Tänään päättyy historiallinen aikakausi, viimeisetkin lankaliittymät loppuvat.
"Suomen suurista teleoperaattoreista viimeinenkin luopuu tänään lankaliittymistä.
Elisa kertoi vuoden alussa lakkauttavansa niin yksityisasiakkaiden kuin yritysten lankaliittymät kesäkuun loppuun mennessä.
Viimeisen päivän kunniaksi Elisa järjestää Puhelinmuseossaan Helsingissä tiedotustilaisuuden, jossa Elisan toimitusjohtaja Topi Manner ja Traficomin pääjohtaja Jarkko Saarimäki soittavat viimeisen kaupallisen lankapuhelun. MTV Uutiset Live näyttää tilaisuuden suorana kello 11 alkaen.
Jatkossakin osa puheluista saattaa näyttää silti tulevan perinteisestä lankapuhelinnumerosta. Kyseessä voi olla tavallinen mobiiliverkkoa hyödyntävä liittymä, joka on säilyttänyt tutun puhelinnumeron.
Lankapuhelinverkko palveli Suomessa Elisan tiedotteen mukaan vuodesta 1882 asti."
Mä muistan meidän puhelinnumeron edelleen: 09 882623. Se oli sillon lapsena Espoossa. Sit nuoruusajalla tuli numerouudistus ja puhelinnumero piteni. Sitä en enää tarkkaan muista.
Suuntanumero oli tietoa antava niinkuin ennenvanhaan myös autojen rekisterinumerot joissa eka kirjain kertoi auton ensirekisteripaikan. Näki jos joku oli Espoossa käymässä jostain pohjosemmasta. Ja jos vaikka joku töttöili Hesan liikenteessä ja rekkari näytti auton tulevan jostain kauempaa, niin anteeks annettiin hymyillen. Mulle se on jäänyt mieleen mukavana asiana.
Muoks, eikun suunta siis alkuun 90 niinkuin parempimuistiset muistavatkin.
Minäkin muistan myös lapsuudenkotini puhelinnumeron. Se oli Ylipaakkola 47. Kun halusi soittaa pyöritettiin puhelinlaitteen sivussa olevaa veiviä ja keskusneiti vastasi ja välitti puhelun.Jossain vaiheessa Ylipaakkola-sana jäi pois ja numero piteni 7747.
Toinen juttu, joka on jäänyt mieleen, kun muutin omilleni 70-luvulla ja hankin oman lankaliittymän. Sain numeron, johon alkoi iltayöstä tulla puheluita ja viinatilauksia. Numero oli ilmeisesti jonkun viinanvälittäjän entinen numero. Yritin vaihtaa sitä onnistumatta . En kaipaa niitä aikoja.
Minäkin muistan lapsuudenkotini lankapuhelinnumeron se oli 06 169768. Omaa ekaa lankapuhelinnumeroani Suomessa en enää muista.
Yritin muistella, että mikä oli meidän puhelinnumero jenkeissä eikä mitään tullut mieleen, mutta kun muistelin sitä englanniksi, niin se putkahti heti mieleen ja samoin mun työkännykän numero. Niitä tuli sen verran usein lueteltua englanninkielellä, että ne on tallentuneet tuonne päähän kovalevylle.
Ylipaakkola. On niin tutun kuulonen, luulen et mun isä(puolen) puoleisen suvun kesäpaikka on siellä. Puhuttiin aina Tervolasta mut sinne oli mökiltä matkaa. Ukki oli Kemin pormestari, Kemissä he asui talvet.
On tullu siinä mökillä joessa uitua useina kesinä. Vedessä oli ne uittopuomit, uitiin aina niille. Edelleen se mökki on siellä ja kesäkäytössä. Ei vaan ite tuu käytyä kun on niin pitkä matka.
Muoks, on se Ylipaakkolassa. Soitin veljelle ja varmistin
Sitä tuntee itsensä vanhaksi, kun omien lapsuusaikaisten puhelinnumeroiden suunnat olivat 9-alkuisia. Eihän tuosta suuntanumerouudistuksesta olevinaan ole montaakaan vuotta…
90- oli Helsingin suuntanumero.
Lapsuudenkotini numero oli 724544. Numerot oli kuusinumeroisia silloin. Sitten tuli yksi numero lisää siihen väliin joskus ehkä 80-luvun lopulla?
Rupesin muistelemaan puhelinnumeroita ja kyllä muistuu monet mieleen kuten kotikoti, kaverit ja lähinaapurit.
Kai ne juurtui päähän kun piti pyörittää tai naputella ne ”koneeseen”
Nyt en muista juurikaan kenenkään kun kaikki tulee automatic kännykässä.
Hetken mietinnän jälkeen (noloa myöntää) muistui oma numero kun siihen nyt harvemmin soitan