Mulla oli sellaset jättilasit, ja siskolla kahdeksankulmaiset 8-P.
-75-76 käytin jonkin verran maxihameitakin, myös koulussa. Vuosina -76 -77 oli vähän hipimpi kausi, intianpuuvilla oli monien vaatteiden materiaali. Paljain jaloin kuljettiin kaupungillakin. Ja liftaaminen oli loistava tapa kulkea paikasta toiseen.
Olipas muistorikas lukutuokio! 70 luvulla olin “nuori” minäkin. -77 syntyi tytär, joten -80 luku onkin ihan hämärää, se meni perhe-elämään opetellessa.
Hai-saappaat ja levenevät lahkeet oli. Tiukat puserot hät-hätää napaa peittämään. Midi villatakki, maksi pitkä villakangas-päällystakki, josta vanha mummoni sanoi että nyt on muoti kerrankin hänen mieleen. Silloinkin oli kylmät talvet ja pitkä takki peitti ja lämmitti. Keltainen lyhyt nailontakki kesällä. Intianpuuvilla kauluspaitoja. Puukengät, sammarit. Nuorten sävellahjaa kuunneltiin. 17 vuotisena ensimmäisestä oikeasta tilistä ostin mankan johon radiosta mikin kautta mielimusaa nauhotettiin. Opeteltiin tyttöjen kanssa tanssimaan. Diskossa käytiin. Tolppakengillä pakkasessa kotiin käveltiin. Ensimmäinen humala porukassa hankitusta Garillopullosta saatiin ja oksennettiin. Niin, muistoja nousee mieleen
Heh, nauran vieläkin kun mentiin kaverin kanssa halpaan - hänen isosisko sanoi että jos juodaan pillillä olutta pullosta niin se menee päähän kuin häkä eikä tarvi kuin yhden pullon puoliksi. No meil ei ollut pilliä mut otettiin teelusikat ja niistä hörppien jaettiin se olutpullo pusikossa diskon ulkopuolella Tarkkaa hommaa En muista kuviteltiinko me että se päähän kihahti, todennäköisesti ainakin uskoteltiin itellemme
Kuka joi ekan humalansa omppupompulla? Siis omenaviinillä joka tuli alkoon ehkä -72 tai -73? Minä minä, huutaa hän, joka muistaa sen ikänsä, ja jäi kiinnikin…
Hyi, kamala muisto! Omppoxin jälkeen en ole voinut edes omenasiideriä juoda
En muista oliko eka, eka kai oli se punkku jonka oikeeta nimeä en nyt kuolemkseni muista. Mutta omppuhan oli ihan kärkeä sillon kun se tuli Maistan sen maun vieläkin kun aattelen sitä.
Oikeesti, aatelkaa nyt - punkkua (tai omppua) suoraan pullosta nopeaan tahtiin - ylöshän se tulee --YÖÖÖK!
Sitten vähän nuoremmat muistaa Valkoherukka Auroran, missä oli paras hinta/tehosuhde
Nuu, erkin pikakivääri? Eli Egri Bikaver?
Kiitos hienoista nostalgia kuvista,olet ollut kaunis neito!
Voi jumprahuitti, noinhan se oli. Verryttelin muistiani minäkin, ensimäiset muotimielikuvat on 60-luvun puolelta, tuli toppatakit ja hiihtohousut. Minulla oli punainen tikkitakki ja vihreät hiihtohousut ja vihreä huivi, olin kai neljännelläluokalla. Isot tytöt laittoivat tukkaan Dippedidyytä ja tupeerasivat, tälläsivät irtoripset…
Sitten oli se haisaapasjuttu, kun housunlahkeet piti olla takaa saappaanvarren sisällä ja edestä rössöttää varren päällä. Sitten tuli valkoiset farkut ja -tennarit ja valkoiset tennissukat sinisellä ja punaisella raidalla, jossain vaiheessa oli raidalliset tennarit ja raidalliset farkut, taisi olla pallokuviollisiakin… Muistan yhden oikein kauniin tytön, hällä oli kirkkaan keltaiset farkut. Farkkujen lahkeet piti kääriä pohkeeseen saakka n. 5cm leveälle taitokselle.
Rippipuserto oli valkoista pitsiä ja musta hame ja sellaisen isokantaiset kiiltonahkakengät. Niihin aikoihin oli myös pingviinipuku, mustat housut ja samaa kangasta liivi joka ulottui lantiolle, edestä kolmella napilla kiinni, alle valkoinen paitis. Silloin opettelin käymään tansseissa ja tupakoimaan. Minun piti kulkea puolitoista kilometriä metsätietä yksin, kun jäin yöllä linja-autosta ja kun poltti tupakkaa, pimeä ei niin pelottanut. Maalaistalon tyttönä päryytin joskus välin traktorilla jonka jätin tienvarteen. Rislinkiähän sitä metsään jemmattiin ja väkevää karjalaa.
No sitten olin jo iso tyttö, täytin 16 ja lähdin Helsinkiin, jalassa sammarit ja retukengät, paitapusero intianpuuvillaa. Sisko ompeli midihameen punaisesta kankaasta ja maksitakin helma keräsi rapaa ja lunta.
Kesäksi sitten sain ruudulliset mikrohousut. Ja ne kahdeksankulmaiset silmälasit. Ne isot villapaidat oli hienoja ja kalliita, minulla ei ollut sellaiseen rahaa. Sitten oli just ne tiukat housut jotka polven v-leikkauksesta levenivät alaspäin, niistä minä tykkäsin! Sitten tuli Beaversit ja Ufo farkut, ja Leet. Törsäsin kaikki rahat että sain ne Ufot. Farkku-villapaitalinja on jäänyt päälle, onneksi nykyisin on mukavia kenkiä ja pitkiä kalsareita naisillekkin. Ne damaskit oli myös silloin joskus 60-luvulla iso harppaus, kun sai lämmintä ylle!
Pitää vieläkin jatkaa: Olin 13 kun mummo kuoli, ajattelin laittautua kauniiksi ja ulkosaunassa värjäsin ominpäin vaaleat hiukseni. Äiti parkaisi aamulla että "herrajieker, mittee sinnoot tehnä?" Katsoin peiliin päivänvalossa ja näin siellä loistavan punaisen tukan. No se oli myöhäistä katua, hautajaiskuvissa on nuori ujo punapää. Parikymppisenä otin afrokiharat ja värjäsin hiukset mustiksi, se oli lyhytaikainen ilo, vaalea tyvikasvu näytti kaljulle ja äärimmäisen epäsiistille, kun permanentti karhotti rumasti.
ei ollut, tää oli varmaan halvempaa kun se oli niin suosittua. Kaikki sitä joi Nyt menee alitajunnassa ylitöihin, kyl se tulee sieltä jossain vaiheessa. Sitten kiljasen sen kaupan kassajonossa spontaanisti ja joudun vaihtamaan kauppaa
Omppuhan oli edullinen ja hyvin suosittu viini, myös aikuisilla. Jossain vaiheessa vain pilasivat sen kun raakana laittoivat myyntiin, vissiin kovan kysynnän takia.
Meillä oli tapana viedä pullot jemmaan metsään, oli tietyt kolot jokaisella. Talvella salakuljetettiin kotiin housunlahkeiden (niiden leveiden) sisällä sukkiin tungettuna.
Hitsit, näen sen punkkupullonkin silmissäni, mutten pysty lukemaan etikettiä. Sellainen tumma oli sekin. Jo nyt jäi kaiveleen, kun on kummiskin ihan kielen päällä. Tällainen tärkeä asia
Haa, Pöytäviini, pöytis Se se oli !! Kiitos alitajuntani
No just, pöytis, pötsi, pottu, pönttö yms.
Ai tuttu tuote Alas ja ylös…
Mun eka punkkukokemus oli alaikäisenä tyttöporukalla Alkon kulmilta trokattu Nudika eli Nordforss. Jos ei sillä yrjö lentänyt niin ei sitten millään. Vieläkin inhottaa jo pelkkä muisteleminen. Yök.
Lisäys — Nudikassa ainaskii oli tumma etiketti.
Mun ei paljon tarvinnut trokareilta ostaa. Itse sain jo 15-vuotiaana mietoja alkosta. Ja hain kavereillekin tietysti…
Hei Ahdekaunokki , se on se sama eli Nordforssin pöytäviini ! Ja nutkuksikin sanottiin. Ihanaa, yöunia ei tarvinnut menettää - pöytis ja nutku
Muisti palaa pätkittäin
Magyarilla ensi kännit ja sitten taisi mennä pöytaviina puolikis jonkun kanssa.