Minä kun katsoin aiemmin brittiläisen Puutarha pelastajat sarjas, niin eräs mies mainitsi, että kun sade rapisee kattoon, niin se rauhottaa. Minä olen samaa mieltä.
Olipa etanoita puutarhaohjelmassa, mielestäni näytti Espanjansiruetanalta eli tappajaetanalta. Ei hyvä. Mielenkiintoista katsoa miten karkottavat niitä seuraavissa jaksoissa.
Minusta se sisäpiha on aivan mahtava mitä puutarhakaudessa nyt duunaillaan mut etana määrä ei oo kiva…se asettaa haasteita…
Persikkapuu ois ihana, mutta täällä on liian hämärää ja kylmää ompuillekin, puhumattakaan mistään hienommista hedelmistä.
Lampaan villan pitäis auttaa hyvin etanoihin.
Usein sitä saa halvalla, ellei ilmatteeksi ne likaiset roskavillat tiloilta puutarha käyttöön.
Juu se sisäpiha on kiva, mutta ehkä jopa vähän liian umpinainen minun makuun.
Varmaan todellakin kuiva ja kuuma paikka kesällä.
Minua mietitytti se persikkapuun tukikehikko. Se maahan haudattu osuuskin oli ihan tavallista puurimaa. Kuinkahan kauan se kestää lahoamatta siellä mullassa?
Minusta tuntuu että pihaa tehdään vain ohjelmaa ajatelleen. Ahdetaan täyteen kaikenmaailman juttuja. En usko että kukaan järkevä ihminen haluaisi tuollaisen pihan.
Hyvä ohjelma sinäänsä, sehän on pääasia.
Aa…siis herkuttelin digipoksilta tänään puutarhaa …paratiisin uusi osa ja puutarhakauden …olipa herkkua namis…
ILOLAN ABORETUM tulee olemaan kesän retkikohde…sinne on pitänyt mennä jo vuosia…ehkä nyt mennään, käyn samalla perttelin kirkolla.
Löysinpä Yle Areenalta tällasen ihanan ohjelmasarjan kuin Pohjoisen puutarhoissa
Siinä on lyhyitä jaksoja erilaisista puutarhoista jotka sijaitsevat pohjoisessa Suomessa. Aloin heti katsomaan, jo kaksi ekaa jaksoa katsottu. Tulin tähän vaan välissä vinkkaamaan teille muillekin ![]()
Muoks: nyt on katsottu kaikki. Siellä oli yks tosi hyvä vinkki mansikkasadon suojaamiseksi linnuilta. Puutarhuri maalasi pieniä puutarhamansikan kokoisia kiviä punaisiksi ja asetteli ne maahan mansikkakasvuston juurelle. Linnut kävi niitä sitten nokkimassa aikansa kunnes kyllästyivät ja lopettivat vierailut mansikkamaalla. Sitten kun oikeat mansikat kypsyivät ne saivat olla rauhassa linnuilta jotka olivat jo toivonsa menettäneet niitä kiviä aikansa nokittuaan.
Ja tällainenkin ihanuus sieltä löytyi : Viherpeukalo.
" Puutarhaohjelmassa Viherpeukalo (2018) tutustutaan suomalaisiin oloihin sopiviin kasveihin ja vihanneksiin. Ylipuutarhuri Arno Kasvin johdolla istutetaan, kylvetään ja kitketään sekä suojataan kasvustoja vaihtelevilta sääoloilta."
Merkkasin tän suosikkeihin että löydän myöhemmin helposti. Herkuttelen tän ohjelman jaksoilla joku toinen kerta. Lyhyitä jaksoja tässäkin niinkuin aikasemmin löytämässäni “Pohjoisen puutarhoissa” -ohjelmassa johon laitoin linkin tossa vähän aikaa sitten tänään.
Areenalta on katsottavissa kolmoskausi Vesterin puutarhaan . Jos joku tyyppi on kova hosumaan, niin tämä. Mutta katsoa täytyy, kun muuten ohjelmat ovat vähissä.
Onneksi uusi Paratiisi takapihalla-jakso on taas tänään katsottavissa YouTubesta klo 20 alkaen.
Kerran näin telkkarissa sellaisen jutun, että eräs nainen oli saanut äitienpäivänä persikkapuun ja se oli kasvanut kunnolla. Aarne Kasvi kävi tarkistamassa sen puun. Nainen kertoi, että se puu on tehnyt myös satoa.
TV ohjelman sörenssenin puutarha on todella fantsu toi sen lasimaja jossa on tilaa kaikelle …ei muuta tarviaiskaan jos olisi niin iso viherhuone kuin hänellä …siellä voisi viihtyä eksoottisemmatkin kun muuraisi takan sinne sisään…
Puutarhakausi ohjelmassa minua häiritsee että kun on valmista niin sitten se alue saa rapistua ja kuivua kokoon…
vaklasin areenasta vikan osan ja piti ihmetellä…ihmiset lahjoitti heille kasveja ja kovin oli kituliaita ja kuivia.
Puutarhakauden sunnuntai pläjäyksessä meni kyllä Johnilta överiksi kukkasipulien kanssa…minusta ainakin liian tiheesti ja liian matalaan meni isot sipulit…ainakin mun silmään pisti tälleesti vaikka John on ammattilainen niin kuitenkin kehtaan sanoa et liian pintaan ja liian paljon…vaikka ohjelmasta tykkään niin en kritiikittä ihaile…
Toinen mistä aiemminkin olen varmaan suu vaahdossa papattanut on tää puutarhan pelastajat …kalliita taimia jotka asiakkaat on maksaneet työnnetään hyvin köyhään maahan kastelematta ja multaa lisäämättä…monikohan kasvi on hengissä vuoden päästä ?? Ellei kasvin saaja älyä ostaa multaa ja lisätä katteita…
Meillä häviää multaa ja hiekkaa ja katteita sujuvasti heinähäkillinen kesässä…
Ohjelma silti, vaikka tuleekin YouTuben puolelta; Paratiisi takapihalla. Katsoin äsken uusimman jakson, jossa oli ihanaa kesän vihreyttä ja innokkaan tomattikasvattajan valtavat lajikemäärät. Kyllä tässä kesää alkaa kummasti kaivata.
Areenalle näyttää tulleen maaliskuun lopussa “Unelmapuutarhat” -ohjelma. 4 osaa.
“Minkälainen on unelmien puutarha? Onko se romanttisen ryöppyävä kukkameri vai kurinalainen kivikkopuutarha? Entä miten sellainen toteutetaan? Linnéa Dickson ja Nicole Wilson seuraavat ruotsalaisia puutarhaharrastajia eri puolilla maata, kun nämä ponnistelevat unelmapuutarhansa eteen”
Olen nyt kattellut töllöstä tätä unelmapuutarhat ohjelmaa ja tänään juuri oli niin unettavaa …koko tunti käytettiin jonkun missin kasvihuoneen kokoomiseen ja kuin hän nyt on muoti alalla…mainostamiseen. Ei oikein napannut, viimeksi homppeli poika rakensi paria kukkapenkkiä + stooria omasta pikku elämästä…hohhoijaa …Paratiisi takapihalla on hyvä…siin pysytään asiassa kokoajan.
Katoin jonkin verran, totesin köykäseksi ja lopetin.