Puutarhalehdet

Bongasin minäkin eka kerran "pentistä tutun" pihan lehtijutusta, kun koko talven olen vanhoja puutarhalehtiä sillä silmällä katsellut!

Luin peräkkäisinä päivinä puutarhalehdet Trädgård och blommor ( ilm.kai vain kerran vuodessa ).Olin lehteen hieman pettynyt koska viime vuoden  numero oli mielestäni todella upea, tavasin sitä kouluruotsillani moneen kertaan talvella. Ah se kurtturuusuartikkeli yms. olivat todella nautinto. Joten odotukset olivat tänä vuonna korkealla. Mutta vaikka olin hieman pettynyt , niin tämän kuukauden Viherpiha osoitti jälleen kerran miten paljon suomalaiset lehdet ovat ruotsalaisia vastaavia jäljessä . Esim.numerossa 4 /2007 sama kuva kannessa ,sivulla 3 sekä sivulla 51 ! Ja  kuvat ja teksti  sivuilla 40 ja 41 , :(  hoh hoijaa. Voisivat kysellä parhaiden artikkeleiden lisäksi myös , mitkä juttu oli huonoin.

Ja hinta , Viherpiha  7,2 € ja  Trädgård och Blommor 5,9€ . Ymmärrän tietty että toinen lehti ilmestyy vain kerran vuodessa , eli siihen voi kerätä vain herkkupalat , mutta jotain tasoa kumminkin pitäisi olla. Keväällä pitäisi tarjota ihania pihanäkymiä yms. enemmän....

Och samma på svenska

Samaa mieltä kuin Viherpihasta kuin kultapiisku. Ja vielä minua ärsyttää lehden “heppoinen” olemus.
Tarkoitan paperia, aika ohutta, kannen paperi pitäisi olla paksumpaa. Ja luultavammin tulee irtoamaan itse lehdestä jossain vaiheessa. Itse säilytän näitä lehtiä vuosia, mahtaako tämä “uusi tyyli” kestää.
Mielestäni myös asiaa lehdessä on vähän, on korvattu isoilla kuvilla, jotka eivät edes ole kaikki kovinkaan korkeatasoisia. Taitto on vanhanaikainen, mitään linjaa en siitä löydä, asioita on vain räiskitty sinne, tänne. Oliko se nyt 3/2007 kun oikein tarkistin, että onko mun lehdessä kaikki sivut kun tuntui kovin ohuelta “kilpailija”-lehteen verrattuna. Luulisi nyt edes keväällä saavan lehteen mehukkaita juttuja meille puutarhureille. En tilaisi, mutta kun ilmaiseksi kotiin tulee, niin kyllähän sen lukee…

Ja minä vielä maksan ison hinnan tuosta lehdestäapea

En saanut siitä mitään irti. Samoin ajattelin, että isoja kuvia siellä täällä ja vähän tekstiä.

Sain Saksasta tuliaisena puutarhalehden ja sitä olen lukenut. Sitä on niin kiva katsella; ainoa ongelma on tietty, etten osaa "suomentaa" noita kasvien nimiä. Sielläkin näyttää trendinä olevan kaikki itsetehty.

Viherpihan tilaamisen olen lopettanut minäkin kun lehti rupesi tuntumaan niin yhdentekevältä.  Lähes joka kerta kun oli lehden lukenut loppuun oli mieli pettynyt.   Ensimmäiset sivut omistetaan uusimpen tuotteiden  ja kukkapurkkien mainostamiseen valmistajien antamilla teksteillä eikä muukaan lehti onnistunut inspiroimaan.

Aina oli mukavaa jos oli lehteen päässyt innokkaan harrastajan piha.  

En ole edes mikään suuri asiantuntija, mutta en silti saanut lehdestä oikein mitään irti.

Selasin tuossa vielä 3/2007 Viherpihan "sillä silmällä" ja kyllä siinä näyttäisi olevan turhia tai turhan suuria kuvia sisällön kustannuksella. Mainokset vielä ymmärrän, niillä rahoitetaan mukavasti lehteä, mutta kokosivun tai jopa kokoaukeaman kuvat jostakin yksittäisestä kasvista ovat mielestäni täysin turhia.

Pihapiiristä tai pihan osasta kokosivu on hyvä - siinä erottuvat yksityiskohdat. Mutta kokoaukeama lehtoakileijasta... olisikos vaikka puoletkin siitä riittänyt...

Tämän vuoden kolmosnumerosta jäi minullekin vähän valju olo, vaikka aloittelijana imen yleensä itseeni ihan kaiken sen kummemmin ajattelematta. Nelosnumeron olen vasta selaillut nopeasti läpi, mutta ehtinyt jo järkyttyä syvästi: parveke- ja terassi-ideajutussa on jokaisessa esitellyssä kohteessa seinällä ihan nätti taulu, alumiininen ettei 
kosteuskaan pääse rapistamaan. Hinta 219 euroa. !!!!. Ihan oikeasti. Minulla ei ole sisätaulujenkaan yhteenlaskettu arvo kahtasataa euroa. En ikikuuna päivänä raskisi moista ostaa. Aloin kyllä miettiä että mistä sopivan pellinpalasen löytäisin, joten ehkäpä juttu täytti jonkinlaisen tarpeen.  

Unohtui se tärkein ajatus tuohon tauluhommeliin liittyen: mielessä pyörii vain montako pussia siemeniä ja multaa tuohon hintaan saisi.. Ehkä jopa ihan valmiita taimiakin.. Uudet kottikärryt! Maitokärrytkin näin myynnissä..huokaus!

Eleonora, osa saksalaisen puutarhalehden kasvien nimistä "suomentuu" varmasti siten, että googlaat kasvin saksankielisellä nimellä. Useimmiten hakutuloksista löytyy "sivutuotteena" kasvin latinankielinen nimi. Ja sitten googlaat vielä kerran latinankielisellä nimellä, hakurajauksena vain suomenkieliset sivut.

Käyn netissä usein yhdellä saksalaisella puutarhakeskustelupalstalla, ja siellä tulee usein vastaan saksankielisiä kasvien nimiä, joita en ole ikinä kuullut... ja joita ei löydy edes isosta saksa-suomi sanakirjasta. Tuota ylläolevaa kikkaa käytän.

Ostin jostain poistoista pari Alt om trädgårdia ja yllätyin positiivisesti. Oli juttua pioneista, kanadalaisista ruusuista, orkideoista... Alkusilmäilyllä ihan eritasoisia ja mielenkiintoisempia kuin suomalaiset lehdet joissa ei oikein ole mitään minua kiinnostavaa(paitsi satunnaiset ruokaohjeetnaurua) Kiusanani on kyllä surkeaakin surkeampi ruotsi, mutta aikani selattua alkoi sanoja palautua mieleen ja teksti tuli järkevämmäksi koko ajan hymy Kuvatkin oli kauniita!

Tänään tuli viherpiha taas. En kyllä oikeestaan tiedä miksi jatkoin tilausta, kun ei tuo lehti kyllä vastaa odotuksia.. jutut on jotenkin laimenneet vuosien varrella. Taidampa lopettaa tuo tilaamisen...

Minulla loppui Viherpihan tilaus tammikuussa, enkä sitä enää uusinut. Ajattelin, että ostan irtonumeroita, jos jotain kiinnostavaa lehdestä löytyy. Nopeasti vilkaisin tuon lehden kaupassa, eikä tarvinnut ostaa. ;)

Kotiliesi sen sijaan piti ostaa, kun siinä oli juttua mukavasta pihasta ja sen hoitajasta. Kiva nähdä lehdessä sellainen piha, jossa on saanut vierailla useammankin kerran. :)

Niin, ja vielä ärsyttää tuo, että kestotilaaja maksaa lehdestään enemmän kuin pätkinä tilaava. Nyt näyttää olevan palstan etusivulla mainos, jossa luvataa 25% jäsenalennus - varmaan vähän ottaa päähän kestotilaajia.

minusta parempi lehti on tuo kotipuutarha kuin viherpiha.. Taidampa vaihtaa lehteä..

En tiedä enkö aiemmin ole kiinnittänyt huomiota vai mikä on, mutta nyt tuoreimmassa viherpihassa oli kyllä sitten toinenkin mainos liikaa. Eniten pänni se, että juttu ja mainos jakoi samaa sivua pystysuunnassa puolittain. Taidan antaa palautetta kunhan kotiin pääsen...

Miekin peruutin jo syksyllä kestotilauksen. Olen siirtynyt p-netin lukijaksi naurua.

Tiedättekös, että minä pihtaan sitä uutta lehteä, jossa on 21 puutarha-aihetta Olin alkuillasta menossa yhteen paikkaan ja siinä kävellessäni yhtäkkiä jysähti tuo lehti mieleeni. Huomasin ehtiväni käydä sen menomatkalla jo ostamassa, kun en voinut olla varma, että olen paluumatkalla ennen yhdeksää, jolloin kaupat menevät kiinni. Järjestin uuden lehden salkkuun odottamaan ja siellä se on vieläkin. Kyllä tuntuu mukavalle. Jos ostin väärän lehden, hypin sen ryttyyn.

Tulin sitten Ruotsin reissulla ostaneeksi 3 puutarhalehteä: Drömhem & trädgård, Hem ljuva hem trädgård ja Trädgård och blommor.

Mopo voi siis karkuuttaa tuollaisessakin asiassa, mutta huomasin ymmärtäväni ruotsia, ainakin palan matkaa aina välillä, ilman että käännän sitä ajatuksissani suomeksi. Mukavan haasteellisisa lehtiä kumminkin.

oho Olit Ruåttissa ja ostit kolme lehtä! Kauheaa kulutusjuhlaa naurua

Eikun oikeasti, minä ostelen niitä myös. Ne ovat ikäänkuin runsaamman oloisia ja kuvissa on niin paljon yksityiskohtia ja katsottavaa, erilaista kuin suomalaisissa lehdissä. Kummatkin ovat omalla tavallaan hyviä.

Paulastiina, ei mitään syytä tuntea syyllisyyttä. Tuohan menee hyvin kieliopintojen ja yleissivistyksen piikkiin.