Fiorella aikoo varautua tulevaan hellekauteen... Tänään en ostanutkaan uusia kasveja, vaan:
Kun kitkeminen uuvuttaa, tähän on mukava kellahtaa katselemaan sinistä taivasta ja pilvenhattaroita!
Fiorella aikoo varautua tulevaan hellekauteen... Tänään en ostanutkaan uusia kasveja, vaan:
Kun kitkeminen uuvuttaa, tähän on mukava kellahtaa katselemaan sinistä taivasta ja pilvenhattaroita!
Ihana
Näyttää kivalle, fiorella. Me on tuollaista suunniteltu myös, koska puita ei kasva riippumattoetäisyyksillä meidän tontilla. Mahtaako olla riittävän tukeva muutamalle kauhukakaralle??
Kiitos kehuista! Itse pidin erityisesti siitä, että teline on puuta eikä sellainen pyykkitelineen näköinen muoviputkihäkkyrä. Kauhukakaroista en tiedä, lapsiperheisiin suositellaan myyjän mukaan ennemmin riippumattoa, jossa ei ole tuota mattoa avaavaa poikkipuuta. Poikkipuulla varustettu riippukeinu on mattoa kiikkerämpi. Teline kyllä tuntui varsin tukevalta, painoa sillä on nimittäin 30 kiloa. On nimittäin kokopuuta ja kiinnikkeet metallia. Mutta mikään leikkiväline tämä ei tietenkään ole. Testattu on jo käytännössä ja varsin mukava siinä on köllötellä.
Voi kuinka ihku! Tuossa on mukava köllötellä ja olla tekemättä yhtään mitään.
Hei kaikille pitkästä aikaa!
Minäkin ihastelin tuota pergolapenkkiä ja siitä tuli mieleeni etsiä täältä apua.
Rakensimme viime kesänä uusvanhan mökin josta tuli kaunis kuin karamelli, vaikka itse sanonkin :) Kuistille pitäisi nyt löytää kaksi valkoista vanhanaikaista puutuolia ja pieni pöytä. (Penkkiä siihen ei mahdu.) Mutta mutta... tuon pergolapenkin tapaisten uusvanhojen tuolien suhteet näyttävät minusta ihan vääriltä. Penkit ovat sieviä mutta tuolit liian leveitä :(
Minulle kävisi myös tuoli, jossa sivuosat on pyöristetty ja istuinosa tehty rimoista niin, että istuin on selän mukainen ja kaareva. (Osasinkohan selittää niin että joku ymmärsi... :) ). Löysin netistä puusepäntehtaan joka tekee tällaisia kalusteita, mutta hinnaksi tulee noin 400 euroa/kaluste. Raah!
Muualta en ole löytänyt tällaisia tuoleja. Ne olisi helppo tehdä itsekin, kun vain löytäisi piirustukset. Olen etsinyt kirjastosta ja netistä, mutta turhaan. Osaisiko kukaan antaa vinkkiä, mistä löytäisin ohjeet?
Täälläkin on jotakin kuvia.
Puutarhakirjat.fi, sielläkin löytyy jotain, mutta linkinteki alkoi taas tökkiä: http://www.puutarhakirjat.fi/catalog/product_info.php?cPath=31&products_id=243
Aivan mahtavaa, kiitos! Tuosta Clas Ohlssonin mallista saamme aikaiseksi juuri oikean näköiset tuolit :) Pöytään ei mallia tarvitsekaan, koska siihen ei tule mitään pyöristyksiä.
Käyn silti tsekkaamassa myös tuon puutarhakirjalinkin. Mikroskooppiset ja kituliaat kukkapenkkini jäivät rakennustöiden jalkoihin ja nyt pitäisi pihaan löytää uusia ideoita.
Käsittämätöntä että en aikaisemmin älynnyt tulla täältä kyselemään, olisihan minun pitänyt muistaa että täältä löytyy apua ja neuvoja joka lähtöön :) Nyt olen ihan tohkeissani...
Tarttis löytää jostain firmasta edullista kalustovajaa, poika tulis pystyttämään. Ovat vain niin kalliita. Poika ei kerkiä rakentaa tarvikkeista, kerkiäis vain hommiin jos olis valmiit elementit. Tilasin AgriMarketista 500 euroa maksavan, mutta sitä en saanutkaan.
Minä kävin korjaamassa talteen kierrätyskeskuksesta 6 kpl puutarhatuoleja a´ 7 €. Ja vitsit, että onkin hyvin tehdyt ja hyvän näköiset tuolit. Tarttee niille sitten jotain pintakäsittelyä tehdä kunhan sen oman puutarhan jostain ensiksi hankin
Mitenkähän olis, kun nuo kovapuiset puutarhakalusteet ovat tulleet niin kamalan näköisiksi vuosikausien auringonpaisteessa, ettei niistä enää millään värillisellä hoitoöljylläkään siistejä saa, että kannattaisko mieluummin maalata ne, vai vetää värilakalla? Nykyään ovat katoksen alla, eivätkä siis sateelle alttiina.
Piti käydä autotallista varmistamassa.
Käsittelin viime kesänä meidän kovapuukalusteet Valtti ulkovahalla ja pinnasta tuli kaunis. Olihan se aika hintava tuote muistaakseni mutta lopputulos oli kyllä hintansa väärti. Sävy oli saksanpähkinä.
Tuo pinta on mennyt niin huoksi, että pöydässä ei ole väriä enää kuin jaloissa ja tuolitkin paikoitellen harmaita, paikka paikoin alkuperäisen värisiä, niin iso ero pinnassa, etten usko vahan sitä tasoittavan. Eli oliskohan maali, vai sävytetty lakka parempi?
Noista vaihtoehdoista mä valkkaisin maalin.
Mulla on mielikuva (voi olla vääräkin), että lakka ei olisi ulkotiloissa kuitenkaan yhtä kestävää.
Tuo antaa kyllä väriä, mitä useamman kerroksen laittaa sen tummempi. Käy tutkimassa "valtti ulkovaha"-haulla.
Meillä oli aurinko polttanut yhdet säilytyslaatikon kahdelta reunalta lähes värittömäksi. Tuli kuin uusi kun tuolla käsittelin. Laitoin kolme kerrosta polttamiin kohtiin ja kerroksen muihin, eroa ei huomaa vaan väri on tasainen kauttaaltaan.
Myskimalva, peittääköhän tuo myös harmaantuneet kohdat?
Nettisivuilla ei ollut mainintaa.
Harmaasta en tiedä mut täysin vaaleaksi kuluneet kovapuut peittää täysin.
Meillä kovapuisen penkin istuinosa on mennyt ihan harmaaksi, mietin vain peittäisikö tuo aine sen.
Oulunseudulta, hio ne huonot pinnat hiekkapaperilla, sellasella sileällä. Sen jälkeen pinta tulee käsitellessä tasaisen värikseksi ja käsittelyainekin imeytyy ihan erilailla pintaan.
Täytyy kokeilla tuota hiomista ensin. Tai siis pistän miehen hiomaan. Kunhan ensin nuo lumet sulaa ja saa roudattua kalusteet pihalle.