Kuinka monelle on tuttu “kokin kärpänen”?
Ei mitään tietoa. Kerro ![]()
En oo kuullut minäkään ![]()
Tätä sanontaa käytti ihana anoppini, muuttanut pikkutyttönä Etelä-Pohjanmaalta tänne Pohjois-Pohjanmaalle. Kun esim. puuro kiehuu niin, että se pulpahtelee, siitä saattaa roiskahtaa pisara sekoittajan sormille. Sama on kai myös rasvaroiskeet pannulta.
Muistan hyvin, kun asuttiin pohjois-pohjanmaalla, kun olin lapsi.
Isä aina osti yhden uuden vuoden raketin ja ampui sen.
Ei voinut muuta kuin ihmetellä miten se lensi niin korkealle.
Kun muutettiin aikoinaan marraskuussa tänne Etelä-Suomeen ja olin 4 luokalla.
Näin paljon raketteja, kun uusi vuosi oli tulossa.
Eipä enää jännitä.
Tuli mieleen sana, josta haluaisin tietää, missä päin Suomea on käytössä. Lääkäri oli kirjoittanut päivystykseen lähettämästäni asiakkaasta, että potilas on rymsteerannut.
Onpa outo sana, en oo kuullut tuollaisesta, vaikka asun täällä ruotsinkielisellä alueella.
Eikö tuo vapaasti ajateltuna ole jotain esim. Huoneen, kodin uudelleen järjestelyä.
Tuttu sana satakunnasta, tarkoittaa uudelleen asettelua, järjesteyä…
Kertovat tuttavat että tarkoittaa huonekalujen uudelleen järjestelyä.
Rymsteeraaminen oli meilläkin huoneen uudelleen järjestelyä. Varsinkin suursiivous ja vuodenaikojen vaihtuminen oli kimmokkeena.
Samaa tarkoitti mööbleeraus, huonekalujen siirtely uuteen järjestykseen. Jos oli enemmän enemmän väkeä tulossa syntymäpäiville tai haluttiin syödä ulkona.
Mööbleeraus täälläkin käytetty.
Sainpa tietää, missä rymsteerataan. Asiakas, joka oli “rymsteerannut”, oli kaatunut. pudonnut sängystä tms. ja rimpuillut asunnossa yrittäen nousta. Ilmeisesti ei ollut turvapuhelinta tai ei hoksannut käyttää. Pikku asunnon kalusteet olivat sikin sokin, piirongin laatikko vedetty lattialle jne.
Onko tuttu sana pruuvataan…
Joo, se on kyllä. Koettaa tai kokeilla.
Äiti oli ompelija ja ihmiset kävi pruuvaamassa vaatteita. Ehkä ruotsin kielestä tullut…
Tänään löytyi viides kuollut päästäinen, makasi polulla. Tuli mieleen kansansatu, miksi kuolleita päästäisiä löytyy tieltä. Onko tuttu satu kellekään?
Outoa minulle. Miksi niitä oli…
Satu lyhyesti: Metsän eläimet halusivat tehdä tien. Päästäistä lukuun ottamatta kaikki osallistuivat. Tien valmistuttua päätettiin, ettei päästäinen saa käyttää tietä, kun ei ole tehnyt mitään. Jos laiskuri tavataan tieltä, se tapetaan.
Olipa julmaa… ![]()