Löysin kuin löysinkin puutarhasakseni varastosta. Syyshuolto on jäänyt tekemättä eikä sakset “palauta” niin kuin kuuluisi. Oletteko itse avanneet ja huoltaneet sekatöörinne vai onko joku firma joka sen tekee?Tälle palstalle saa ihan laittaa vaikka kuvasarjan sekatöörien huollosta:) Aika hyvät fiskarssit on kyseessä.
Kaikilla muilla taitaa tämä osasto olla hallussa : Ihan hyvä. Minäkin löysin ompelupöydältä kuusiokoloavaimen (?) jolla löysäsin saksia. Löysäsin vielä lisääkin ja lurautin rakoon oliiviöljyä (saattoi olla pahakin). Sakset kuitenkin alkoivat taas “palauttaa” ja sain ruuvattua tiukemmaksi. Pääasia, että toimii taas.
no hyvä,ei kai saksille paha jos on ihmisellekin hyvää
sorkotan vanhaa pellavaöljyä joskus jollekin kaluselle ja sitten sitä pikkutruutan läpi suihkutettavaa CRC:tä?? eniten vastustaville välineille
Aseöljykin on kuulemma tarkoitukseen sopivaa.
Ja ompelukoneöljy.
Minun pitäisi muistaa rasvata/öljytä kasvihuoneen liukuoven liu´ut. Kauhea narina kun avaa.
Orgaaniset öljyt kuten pellavaöljy tai oliivi-, kuivuvat ja saattavat jumittaa liukupinnat yhä pahemmin. Mineraaliöljy tai rasva olisi suositeltavaa sen tähden.
Pitäisikö ne sakset nyt sitten liottaa jossain, että saisi sen orgaanisen öljyn pois? Ja miten mahtaa sen teroittamisen kanssa olla. Uskaltaako itse, vai pitääkö toimittaa jonnekin? Pitääkö sekatöörit purkaa teroituksen ajaksi? Minä pelkään, että sieltä singahtaa vietereitä ulos, enkä osaa itse enää kasata.
Nyt tuli muuten mieleen, että rakkain puutarhatyökaluni on alle metrin varressa oleva kolmepiikkinen “haarukka”. Joskus taannoin kirppikseltä ostettu eurolla. Sen varsi on todella tukevasti kiinni siinä taoksessa ja olen miettinyt, että miten sen vanhan (tyvestä katkenneen) varren saisi parhaiten irti (“mä blondi aina oon, panen suihketta kainaloon, tää on hyvin joviaali ilmiö jne”) . Voiko porakoneella porata vanhan kiinnityksen pois? Kiinnitys näyttää aika jämerältä.
Minun talikko vääntyi. Nyt jo. Vastahan sillä on ikää arviolta 50 vuotta. Isäntä osti minulle uuden talikon, mutta ei se ole hyvä, liian pitkä varsi, liian kapea haarukka, liian neliskanttiset piikit ja muutenkin liian hintelä. Voisikohan sen vanhan rautatalikon putkirungon korjata jollakin?
hitsaamalla luulisi hyvän talikonvarren korjaantuvan! puuvartisen olen saanut poikki, halpisversiot mutkalle (myös lapion terän irti varresta) eli vanhassa vara parempi. -kysäisepä autokorjaamolta esim, siellä ne ruostevaurioita hitsailevat
Keväällä avattiin uusi Rautanet ja ensimmäiset sata ostajaa saivat ilmaiseksi lapion. Jossain vinkuintiassa tai Kiinassa tehtyjä, nostin pensasta maasta ja varsi heti vääntyi .
Kerras eräs mummeli pyysi jos voisin vääntää työnnettävän kelaleikkurin teriä lähemmäksi alarautaa, koska se ei leikannut kunnolla. Näytin ruuvit josta voi säätää rakoa sopivaksi, silloin terätkin teroittuvat.
Oman vastaavan leikkurin otin kaatopaikalta jonne se oli jätetty, pientä nurmikkoa olen nyt leikannut sillä yli kymmenen vuotta.
Mistäpä löytyisi kottikärryyn akseli? On kottikärry ja rengas, mutta akseli välistä puuttuu.
Metalliromun keräyspisteestä? Omat työkalut mukaan :)
Rautaa metritavarana myyvistä liikkeistä. Turussa ainakin Nakorauta myy akselivärkkiä juuri sellaisen pätkän, kuin asiakas sattuu tarvitsemaan. Tai sitten voi olla, että ihan tavallisissa rautakaupoissa myydään varaosina, kottikärryn akseleita?
Miten puhdistatte työkalunne käytön jälkeen? Esim. pensassakset kökkööntyvät nopeasti, ellei niitä puhdista heti. Sekatööritkin pitäisi kai putsata huolellisesti, etteivät mahdolliset taudit leviäisi. Rautakaupasta pullo jotain, mutta mitä? Alkoholia?
Zibuli, ihailen puheitasi, kunpa minäkin tekisin noin. Tänään keräilin sieltä ja täältä kiviltä ja oksista pieniä erivärisiä puutarhasaksia talveksi talteen, toivottavasti keväällä muistan mihin ne tänään tallletin.
Voi Lumi, ei pelkkiä puheita vielä kannata ihailla! ;-D (Tie kadotukseen on päällystetty hyvillä aikomuksilla…)
Ostin laadukkaat sekatöörit ja ne pitäisi yrittää pitää kunnossa.
laadukkaat sekatöörit ovat pysyneet hyvässä kunnossa yli kaksikymmentä vuotta ihan sillä, että pesee ne (sade)vedellä heti käytön jälkeen ja antaa kuivua hyvin. - tautien leviämistä en ole osannut - vielä - ainakaan pelätä, kun pakkanen desinfioi kaikki kylmässä vajassa talvehtivat työkalut aina sesonkien välissä.
syyshuoltoon kuuluu sekatöörienkin öljyäminen.
tarvittaessa olen saanut jonkun kylän taitavista herroista teroittamaan työkaluni hiomakoneellamme.
Juu, yleensä pyrin ainakin pyyhkimään sekatöörit kostealla rievulla ja kuivaamaan sekä öljyämään edes sen kerran vuodessa.
Vaan onko mitään myrkkyä, jolla saada vanhat kököt irti oksasaksista ja palauttaa terät lähelle alkuperäistä kiiltoaan?
Terät voipi puhdistaa karhealla pesusienellä, muovilusikalla tai vastaavalla hinkaten. Olen värjännyt terät mustalla tussilla ja hiomakivella/liippa??? oikeaoppista otetta imitoiden omin käsin teroittanut = kun mustattu tussialue katoaa niin siihen kohtaan en kajoa, ettei mene tarkkaan kaluvalmistajan suunittelemat teräkulmat väärään vinkkeliin. netistä löytyy viikatteen ja puukon teroitusohje googlettamalla, sieltä olen videonpätkää ihmetellyt ja ohjeita käsillä pidettäväksi tulostanut.
motto: Kun rakenne kynnet kerran maksavat 66e niin miksen voisi maksaa suutarin teroituspalvelustakin , eipä kerry kynsien hintaa vuosittain edes yhteensä puutarhakalujen yhteishinnaksi -ja mitä ihmettä rakennekynsillä tekisin??