Eipä ole tullu lenkkeiltyä varsinaisella polulla minunkaan. Askelia tulee kuitenkin päivittäin ulkona 5000-12000 ja siihen mitä tuppasen sisällä. Liikkeet on mitä pyllistelyä milloinkin.
Paljon enemmän päivässä väsyy kuin pelkällä kävelyllä polulla tai tiellä.
Juoksumattokin on ollu pystyyn nostettuna koko kesän.
Pitkä talvi on aikaa kävellä polulla tai matolla.
Ei tulis mieleenkään lähteä mihinkään ajelemaan tunnin takia, on sen verran matkaa että hölmöläisen hommaa olis.
Aloitin tunti sitten käsipainoilla tehdä sarjaa.
Kesällä oli niin kuuma, etten viittinyt sitä tehdä.
Täällä on yli 300 askelta kuntoilu portaissa.
Aamulla nostelin 6kg kahvakuulaa varovasti tunnustellen miltä tuntuu.
Äsken kävelin muutaman lenkin mutta metsään tuli jo pimeys.
Isäntä jo soitti kännykkään että oonko hengissä kun on jo pimeetä enkä ole tullu sisälle.
Olis kyllä ryhdistäytyttävä ja aloitettava edes vähän kuntoilemaan.
Voi Tönis ei sun tarvii kovaa kuntoilua enää harrastaa kun on sepelvaltimotauti, rauhallinen kävely ja mietiskely on parasta.
Tönis, pihapuuhines sä kuntoilet Huomattavasti Enemmän kuin monimoni muu joka käy salilla laitekuntoilemassa. Taatusti sulla (ja monilla penttiläisllä) on yleiskunto sellasella tasolla että salilla treenaamassa käyvät voi vaan haaveilla samasta. Tää meidän elämäntapa on niin monipuolisesti liikuttavaa ja lihaksia haastavaa (ja sulla eritoten vaikuttais olevan) että sinuna mä unohtaisin ihan välittömästi tollasen kuntoilun alottamishöpinät !
Just, kun pimeys tulee eikä näe kävellä on hyvä palata sisälle. Olis aika ylellistä käydä ihan vaan kävelemässä valoisaan aikaan, myönnän.
Polttopuiden teko, puutarhatyöt, grillimökissä mehustus ym jne
teettää semmosia liikkeitä, että voi poijjast. Sitten syksyn rönttäkeleillä pimeellä joutuessaan ne kahvakuulat.
Minä tarkoitin minun kuntoilulla lähinnä kävelylenkkiejä ja kahvakuulailua.
Salilla en oo käyny ennan enkä menekkään.
Uimahallilla ja kylpylöissä voisin käydä rentoutumassa välillä.
Lääkärit suoiittelevat kävelyä jopa että vähän hengästyy.
Tuota kahden käden painoa nostelen selällään maaten sängyssä. Pään yli ja takas mahan päälle. Yritän pitää käsissä voimaa ja samalla jos tuo rintaranka oikias ja auttaisi tuohon yskimiseen ja pitäis niskahartiaseudun kunnossa.
Muita liikkeitä ei minun kädet toinnu tekemäänkään.
Yritän vain pysyä kunnossa että jaksan puuhastella näitä omia juttuja.
Ei jaksa kohta mehumaijaa nostella jos kädet menee huonommaksi. ![]()
Mitäs minä sittä teen ja en ala inisemään isäntää apuun jokakohtaan vaikka kyllä hän tarjoutuu monesti.
Sittä kun en jaksa muutan kaupunkkikotiimme mutta toivottavasti siihen on vielä aikaa.
Mitä ihmettä siellä tekisin.
Olisin kohta vain sängyssä makoileva lihasmassa.
Tönis, mietin tota kävelyhommaa vielä eilen. Ihan itestäni huomaan kyllä että kun oon lopetanut jokapäiväiset kävelylenkit niin se kyllä näkyy jalkojen lihaksissa ihan selvästi. Vaikka keväästä syksyyn oon jaloillani ja kuljen pihalla eestaas niin se ei oo sama kuin ne kävelyt joita tuli tehtyä sillon kun oli vielä koira. Mun pitäis myös ehdottomasti alkaa kävelemään, jos vaikka puol tuntia kerrallaan alkuun ja sit lisäis tuntiin kerrallaan kuhan oppis ja tottuis yksin kävelemään. Tökkii vaan kamalasti lähtee lenkille ilman “syytä”. Mut oot oikeessa sen kävelyn suhteen.
Käsien lihasten suhteen mun ei oo tarttenut olla huolissaan. Käytän niitä keväästä syksyyn niin paljon että kyllä riittää. Mulla on tohon rintakehän “avaamiseen” toimiva keino, soutaminen. Selkeesti huomaa kuinka se liike vaikuttaa rinnan yläosaan. Pitäis päästä useemmin soutelemaan, mut se on kiinni ilmoista.
Jos haluaa kehittää lihaksia, niin proteiinia täytyy ottaa, muuten öisin palaa lihakset eli pienentyy.
Minä itse syön arlan proteiini rahkaa ja se ei ole hapan, niin kuin valion rahkat.
Tiedäthän sen että niiden proteeiinivalmisteiden käyttö voi aiheuttaa niitä suolisto-ongelmia mitä sulla tuntuis olevan todella paljon.
Kananmunia, maitotuotteita papuja yms.
Ei proteeiini aiheuta minulle suolisto oireita, vaan laktoosi.
Gluteeni on toinen joka aiheuttaa oireita.
Kohta aloitan kävelemisen, kunhan hirvikärpäset kaikkoaa. Toista tuntia siinä menee. Mikään ei rauhoita ruumista ja sielua niin paljon kuin luonnossa käveleminen, aistia ympäristöään kuulolla ja silmillä. Ei aina tartte olla suorittamassa jotain.
Kävellä voi sekä maalla että kaupungissa, onhan sielläkin kävelypolkuja, puistoja ja kauniita maisemia.
Normaalisti kuntoliikkuva, normaali ihminen ei kyllä yleensä tarvitse mitään proteiinibuustausta.
Se on mennyt osalla ihmisistä aivan överiksi.
Jos syö normaalisti sekaravintoa harvalla ilmenee puutosta proteiinista , vaikka kävelisi ja kevyesti treenaisi painoillakin.
Elelin aiemmin paljonkin kuntosali elämää, bodarit veteli proteiinijuomia, raejuustoa ja rahkaa, se on ymmärrettävää.
Nykyisin vaan tuntuu että jokainen edes hiemankin liikkuva on heti kauhea jumppari ja kaikenmoista proteiinihömppää myydään yllinkyllin.
Himourheilijat on asia erikseen, he tarvitsevat paljon proteiinia.
Minäkin elän melko liikkuvaa elämää, en ole ikinä ajatellut tarvitsevani mitään erikoisia ruokalisiä, ihan tavallinen sapuska riittää.
Vanhemmiten tarvitaan vähän enemmän ravinteita, mutta ei mitään hullutuksia silloinkaan.
Ite liikun säännöllisesti,4-5 crossfitt treeniä viikossa,siihen muu ryntäily pihalla.Syön iltapalaksi rasvatonta,maustamatonta jogurttia,aamupalalla juustoa.
Pavuista saan myös proteiinia,koen etten tarvi mitään lisiä protskun saantiin.
Olen vartalotyypiltä ektomorfi,lihakset ei kasva vaikka uis proteiinissa.
Pitkän päälle lihasvoima, -kestävyys ja liikkuvuus ovat varmaankin tärkeämpiä kuin massa. Kohteliasuudesta jätän tästä pois vertailun Atrian ja Snelmannin väliltä ![]()
Jopa pari työkaveriani oli ihmeissään tästä ilmiöstä, kolmekymppisiä paljon treenaavia miehiä.
Sivusta kuulin kun keskustelivat kahvitauolla asiasta.
He keskenään jutteli, että ihmiset käyttävät ihan liikaa proteiinilisiä.
Normaali jantterien tavallinen arkiliikunta ei sitä tarvetta nosta, ei vaikka vähän useamminkin jumppailisi.
Ja kyllä liika proteiini todellakin aiheuttaa vatsavaivoja, ripulia, ummetusta, kipuja , närästystä, kuormittaa munuaisia, ym, ym.
Vaikka siinä ei olisi grammaakaan laktoosia tai gluteenia.
Ja tähän kun yhdistää vähäisen kuidun saaniin, kuten monilla tahtoo olla, yhtälö vatsavaivoihin onkin jo kasassa.
Toinen runsaan proteiinin hamuamisen ohella ilmenevä yleinen harhaluulo oli ainakin takavuosina, että nainen ei voi treenata kovaa ja isoilla painoilla, että ei tuu kauhea lihaskimppu.
Itse kokemuksesta tiedän , että nainen saa treenata aika paljon ja kovaa saadakseen niitä lihaksia.
Mistäköhän nämä oudot olettamukset kumpuavat?
Itse olen syönyt proteeiini rahkaa monta vuotta tai niin kauan kuin sitä on saatu. Minulle proteiini ei aiheuta suolisto oireita.
Siksipä olen saanut lihakset pysymään.
Öisin kroppa tarvitsee proteiinia, koska silloin palaa rasvaa ja jos ei ole tarpeeksi rasvaa, niin kroppa iskee lihaksiin ja vie niistä nesteet. Siksi proteiini on tärkeä.
Arlan proteiini rahkassa ei ole rasvaa, koska se on laktoositon tuote. Siis se minkä minä ostan.
Täytyy ottaa huomioon, että joku tarvitsee proteiinia ja joku toinen
ei.