Puutarhakalusteet

Kalusteiden käsittelystä: Peskää ensin pölyt pois, mäntysaippuaa ja vettä. Antakaa kuivua. Vetäkää siklillä sitten pehmeät pois pinnoista. Siklin saa rautakaupasta, maksaa ehkä kolme euroa. Sitten hiontapaperilla niin sileäksi kuin haluatte. Irtopölyjen harjaus. Olen käyttänyt Uulan värillistä pellavaöljyä siihen, missä väriä tarvitaan, muuten väritöntä. Tulevina vuosina huolto on paljon helpompaa kuin että jos lakkaisi tai maalaisi. Niiden pohjatyöt ovat paljon työläämpiä.

Minä värjäsin meillä kovapuiset ulkokalusteet spriipohjaisella petsillä. Muuten tuli ihan hyvät, mutta noissa kalusteissa oli jotain kittikohtia, niihin ei väri tarttunut. Ne oli siis jo kitattu kun me ostettiin ne.

Metsäruusua täydentäen: Kannattaa mieluummin käyttää sävytettyä puunsuojaöljyä. Uulan puusuojaöljyssä öljyjen määrä on noin 80 prosenttia, mukana mm. kiinanpuuöljyä. Se on erittäin hyvä tuote, ja kalusteet ovat taas kuin uudet kun sillä käsittelee. Minä vedin pohjalle vielä homeenestoaineen, sillä usein niihin ilmestyy myös hometta talven jälkeen, ja näin ne homeitiötkin kuolee.

p.s. taisit sittenkin tarkoittaa samaa ainetta, puunsuojaöljyä…?

Onkos tuota koeistuttu? Vai onko se joku muu kuin penkki? Kumossa oleva sermi? Ei ole mulla nämä design-asiat nyt hallussa, mutta hauskalta näyttää. Pitänee ottaa tuo vanha hankala pyöräteline ja panna vähän väriä, istuinlautaa ja korotusta niin penkkihän siitä tulee. 

Hauskan pehmeälinjainen penkki.

Pyöräteline tuli minullakin heti tuosta mieleeni! Vaikea uskoa, että tuossa olisi hyvä istua, mutta hyvä hinta siinä taitaa olla. -Raudoitusverkostakin voisi vääntää penkin?

Tykkään ja kun saisi vielä mustana. Tietysti paikan päällä nähtynä saisi paremman käsityksen mittasuhteista ja perstuntumalla oikean tuntuman istuttavuudesta.

Raudoitusverkosta?  Mainiota, minun suosikkimateriaali… hyvä idea, memuli!

Kuinkahan usein tuollaisia puisia pihakalusteita pitäisi öljytä ?

Minun tietääkseni öljytä pitäisi joka kevät. Meillä se joka kevät taisi olla kolme vuotta sitten :smiley:

Kyllä pitäisi öljytä joka vuosi keväällä ja syksyllä. On meilläkin kerran öljytty. Olisko ollut toissa vuonna.

Kovapuuöljypurkissa lukee, että öljytään 1-2 vuoden välein. Vissiin riippuu onko kalusteilla paahteinen paikka, ulkona kesät talvet ja silleen.

Toisen kerran jo törmäsin tähän tuoliin joka on miun makuun ja siinä on ihmeen hyvä istua. Kiinnitys vain narulla ja menee pieneen tilaan säilytyksen ajaksi.

Keuruun kierrätyskeskuksessa olisi ollut vanhat rautaiset puutarhakalusteet, muutama tuoli ja pikkupöytä. Oli oikein romanttiset, kiekuraiset ja rustiikkiset. Jos joku sellaisia tarvitseva ja tykkäävä liikkuu niillä kulmilla, niin varmasti saisi halvalla kotiin :slight_smile:

No voi persiitti! Just lauantaina kävin eikä uudesta reissusta ole tietoa…

Hakusessa olis 2 hengen polyrottinkisohva pehmusteilla. Lähes jokainen kauppa myy niitä vain ryhmänä. Onkos kukaan nähnyt myynnissä pääkaupunkiseudulla pelkkää sohvaa?

Onko kellään tietoa, mitä ja saako sitä mitenkään ehkäistyä/poistettua, on puutarhakalusteissa kauttaaltaan harmaissa osissa oleva valkoinen hyvin hieno jauho/kuin liitupölyä olisi kauttaaltaan? Tarttuu vaatteisiin. Kalusteet osittain muovirottinkia tms. mutta vahvemmat osat sitten jotain vaalean harmaata.

Lie sama muovinen ilmiö kuin silmälasin sangoissa, tulee ja pysyy…

Jyväskylässä liikkuvien ja toimisto/puutarhakalusteita tarvitsevien kannattaa käydä kurkistamassa ammattikorkean pihalla olevaan jätelavaan, joka oli täynnä todella hyvää tuolia ja pöytää (tämä osio sopisi myöskin ärsyttää ketjuun). Mieli olisi tehnyt pelastaa kolme valkoista metallista trumpettipöydän jalkaa, joista saisi askarreltua hienoja ruoka-/puutarhapöytiä.

Aivan ihana pieni puutarhapöytä Finnish Design Shopista bongattu, helposti liikuteltavissa tarvittavaan paikkaan:

http://www.finnishdesignshop.fi/pihapuutarha-ulkohuonekalut-pin-poyta-neonvihrea-p-6022.html

Tämä saattaa olla pakko saada. Juuri sopiva kuohuviinilasilliselle ja kulholliselle mansikoita, joita kukkapenkin kitkijä saattaa puuhansa lomassa kaivata virkistyäkseen .

Ehkä kuitenkin vaaleanpunainen?