Sampoa on myöskin usein halpahallien valikoimissa, Taloustalot yms.
Ostin Sampopurkin teidän takia Keskiseltä, ihan varmuuden vuoksi. En ole vielä kokeillut vaikka kohteita olisi vaikka lampaat söisi ja piru perässään vetäisi.
(Mistä ihmeestä nuo kielikuvat tulevat?)
Minä haaveilen pihalleni sellaista polyrottinkista “sohvakalustoa”, saman tyylistä kuin olohuoneessakin on… Polyrottinkia on ainakin mainostettu kestäväksi, mutta onko kokemuksia! Voiko sitä säilyttää ihan ulkona talven, vai tarviiko kuitenkin sisätilat?
Polyrottinkia on ollut paljon tarjolla erilaisissa esitteissä tänä kesänä. Sadetta mahtavat kestää helposti mutta olen miettinyt ihan samaa, että miten mahtavat suhtautua talveen.
Omaan huusholliin olen metsästänyt pitkää pöytää ja siihen sopivia penkkejä, tuohon etupihalle. Kun saisi vielä sellaisen jossa jalat taittuu jotenkin kasaan, että menisi litteäksi talvivarastoon. Onko kukaan nähnyt missään vai pitääkö antaa periksi ja ruveta säästämään että voisi joltain puusepältä tilata?
Me etsittiin rottinkisia tuoleja kuistille, ja noita polyrottinkisia tuli kyllä ihmeen paljon vastaan. Eikä sytyttänyt minua… tuntui kylmältä istua (no siitä selviää pehmusteilla, mutta on ne käsinojat vielä kylmät silti), ja epäilytti myös talvenkesto. Ei ainakaan istumisesta pakkasella tykkää, mutta ei kai niissä nyt paljon silloin istutakkaan, hehheh…
Minä hinkkasin sydämeni kyllyydestä tässä joku ilta sitten valkoisia muovituoleja klooripesuaineella. Sangon likavesi tuli kyllä aivan tummanruskeaksi ja suurin osa tummuudesta irtosi, mutta jäljelle jäivät ne ikävimmät tummat homeenomaiset läiskäkuvat. Ärsytti niin se homma, etten yhtä tuolia viitsinyt paljon yhtään hinkkailla.
Homma varmasti helpottuisi, jos voisi johonkin ne tuolit panna likoon. Ja seuraavana tulen varmasti vielä sittenkin kokeilemaan sitä löytämääni automaalia suihkepullosta…ehkä tai sitten en.
Sand, olen putsannut valkoisista muovisista moottoripyörälaukuista pieniä tahroja kynsilakanpoistoaineella. Ehkä toimisi tuoleihinkin?. Laukuissa pinta himmentyy vähän mutta muovinhoitoaineella olen saanut sitten taas kiiltäväksi.
Täältä löytyy koukeroisia kalusteita: http://www.aadasisustus.com/index.php?page=category&catid=440
Löytyisikö mistään myymälästä (pk-seudulta) Zone -aurinkotuoleja tai jotain tukevia mutta kevyitä muovisia aurinkopetejä, joita ei kamalasti tarvitsisi huoltaa? Olen kiertänyt monta kauppaa ja alan olla epätoivoinen.
Minulla odottaa jo kuistilla niitä saippuaisia hankaustyynyjäkin yksi paketti, jolla meinaan vielä yrittää tuolejani valkaista.
Tuohon Sandin dilemmaan olisin minäkin tarjonnut sampoa.Jokin mieto happohan se on,mutten nyt jaksa muistaa (oiskohan ollut oksalihappo?).Kiillottelen kaikki tiskaialtaista maljakoihin ja kuparipannuihin sillä.Kirvelee käsissä jos on kuiva nahka,mutta kyllähän pienet kärsimykset…
Onko kukaan kokeillut maalata vanhaa,harmaantunutta ennen öljyttyä puutarhakalustetta?Tekisi mieli kokeilla.Meidän halpis-setti on jouduttu tuunaamaan läjään täkkipulteilla tänä kesänä,eli jäävät pihaa koristamaan koko talveksi kun ainakaan penkki ei mahdu liiteriin.Maalattuna sitä ehkä kärsisi katsella talvellakin,vaikka tuossa rappusten pielessä.Mutta ei kyllä tuommoisena harmahtuneena pultti ja kulmarauta-virityksenä…Kokeumuksia?
Mun kierrätyspuutarhakalustoni vetelin viime vuonna halvalla puunsuoja-aineella. Näyttää ainakin paremmalta kuin vanha ja harmaa ampiaisten nuolema, ja saavathan ampparitkin nyt vähän raitoja pesätarpeisiinsa, jos siltä tuntuu.
Minä maalasin juuri tänä kesänä, joten talven kestävyydestä en osaa sanoa juuta enkä jaata, mutta näyttää se mielestäni paremmalta, kuin ennen.
Kuvia ennen ja jälkeen löytyy galleria sivultani.
Eikö sellainen harmaantunut kohentuisi jollain vanhanmallisella puunsuojaöljyllä?
Kyllähän puunsuojalla,öljyllä tms kohentuisi penkin ulkonäkö roimasti kuten Sand ehdottaa,mutta kun minulla on vajaa purkillinen ihanaa,häränverenpunaista ikkunamaalia ja se väri on NIIN upea,että haluaisin “vähän maalata” sillä ;-D.Meidän terva-aitaan ja vaaleaan ulkoseinään sopisi kyllä semmoiset rusahtavalla sävytetyt kalusteet,mutta kyllä sitä väriäkin voisi olla jossain,etenkin sitä upeaa punaista ;-D.Arveluttaa vaan tuo aiempi öljy kalusteissa.Näin äkkiseltään en muista öljysinkö keväällä ensinkään,mutta ainakin loppukesästä viime vuonna käsittelin ruskeaksi.Ja mitä enemmän asiaa olen miettinyt,sen paremmalta koko kalusto näyttäisi punaisena … =D
Kokeilisin puhdistusta aineella nimeltä all tip top. Kait sen nimen sanoa saa. Kuukkeloimalla löytyy tietoa. On kotimainen ja ekologinen. Itse asiassa minuakin odottaa kuistilla yksi vanha valkoinen muovituoli, jonka ostin kirpparilta. Tuolla aineella sain mm. äitini pesuhuoneen seinän puhtaaksi, kun olivat muuttaneet. Mikään muu ei tuntunut tehoavan. Saman tyyppisiä aineita on muitakin. Puutarhamessuilta ostin myös, mutta en nyt muista nimeä ja purkki on lainassa joten en voi luntata.
Ja uhalla toinen; vihreässä purkissa oleva “ihmekivi” olisiko ihan Green Stone. Toimii ja on käsi- ja luontoystävällinen
Löytämäni pikkukirjasen ohjeen mukaan haluaisin tehdä vale-betonipenkin. Sen idea on, että lecablokkien päälle heitetään betoni. Kyselen tietääkö joku mistä tuollaisia suorakulman muotoisia lecamöhkäleitä saa? En ole huomannut paikallisessa rakennusalan K-liikkeessä.
Kyllä niitä saa tavallisista rautakaupoista. Ovat varmaan siellä takapihalla tai muuten varaston puolella, kuormalavojen päällä.
Hienoa, menen isompaan firmaan kyselemään. Aika siis opetella betonitöiden teko. Haluan penkin lisäksi pari pienempää ruukkua.