puutarhakalusteet.
Nyt on hyvä ilma tarkistella pihakalusteiden määrää ja laatua sekä sijainteja.
Itse sain eilen illalla myöhään sellaisenkin idiksen, että meillähän on autotallissa neljä metallista, punaista, siroa pöydänjalkaa!
Kun keksisi, mistä keksisi metallisen kannen pienelle pihapöydälle, joka voisi periaatteessa olla aina ulkona? Kun kerroin aiheesta isännälle, hän kysyi, mitä puutarhassa tekee joku pöytä? Kerroin, että sen päällä voi pitää sitten kukkamaljakkoa.
Ehh.
Meillä on isännän tekemiä pieniä puupenkkejä muutama - olisiko neljä kappaletta - ja niitä siirtelen aina eri paikkoihin. Olisi hyvä olla edes yksi niiden mukana siirtyvä pöytäkin. Sellainen pienempi.
Ja siksi toisekseen, tänään jaettiin halpakauppaketjun mainos, missä oli kuvia amppelitelineistä. Yhdessä mallissa näytti olevan pöllön siluetti. Mietin pelkäisivätköhän myyrät tuota siluettia?
Saattavat pelätäkin, jos juuri oikeasta kohtaa maan alta osuvat siihen katseensa luomaan, se että osuuko katse onkin sitten eri juttu. Mutta pihakalusteista tulikin mieleeni, että nyt on juuri sopiva ilmanala lähteä öljyämään puukalusteet.
Viikonloppuna tuli öljyttyä kaikki puutarhakalusteet. Enpä ole ennen näin aikaisessa vaiheessa tuota hommaa tehnytkään. Mutta hyvä näin, onpahan yksi työ vähemmän listassa
Minä olen oljynnyt tekemiäni puutarhakalusteita roslagin mahongilla (tervaa, vernissaa, pineentärpättiä), niin että tervan haju alkaa jo tympäsemään. Sitkeästi haju tarttuu käsiin ja työvaatteisiin niin, että ei edes pesemällä meinaa lähteä.
Kertokaa vinkkejä kivoista romanttisista ja rustiikkisosta puutarhakalusteista. Hakusessa on etuterassille pari tuolia ja pöytä. joku tekorautainen valkea tai ruskea esimerkiksi. Olen selaillut huonekaluliikkeiden mainokset ja netttisivut vaan mieluista ja kohtuuhintaista ei satu silmään.
Maskussa oli semmoinen kruusattu rautaryhmä, mutta enhän nyt hintaa muista. Jotain rautaa ne oli, mutta ei mahdottoman painavia - hiplailin niitä, mutta jätin ostamatta…
Ag…mar…tissa 2 tuolia ja pöytä olen vähän katsellut sillä silmällä ulos kasvarin eteen 89 € kaikki yhteeensä, hiukan vihertävän rustiikkkinen ja ei siis pelkää vettä.
Viimekesäinen kuva meidän valurautaryhmästä. Ostin sen sieltä suuresta kyläkaupasta ja oli tarjouksessa, muistin mukaan vajaa sataviisikymmentä. Se, että se on yhä ehjä, on ihme. Meillä ei hempulit ehjänä pysy. 2 tuolia, pöytä ja penkki.
Moni muukin taitaa näihin aikoihin hiplata valurautakalusteita… Olivat etsineet minulle äitienpäivälahjaksi kissojen ja koirien kanssa valurautapenkkiä, mutta kaikki oli loppuunmyyty…
kiitos vinkeistä! kävin kurkkaa nuo vinkit ja taisin löytääkin ne mistä mainitsitte. pitää käydä kattoo vielä painkanpäällä.
Tälläisen säilytysarkun tein parvekkeelle. Kaupoissa kun ovat huiman hintaisia ja liian pieniä meikäläisen multasäkeille, ruukuille ja taimikennostoille yms.
Materiaalina maalattu lattarauta ja puuosat ovat mäntyä. Pintaan sudin roslagin mahonkia. Nyt tuoksuu partsilla terva
No onhan upea! Taitava olet Välke!!!
No siis TÄH??!! Teit? Tuosta noin vaan? Kyllä on HIENO ja UPEA! Siellä on sit sirkkeli soinut ja akkuporakone laulanut ja vielä rälläkkäkinkö?
Rimmaa hienosti tuon kaiteen rimojen rytmin kanssa. Ja korkeuskin viimosen päälle tarkkaan harkittu.
Minunkin pitäisi hankkia tuollainen iso laatikko, johon voisi kätkeä kaikenlaista rompetta.
Soi kyllä hitsauslaitteet, sirkkeli, rälläkkä ja tekijän pääkin välillä. Ja jos totta puhutaan, niin ei se ihan nopsaan valmistunut.
Niin kyllä ensin luulin, että tuosta vain tekaisen, mutta kun yhdessä asiassa vähän oikaisee, niin jossain vaiheessa se kostautuu ja teettää vain enemmän työtä. Laatikko ei siis ole ristimitassa, eikä mikään kulma aivan 90 asteen kulmassa, joten kannestakin piti tehdä salmiakki jne. Ei siis kestä lähempää tarkastelua .
Olen ihailusta mykkä. Tuo on tosi kaunis ja mittasuhteet kunnossa joten kestää katsetta monia monia vuosia. Silmälle ne tavarat tehdään eikä mittanauhalle, sano.
Vautsi välke! Hienon arkun teit. Isännälle tällä viikolla puhuin, että sais tehdä meillekkin jonkun arkun tallin seinustalle, missä pitäis letkukelat, ämpärit ym. tarpeelliset. Pyysin myös sitä opettamaan mua hitsaamaan, että saisin tehdä ite kans jotain. Lupasi se, toivottavasti sillä ei mee hermot... Ensimmäisenä aattelin tukevoittaa tollasta halppis kaariporttia. Munhan pitäis pestata sut tänne meille opettaa mua.
Välke, tuo on upea ja siitä voikin päätellä että olet varsin kätevä käsisäsi. Kelpaisi minulle oitis.
Kiitos kovasti kehuista
En minä mitään hitsaamisesta tiiä, mutta mukavahan se tuollaisia on koulun tiloissa tehdä. Materiaalia vain ottaa hyllystä ja koneet laulamaan, tuossakin on valmista kulmarautaa kehikkona. Sahalla poikki ja hitsisaumoilla kasaan. Puuhan materiaalina se on mitä minä olen enempi opiskellut, mutta metallista saa niin vaivattomasti tehtyä tuollaisia ulkokalusteita yms. joissa se viimesenpäälle siisti hitsausjälki ei ole niin tärkeää.
Onneksi maalipinta ei näy kuvassa. Joku kun ei sitten malttanut odottaa tarpeeksi montaa päivää, vaan alkoi kiinnittämään puuosia kun maali oli vielä aavistuksen pehmeää...