Istahdin sohvan nurkkaan selaamaan vanhoja puutarhalehtiä jotka sain viikolla. Oikein nauratti kun ensimmäisessä oli Raakin ja Nopsiksen pihat esittelyssä.
Myös minä lopetan Viherpihan tilauksen. Mennyt aivan sisustuslehdeksi. Kiitos ei, Avotakka riittää sitä sarjaa meikäläiselle.
Minä päätin supistaa puutarhalehtieni tilaukset ihan olemattomiin, ajat sitten peruin Viherpihan, A&T:n ja tässä jokunen viikko sitten myöskin Kotipuutarha -lehden. Jotenkin on jo pitkään vaivannut niiden kaikkien suhteen sellainen “tårta på tårta” -fiilis…
Kyllä Viherpiha on nykyään aivan turha lehti PUUTARHAN hoidosta kiinnostuneelle. Kivipihoja joista tarkat hinnat ja tekijät, "helppohoitoisia" pihoja, ja ne parvekkeet... Joskus en ole varma, luenko jonkin firman mainosta vai juttua puutarhan rakentamisesta. Oikea puutarha ei synny kahden viikon aikana jonkin firman käsissä, vaan vuosien kuluessa rakkaudella ja intohimolla! Ja v** eikun hitonmoisella työllä! Kotipuutarha on vielä enemmän asialinjalla, sinne kannattaisi varmaan antaa palautetta siitä, mikä kiinnostaa, etteivät ala mennä noihin trendijuttuihin mukaan!
Onko kellään kokemusta Kitchen Garden -lehdestä? Tilasin sen kokeeksi puoleksi vuodeksi, josko siinä olisi ihan asiaakin.
Meikä lopetti kotimaisten "puutarha"lehtien tilaamisen ajat sitten. Kun jotekin olisi mielummin lukenut asiaa kasveista ja niiden hoidosta eikä juttuja lasten kumisaappaista ja syksyn tunnelmasta ja omituisista ruokaresepteistä ja sinisten keramiikkapallojen myyntipaikoista.
Jos harrastat hyötytarhaa, niin varmaan tykkäät tuosta Kitchen Gardenista. Minä en ainakaan tiedä sen lisäksi yhtäkään lehteä, jossa olisi pelkkää hyötytarha-asiaa, ja monesti onkin turhauttavaa ostaa puutarhalehti yhden hyvän hyötyjutun takia, kun suuri osa lehdestä jää sitten lukematta. Useat puutarhalehdet ovat hyötytarhan tai ainakin vihannekset hylänneet jo lähes täysin. Olin siis aivan ekstaasissa, kun hoksasin tuon Kitchen Gardenin. Nyttemmin olen tullut senkin suhteen jo vähän kriittisemmäksi. Lopulta jokaiseen numeroon mahtuu vain yksi perusteellinen ja laaja, yhteen kasviin (esim. tässä numerossa kurpitsoihin, edellisessä munakoisoihin) keskittyvä artikkeli. Ihan kivojahan ne muutkin lehden jutut ovat, mutta eivät usein kuitenkaan anna ihan niin paljon kuin mitä minä tuollaiselta erikoislehdeltä odottaisin. Ja kun osaavat Englannissa tehdä niin upeita ja kauniita puutarhalehtiä laadukkaine kuvineen, niin ehkä hiukan negatiivisesti yllättää tämän Kitchen Gardenin kuvitus, mutta kait se on olettamus, että ei me "rehuntuottajat" niin tuosta estetiikasta piitata... ;) Niin ja kanankasvatusta tai mehiläisten hoitoa minä en myöskään harrasta, eli siitä menee myös pari aukeamaa lehdestä hukkaan...;)
Palsta ei ehkä oikea, mutta kysynpä tässä: muistaako kukaan missä puutarhalehdessä on ollut kuva lintujenruokintapaikasta, jossa on rakenteina käytetty heinäseipäitä?
Eipä taida olla pnetissä nyt ketään joka muistais tuon edellä kysymäni rakennelman. Olisi kiire löytää ja lehtiä on niin paljon.
Gardens Illustrated -lehti, onko jollain kokemusta?
Rakas mieheni lupasi minulle nimittäin puutarhalehden joululahjaksi ja nyt olen yrittänyt löytää jonkun itseäni miellyttävän
. Ostin Gardeners World-lehden ja Allt om trädgårdin, mutta ainakin näissä viimeisissä numeroissa minun makuuni liikaa lähikuvia. Kaipaisin yleiskuvia puutarhoista, siis sellaisia joista saisi jotain vinkkejä ja joita olisi ihana selailla sängyssä talvipakkasilla ja suunnitella omaa unelmapuutarhaansa.
Tuosta Gardends Illustrated lehdestä sanotaan että se on "Korkeamman luokan puutarhalehti, joka on suunnattu kaikille, joille puutarha on muutakin kuin rentoutumispaikka." Onko kenties jo liiankin hienoja juttuja pelkästään muotopuutarhoista ym ?
Vai olisiko jollain heittää joku muu hyvä lehti? Mieluusti englanninkielinen ![]()
viherpihan tunnen sen verran kun kirjastossa olen viitsinyt selailla, kotipuutarhan tilasin parikymmentä vuotta. lopetin kuusi vuotta sitten, kun toisti itseään ja kun eläkkeestä riittää rahaa vähemmän harrastuksiin kuin palkasta aikoinaan. kirjastossa selaan senkin nykyisin.
vanhalla puolella on joskus vähän puheltu et-kotipihasta. onko se teille tuttu? oletteko tilanneet?
sitä tehdään näköjään neljä numeroa vuodessa. voisiko luottaa, että harva ilmestyminen saa aikaan, ettei ihan jokaista "pakollista" kuviota tarvitse tunkea lehteen?
mai-lee puhuu asiaa! lehtien vimma tehdä tiettyjä muodikkaita teemajuttaja ärsyttää minua: jouluteemat -oranssi kuusi, ruuat ja juhlavieraat- , kevät ja vauvat -ja uudista kaikki huushollisi kukat ja kukkaruukut koiran ja auton sävyihin- , juhannusnumero: -sillit ja Sallit, juhannustaiat ja vihreää hehkuva sisustus kesämökin pikkulaa myöten (kun oikeesti suuri osa suomalaisista on naamaltaan vihreä juhannuspäivänä)
Ja jos ostaa pitkällä rahalla vieraskielisen lehden ja nautiskelee lukemisesta jo kohta putkahtaa sama artikkeli käännöksenä. Kaipaan oikeesti paksua lehteä, jossa olsi paljon lukemista, ei niin hirveesti kuvia ja ei henkilöhaastettaluja julkkiksineen. Ajatus harjoin ilmestyvästä lehdestä on hyvä, sisältö voisi silloin olla tabakampi ja maksaisin mielelläni....
Yhdyn edelliseen täysin! Ja puutarhalehtien tapa kuvata lapsia hiekkalaatikolla, puuhun nojaavaa haravaa, penkkiä puutarhan nurkassa ja vanhoja kumisaappaita oven vieressä ei todellakaan anna minkäänlaista kuvaa kerrotuista pihoista. Ja sitten ainoa puutarhasta informatiivisesti kertova kuva on sekalainen cottage-penkki, jossa rönsyää kaikki mahdollinen iloisena sekamelskana. Kuvien pitäisi oikeasti liittyä puutarhaan, eikä puutarhurin vanhoihin hanskoihin. Hallittuja kokonaisuuksia, puutarhan erikoisuuksia, haasteellisia urakoita, eikä helsinkiläisiä lähiöparvekkeita trendikouhotuksineen. Sitten nämä puutarhuri vastaa palstat ovat oma lukunsa. Joka vuosi samat: ukonhatussani on kirvoja, mitä teen?, ruusuni ei noussut keväällä, mitä teen? kumisaapas hiertää, mitä teen?. Argh.
semmoisia ne on kuvat kuin pihatkin ![]()
ellei kukaan muu ehdi ensin, kerron heti kun saan lehden käsiini, millainen on. hinta per kpl on ainakin paljon vähemmän kuin esim kotipuutarhan.
en muista hintaa, tulee ET-lehden tilaajille automaattisesti,
muistaakseni, koska tilaamatta olen sen saanut
ei ole jäänyt mieleen mitään erikoista, kuten ei muistakaan puutarhalehdistä ?
ei muuten tule; joku kiltti ihminen on tilannut sinulle.
itse olen niin kiltti, että tilaan et:n siskoille (yhden kahdelle yhteensä. asuvat onneksi kävelymatkan päässä toisistaan) eikä mitään kaupanpäälislehteä tule minua varten ilmaiseksi. vuosikerran hinta on 18 €.
niin, kyllähän Et:n olen tilannut, mutten mitään puutarhanumeroita erikseen :&
Tilattuna tulee Kotipuutarha ja olikohan se Piha ja Koti tai jotain vastaavaa se toinen lehti. Ilmestyy 4- 6 kertaa vuodessa. Joskus tullut myös Viherpiha. Sen lopetin kun sen siitä oikein mitään saanut.
Minkähän takia tuohon viestin ylälaitaan tulee pensseli, roskis ja hymiö suupielet alaspäin??
Pensseli = korjaa eli muokkaa omaa viestiäsi
Roskis = poista oma viestisi
Surunaama = ilmianna asiaton viesti