Näin tänään yhden hyötypuutarhakirjan, jonka olisin halunnut ostaa, mutta... sitä myydään vain neljän kirjan sarjana hintaan 380 euroa!!! Kuvittelen, että melko paljon kirjoja ostan ja luen, mutta tuo oli jo mielestäni melko kallista. (Semminkin kun se oli AINOA minua kiinnostava osa siinä sarjassa...) Mulla on ehkä puolen tusinaa puutarha-aiheista kirjaa, joten onko tuo OIKEASTI vallitseva hintataso, vai oliko vain järkkykallis?
no-höh, tulipas kökkö otsikko. Vaan enpä parempaa keksinyt.
Minusta 380 euroa neljästä kirjasta on kyllä melko paljon.... Se olis suunnillen 2260 mummoa se sarja eli n.560mummoa per kirja..... En kyllä ihan heti lähtis tolla hinnalla kirjaa ostaa vaikka kuinka himottaisi!
Minä olen tilannut tuon kirjasarjan ja tyytyväinen olen:)Varsinkin tuo hyötypuutarha kirja on ihana.Kallishan tuo sarja on, mutta kirjat ilmestyy puolen vuoden välein ja kahdessa kolmessa erässä olen maksanut yhden kirjan ja sitten taas olen odotellut seuraavan ilmestymistä. Viimeinen osa on vielä saamatta.
Laitan vielä tännekin tuon viestini toisaalta - eli tarpeellinen hankinta sellaiselle harrastajalle, joka haluaa tarkat ja viimeisimmän tiedon mukaiset nimet kasveilleen löytää.
Minä ostin Viljelykasvien nimistö nimisen kirjan, joka on
Puutarhaliiton julkaisuja ja sen tekijät ovat Ella Räty ja Pentti
Alanko. ISBN 951-8942-57-9. Käsittääkseni tämä on luotettavin
tietolähde, kun netistäkin löytyy niin paljon väärää ja vanhentunutta
tietoa vieläkin, vaikka tämäkin kirja on painettu jo v. 2004.
Melkein kaikissa puutarhakirjoissa on vielä käytössä vanhentuneita tietoja.
Kun tämä palsta nyt nousi näkyviin, niin muistaessani kerron, että kuulin Puutarhamessuilla huhua, jonka mukaan tuo Viljelykasvien nimistö -kirja on myyty kustantajalta nyt loppuun. Tuosta kirjasta tuskin uutta painosta otetaankaan, ennen kuin se on päivitetty ajan tasalle. Joten joka tuota kirjaa havittelee, niin kannattaa nyt tarkkaan katsella kirjakauppojen hyllyjä - jos vaikka jostain se vielä löytyisi.
Muistelen että ainakin suuri suomalainen kirjakerho myi vielä joku aika sitten sitä Keittöpuutarhuria..On muuten tosi hyvä kirja, itsellänikin on se tuolla hyllyssäSiitä löytyy monipuolisesti tietoa,myös vähän erikoisemmista kasveista. Ja hyvät kuvat mitä katsella
Ostin eilen Helsingistä divarista Rekka Rannan kirjan "Orkideat kotosalla" 4 eurolla! Se on erittäin siisti ilman mitään tuhruja tai alleviivauksia. En ole vielä ehtinyt sitä lukaista joten en tiedä onko hyvä vai huono. Katsoin äsken Bookplussasta että uuden hinta on 41 euroa. Kaikkea sitä voi käteensä löytää kun on oikein tylsää.
Ihan hirveä tilanne. Ihan vain varomattomuuttani menen palkkapäivänä Suomalaiseen ja siellä myydään löytöhyllystä kirjoja hintaan kassillinen/ 10 egee. Huonosti käy sellaisessa tilanteessa ihmiselle.
Nokkonen - vastaan täällä, kun nuo kirja-asiat varmaan kiinnostavat monia muitakin ja on hyvä löytää ne oman otsikkonsa alta.
En osaa oikeastaan mitään suomalaista puutarhakirjaa moittia, kaikista löytyy ihan hyvää asiaa. Minä olen aikanaan opiskelun aloittanut Rea Peltolan Hesariin kirjoittamista jutuista, joita on vieläkin tallessa iso kasa. Nyt niistä jutuista on jo tehty kirjakin, joten tuskin noita lehtileikkeitä enää tulee kovin paljoa lueskeltua ;)
Ei tuo lainaamasi kirjakaan ole ollenkaan huonompi, olen senkin hankkinut heti sen ilmestyttyä. Kannattaa katsella kirjastossa kirjoja ja jos joku alkaa näyttää mieleiseltä, niin ehkä sitten hankkia se joskus ihan omaankin hyllyyn.
Meille on kertynyt vuosien mittaan lähes kaikki kotimaiset puutarhakirjat, mutta varmaan käytetyin on tuo Pentti Alangon toimittama Tammen suuri puutarhakirja -sarja, joka on jo loppu kustantajaltakin. Sarjan Perennat -osa on jo käytössä aika tavalla kulunut, mutta saimme viime viikolla sen uusitun painoksen ihan tekijöiden omistuskirjoituksin varustettuna.
Ihan täydellisesti kaikkien toiveisiin sopivaa kirjaa tuskin kukaan koskaan pystyy tekemään, koska siitä tulisi aivan liian iso ja kallis. Olen joskus leikilläni Pentille ehdottanut tuon Viljelykasvien nimistö -kirjan parantamista siten, että kaikkien nimien kohdalla olisi myös tunnistuskuvat, mutta kyllä se taitaa jäädä haaveeksi ihan kustannussyistä.
Eli, kyllä se varmaankin on jokaisen omista mieltymyksistä kiinni, kenen kirjoista pitää ja mistä oppia hakee. Ja ennen kaikkea aikaa tuo opiskelu vaatii tavalliselta harrastajalta vuosia. Kymmenien vuosien harrastuksenkin jälkeen on paljon opittavaa itsellänikin ja oikeastaan eniten olen uutta oppinut muutaman viime vuoden aikana tietokoneen ja muiden harrastajien avulla.
Kiitoksia Raakki. Pitänee siis tutkailla kuntamme kirjastotarjonta. Totuus kuitenkin lienee, että kirjastoissa on vielä lainattavissa ns. "vanhaa tietoa" joten painovuosi kannattanee tarkastaa ensimmäisenä. Itselleni olen yrittänyt rakentaa kuvakokoelmaa, jossa kasvit näkyisivät sellaisena, millaisena nousevat keväällä maanpinnalle aurinkoa ihailemaan. Jospa sitten jo ensi keväänä osaisin nyppiä rikat pelkäämättä, että tärvelen penkeistäni perennat ja rikat jäävät kasvamaan
Huom! Tämän sivuston perusteella olen tunnistanut jo kolmisenkymmentä perenna-/kasvilajia pihastamme, joten tämä taitaa voittaa parhaankin kirjallisen materiaalin. Eniten on auttaneet nuo ihmisten kyselyt kuvineen ja sitten olen mennyt omaan pihaani pällistelemään ja todennut kasvin olevan sama.
Kannattaa kuitenkin muistaa, että monet perusasiat saattavat olla ihan hyvin ja kansanomaisesti esitetty vanhoissakin kirjoissa. Kasvit ovat ikivanhoja, eikä kaikki uudet konstit välttämättä ole parempia kuin vanhan ajan kasvatus systeemit.
Oikeastaan minusta suurin ongelma on tuo kasvien valtava määrä ja niiden nimien oppiminen - kun niitä vielä kaiken lisäksi muutellaan ajoittain, joten lähinnä nimien kanssa vanhoissa kirjoissa voi tulla vanhentunutta tietoa vastaan. Niin ja tietysti lannoitus ja torjuntasysteemit ovat muuttuneet.
Nuo taimikuvat tosiaankin olisi aika hyviä olla olemassa, mutta kirjoissa niitä havoin löytyy. Täällä palstoilla niitä on keväisin kaivettu esiin ja itsekin olen monien kukkien kohdalle niitä laittanut, mutta tahtoo tuo aikapula sitten tulla ja kesän edistyessä koneaika jää vähemmälle.
Jos vaan on aikaa palstoja seurata, niin kyllä nämä hyvin täydentävät kirjatietoa.
Tänään ilmestyi postilaatikkoon WG:n sarjan viimeinen osa, perennat. Nopealla vilkaisulla lajivalikoima oli suppea ja samaa kirjaan tungettu vielä sipuli - ja ryhmäkasvit. Ehkä sieltä jotain hyvääkin löytyy. Kuvat on ihan upeita.