Puutarhajätekompostori

Tiuhassa taajamassa naapurit kyttää aika tarkkaan rottien pelossa valvova silmä

taitavat nuo eri kompostit - puutarhajäte, biojäte ja käymäläjäte - olla ihan lakiin kirjatut. säännöt niistä taitavat olla myös varsin samanlaisia eri kunnissa. temskukan kertomat kun kuulostavat ihan samoilta kuin ovat minua koskevat ytv:n (=pk-seutu) säännöt.

ja jos oulun seudulla on asutus jo sen verran tiuhaa, että valvonta pelaa, niin vielä varmemmin täällä ruuhka-suomessa kyläkuri hoitaa kompostivalvontaviranomaisen tehtävät. etukäteisilmoitus kiinteistön kompostoinnista tarvitsee tehdä vain bio- ja/tai käymäläkomposteista.

</p>

Keittiöjätekompostorin tärkein kriteeri lienee sen suurimman reiän koko. Oliskohan ollut 8 mm, mitä suuremmasta laskevat, että rotta menee läpi. Tarkoittaen, että jos kaikki kompostorin reiät, tuuletusaukot, pohjaverkot jne, on tuota pienempiä tai kannella suljettavia, sitä voi käyttää keittiöryjän kompostointiin.

Muistan aikoinaan kun meillä anottiin kerran kuussa tyhjennystä jäteastialle. Silloin piti kaupungille selostaa mitä muille jätteille tekee. Sieltä tuli tarkat ohjeet minkälaiseen kompostoriin voi keittiöjätteet laittaa.

Meillä käy kerran kuussa jäteauto. Kunnilla on jätehuoltomääräykset ja täällä meillä suositellaan pienijätteisille kiinteistöille -kuten yksin asujien mökit sekä kesämökit- myös kimppa-astioita. Kompostointia suositellaan omakotitaloille ja yli kymmenen asunnon yhtiöissä toimii myös biöjätekeräys.

Pohjois-Savossa on jo kauan sitten siirrytty keskitettyyn kaatopaikkaan, seudulliset ja kunnalliset kaatopaikat on suurin osa jo kokonaan maisemoitu sekä jälkihuollettu ja kuntien omistama jäteyhtiö hoitaa jätepuolen .

Otsikon ohi tässä tietysti mennään, mutta jo oma kasvijätteiden kompostointi olisi monelle aivan fiksu juttu.

Mennään vaan takaisin aiheeseen tuosta Sandin aasinsillasta: saako kaupungissa kompostoida puutarhajätettä avokompostina?

Meidän mökkikunnassa minä maksan jätehuoltomaksun siitä, että saan viedä sekajätteen jätekeräyspisteeseen kymmenen kilometrin päähän. Keittiöryönän kompostoinnista sain ilmoittamalla 5 euron alennuksen vuosimaksusta.

Pääkaupunkiseudun jätehuoltomääräyksistä kopsasin tämän lauseen: "Jos asuintalon pihalla on oma lämpö- ja jyrsijäeristetty kompostori, taloyhtiön ei tarvitse osallistua YTV:n biojätteen keräykseen. Omasta biojätteen kompostorista täytyy tehdä ilmoitus YTV:lle."

Puutarhajätteitä voi taatusti avokompostoida, jos se tehdään siististi ja huolitellusti. Kuka laskee montako heinää saa tontilla olla päällekkäin

OIkeasti kun ajattelen on nyt tärkeät ajat menossa sillä nyt näissä jätehuoltoasioissa haetaan niitä uria joihin tulevaisuudessa sitten jysähdetään lopullisesti. Eli jos nyt antaa periksi liian isoille jätemaksuille on tilanne pysyvä. Niistä pitäisi kritisoida kaiken aikaa ja olla aktiivinen niin tulevaisuudessa korjataan työn hedelmät. Ja tulevaisuudessa, veikkaan, tulee olemaan jätetarkastaja aivan kuin palotarkastajakin - nimike kyllä voi olla hienonpi. Ja mikäs siinä jos tietyin välein kävisi asiantuntija neuvomassa. Se olisi hienoa.

Tämä vaan tuli siitä mieleen kun kolahti tv-lupa postista. Ai juutina kun ottaa hermoon se 208 euroa vuodessa. Ja siitä kun meillä oli nuori ja innokas palotarkastaja viime viikolla.

Pitäisikö omakotitalon Biolan lämpökompostorista tehdä tuo ilmoitus? Minne? Olen joku vuosi sitten lukenut koteihin jaetun jäteoppaan eikä siitä silloin jäänyt mieleen, että pitäisi ilmoittaa, vaikka ruoantähteitä kompostoikin.

Pihamörkö on mielestäni tämä avokompostointipötkylä, jonka muotoilin pitkälle maatuneesta kasvijätemassasta, joka oli jo pari vuotta ollut lautakehikoissa tekeytymässä. Paljon on kasa sitten heinäkuun painunut ja ensi kesänä kuvittelin saavani siitä jo penkkien peittoa. Kaipa näitä kaupunkipihoillakin saa pitää, kun ei mitään ruuantähteitä vie sekaan, vaan pelkkää pihan kasvijätettä.

Komea on Kasuariinan Mörkyli. Varmaan nyt keväällä jo valmista tavaraa??

En tiedä mihin ketjuun tämä kuuluisi, joten laitan kysymyksen tähän. Linnunpöntöstä siivottiin viimevuotinen tintin pesä. Laittaisitteko sellaisen kompostoriin? Lintujen loisiahan siinä voi olla ja muitakin pöpöjä joita ei ole tavallisimmassa puutarhajätteessä.

Pistä vaan kompostiin.

Minun puutarhajätekompostorissani on matoja..... kukkais pyöritystä Siellä on vihdoin matoja! Olen NIIIIIN onnellinen naurua

Onnittelut :slight_smile:

Nuu, miten sait madot kompostiisi? Oletko monta vuotta sitä kompostia käyttänyt vai miten? Itselläni on vasta uusi komposti ja lantaläjästä sinne kiikutin vaikka kuinka paljon lieroja. Sitten laitoin sinne ruoantähteitäkin ja vaikka mitä. Matoja odotellessa…

Hei SariW ne madot tulivat sitten ihan itsekseen Eli viime keväänä laitoin Biolanin ison puutarhajätekompostorin pihalleni, ihan sillä alaverkolla varustettuna. Täydensin pihajätteellä sekä keittiön viherainesjätteellä pitkin kesää, sekoittelin, kastelin, heitin sisään matoja aina kun kiinni sain...ja olin epätoivoinen kun ei mitään tuntunut tapahtuvan, ainakaan matojen lisääntymisen suhteen. Syksyllä ei madon matoa näkynyt vaikka kompostori oli jo reilusti yli puolivälin täynnä.

Mulle kerrottiin täällä pentissä kokeneitten suulla että kyllä ne madot sinne tulee kunhan aikaa menee. Kompostointi ei ole kärsimättömien hommaa...mikä oli tällaiselle peruskärsimättömälle aika hankala asia omaksua...

Mutta nyt siis, kun osittain jäätynyt kompostorini oli sulanut ja sain sitä kunnolla taas talikolla käännettyä, siellä oli niitä matoja... Eli ne madot tulivat ihan itsekseen kun aika oli kypsä

Ehdotan sinullekin että matoja voit kutsua huolehtimalla että komposti on kostea (jos kuiva niin lisää vettä, jos märkä niin lisää kuiviketta) ja antamalla sille aikaa. Jos se kerran tapahtui minulle niin se ihan varmasti tapahtuu muillekin...Mutta vaan ajan kanssa

Terveisin yksi kärsimättömien klubin jäsen

Okei! Minulla on myös tämä Biolanin puutarhakomposti sekä Biolanin lämpökompostori. Olen täyttänyt kompostia lehdillä, oksasilpulla, heinillä, rikkaruoholla, ruoantähteillä ym ym. Eilen katselin kompostia ja se tuntui kovin kuivalle. Kaadoin sinne 10 litraa vettä. Niin ja potasta olen pisuja sinne kaadellut… Eli ei auta kun odotella (minäkin olen käsimätön luonne).

NUU!!

Miten paljon niitä lieroja kuhisee?

Yllä mainitulla tavalla olen täyttänyt puutarhakompostoria. Lämpökopostoriin menee vain talousjätettä.

SariW, ei niitä vielä kuhise…Kun talikolla kääntää niin esille tulee lieroja joitakin siihen pinnalle kiemurtelemaan. Mutta 100% enemmän kuin vielä viime syksynä sen ensimmäisen kesän täyttöjen jäljiltä.

Jatkossa en tyhjennä sitä koskaan kokonaan vaan jätän “pesämunan” siihen pohjalle…ja lierojen on hyvä olla ja lisääntyä :slight_smile: Kenties kuhinaakin alkaa esiintymään…