tehneet paljon töitä tuon kanssa. Valtavan hieno on koko alue, kertakaikkisen upea reunuksineen päivineen. huoks.

Mieletön purourakka ollu Rapsutiinulla!!

Kohtuullisen kokoinen "vesiaihe" rapsutiinulla! Hienoa jälkeä.

Meillä kuitenkin taitais niin lapset kuin aikuisetkin suistua tuolta terassilta lampeen alta aikayksikön.

Kiitoksia palauteesta… On sinne itsekkin tullut viime kesänä suistuttua mutta ihan hallitusti saunan jälkeen…

Pistin juuri uusia kuvia tämän viikon nikkaroinneista.

kurunrinne.suntuubi.com

Hyvien vinkkien myötä olen vihdoinkin pääsyt puron ja altaan tekemisessä niin pitkälle, että pitäisi alkaa katselemaan allaskumeja.

Kestääkö 0,5mm allaskumi vai onko parempi satsata heti 1,02mm allakumiin?

Hyvät neuvot tarpeen…- Ja kaikki muutkin :slight_smile:

Siis minipihassa muovinen valmisallas, ja haaveena sen päähän saada joku kaareva kiviröykkiö, josta vesi valuisi altaaseen. Putous-minipuro?
Ja kysymys: miten? Onko allasmuovi ainoa järkevä vaihtoehto? Vai betonillako? Allasmuovia ei taideta myydä kun hirviän isoja määriä (tuohon tarpeeseen nähden). Ei kukaan tarttis sitä loppumuovia, kun tuohon menis varmaan puoli metriä kertaa vajaa metri?

Paikka näyttäisi tältä:
Loputkin reunat tietysti peitetään kukkapenkillä, kunhan keksin, mitä tuon purohässäkän tekoa varten on huomioitava
Tuohon ulokkeeseen valuisi siis vesi.
Ja kukkapenkkiä tulisi sitten loput.

Tarkemmin ottaen näyttää tältä:

Ja lapio toki kuuluu koristeluun olennaisena osana… :slight_smile:

(Tiedän, tämä ei ihan kuulu tähän, mutta sopivampaakaan paikkaa en löytänyt. Edellinen poistettu viesti mun sähläys - ja nämä muokkaukset - en taida oikein osata käyttää tätä…)