(Pihasuunnittelu)
Puutarhapalstoilla, täälläkin, olen yleensä tyytynyt hiljaisen oppivaiseen lurkkimiseen, mutta tämä puutarhasuunnittelun kanssa tumpuloointi on hiertänyt mielessä pidempään, ja ajattelin kysyä vinkkejänne tai kokemuksianne tämän opettelusta. Olen semmoinen suhteellisen pystymetsästä revitty kaupunkipuutarhuri, asuttanut omaa tontinpalaani jo 5 vuotta ja saanut siinä sivussa istutettua perennan jos toisenkin nurkkia koristamaan. Varsinainen pihasuunnittelu on minulle aina ollut vaikeaa, tosin sellainen suurten linjojen hahmottelu alkaa jo joten kuten sujua, polut ja kulkureitit löytävät paikkansa ja tilojen visiointi noin jollakin tasolla onnistuu. Vaan kun pitäisi detaljitasolla saada jotakin paperille, niin johan on vaikeaa. Tavallisesti penkkini (hyvät ja huonot) ovat syntyneet niin, että olen ensin saanut kasveja, joille on pitänyt hätäpäissään keksiä jokin koti ja sellainen on sitten ruopastu jonnekin. Aivan oikein, tällä menettelyllä ei juuri puutarhalehtien kuvamateriaalia synny, mutta voinen ilokseni todeta, että oppikäyrä suuntaa kyllä uskosti ylöspäin, kaikesta huolimatta. Yritän sinnikkäästi pyrkiä kohti jonkinlaista sekavan harmonista "mummonmökki meets cottage garden" -tyyppistä ihmetystä, mutta tilkkutäkkiä tämä toistaiseksi on pitkälti ollut. Nyt edessä on suurempi projekti toteutettavaksi, kokonainen tonttinurkkaus, johon olisi tulossa aidannetta, pieni romanttinen aamuteepatio, perennoita (tietysti), kaunis kasvimaa (te sanoisitte varmaa potager), luumupuu, ehkä vadelmia... siis aivan liian paljon kerralla toteutettavaksi. Ja jotta pihalla saataisiin hätäistutusten lisäksi jotain konkreettistakin aikaiseksi, jota ei heti seuraavalla lapiointikierroksella tarvitsisi purkaa/siirtää/istuttaa uudelleen, pitäisi kai pikkuhiljaa ottaa kynä kauniiseen käteen ja tehdä Oikeita Istutussuunnitelmia. Vaan kun ei onnistu: tontti on piirretty paikalleen, muutama ääriviiva kuvaamaan istutusalueen rajoja ja sitten... ei mitään. Paperilla en vain kerta kaikkiaan hahmota, miten paljon tilaa mikäkin vaatii ja miltä mikäkin voisi näyttää, mihin nurkkaan sopii raparperi ja minne maa-artisokka. Paikan päällä voin kyllä viittilöidä, että köynnöskaari tähän ja yrttipenkki tuohon, mutta viivaimen ja lyijärin kanssa en ollenkaan. Yritän pyöritellä niitä Alanin kolmioita sinne tänne, mutta eivät ne mokomat vain minulle aukea millään konkreettisella tasolla. No, sopiihan sitä näin kesällä patsastella pihamaalla mitan ja merkkikepukoiden ja rajaimitaationauhojen kanssa, syntyy sitä jotakin jälkeä niinkin, mutta kun oikeasti haluaisin oppia tekemään niitä rustailuja myös paperilla, se kun helpottaisi perustusvaihetta kummasti, pienellä tontilla kun pyöritään eikä tilaa ole liiemmin tuhlailtavaksi kokeelliseen puutarhasuunnitteluun eiku-menetelmällä. Tai on, lapiointihikoilu kerrallaan. Ammattilaisen käyttäminen veisi tästä ilosta taas puolet pois, vaikka tietysti sillä lailla saisi takuuvarmasti napakoita ja toimivia istutussuunnitelmia. Joten: onko konkareilla vinkkiä tämmöiselle poropeukalolle? Miten oppia ottamaan tila haltuun paperillakin? Vai onko paras tyytyä kokeelliseen menetelmään maastossa ja parannella aina kasvukausi kerrallaan, kuten tähänkin saakka?