Puutarhuri sairastaa (alkaen 3.1.2018 ->)

No mitä ne labratulokset kertoi ? Lääkärihän saa niistä tietoa ja niiden perusteella pystyy hoitoa tai jatkotutkimuksia suunnittelemaan.

1 tykkäys

Jos minä olen kipeä menen uudelleen lääkäriin, jos en ekalla kerralla saa apuja.

Työssä käyvillä on aina työterveyshuolto, eli sitä kautta on yleensä helppo päästä lääkäriin.
Ja työterveyslääkäri voi tarpeen mukaan laittaa lähetteen erikoislääkärille.
Omat kokeilut ja ruokamuutokset jos ei tehoa, niin silloin kannattaa hakea apua.

Ihmettelen, että et käynyt verikokeiden jälkeen lääkärissä, luulisi että sieltä olisi otettu kantaa ja ohjeistettu jatkosta.

Ei kaikilla ole työterveyden huoltoa.

22 veritestiä oli tehty, mutta lääkäri ei soittanutkaan.
Yritin suomentaa mitä ne testit on ja onko ne hyvässä tai huonossa kunnossa.

Yksi ulostetesti, jota ei pystynyt testaa.
Keliakiatesti taas meni nurin.

Munuaiset on niin hyvässä kunnossa, kuin nuorella aikuisella.

Ole sinne yhteydessä ja pyydä lääkäriä soittamaan tuloksista ja jatkotoimenpiteistä. Vaikka kaikki tulokset näyttäisi sun mielestä olevan ok, niin se ei tarkoita sitä että asian voi unohtaa. Tulokset kertoo lääkärille ne asiat joita hän on nyt ekana tarkastanut. Jos ne on ok niin sitten hän lähtee tutkimaan jotain muuta. Sitä kutsutaan poissulkevaksi metodiksi. Se voi olla pitkäkin tie ennenkuin oikea syy löytyy.

Eikö se ole lakisääteinen kaikille työntekijöille?

Meillä ainakin on kesätyöntekjöistä asti kaikilla työterveys käytössä.

Muoks ! Mun oli pakko oikeen googlesta katsoa.

Työterveyslaki velvoittaa järjestämään työterveyshuollon kaikille työsuhteessa oleville työntekijöilleen, siellä luki.
Sen olen kuullut meidän keikkalaisilta , että vuokrafirmat jotenkin kiertää tätä lakia , mutta niidenkin on se pakko järjestää pidempään työskenteleville.

Menee hurjaksi terveyshuolto, jos käydään verikokeissa ja sitten itse analysoidaan omakannasta ja googlesta, että mikä mahtaa vaivata. :grimacing:

Ja tää ei ole moite pepinolle, vaan terveydenhuollolle.

2 tykkäystä

Muistaakseni siinä on joku työntekijämäärä.
Itse en koskaan ollut sellaisessa työpaikassa jossa olisi ollut.
Työhöntulotarkastus ainoastaan.

Siinä luki vaan , että kaikille, eli vaikka olisi 1 työntekijä.
Varmaan niiden laajuudessa on paljon eroja, koska esim. tyttäreni työpaikka maksaa kaikki erikoislääkärit, magneettitutkimukset, ym sellaisetkin.

Niin näytti lukevan. Ei ole vaan kohdalle osunut.

Täällä menee tuo lääkärin soitto niin että kun on kokeissa käyny niin pitää soittaa hoitajien puhelimeen ja hän varaa lääkärin soittoajan ja kertoo milloinka lääkäri soitta.
Tuon takia joutuu odottaman hoitajien takaisinsoittoa päivän ja seuraavankin kenties ja sitten lääkärin soittoa johon ei ole muuta aikaa kuin päivän tarkkuus.
Elikkä päivätolkulla saa odotella soittoja joka on kyllä turhauttavaa.

Jos hoitajat sattuu soittamaan niin että et kerkee vastaamaan niin uutta soittoa ei tule vaan taas täytyy soittaa ite hoitajien puhelimeen seuraavana aamuna ja jäädä odottelemaan. Sieltä vastataan että soitamme mahdollisemman pian takaisin.

Tämö on yhtä piinaa koko homma mutta minkäs teet. Tätä rumpaa ei ymmärrä joilla on työterveyshoito.

1 tykkäys

Ei oo osunu omallekaan kohdalle koskaan.

Parissa paikassa on ollut “ehkäisevä työterveys” eli se pakollinen työhöntulotarkastus ja that’s it, mutta useimmissa paikoissa ei yhtään mitään, ei edes sitä tarkastusta. Ihan omalla rahalla on saanut terveyskeskuksessa asioida ja odotella, aina.

Ihmettelin itsekin tuota, kun google kertoo että työterveys pitäisi olla kaikilla työpaikoilla, mutta käytännössä en ole koskaan törmännyt sellaiseen. Ehkä se onkin ns. parempien työpaikkojen etuus, eikä kuulu näille matalapalkka-alojen duunareille, niin kuin ei mikään muukaan etuus, kuten esimerkiksi palkka jolla eläisi :joy:

Tuttua :wink:

1 tykkäys

Ihan tehdastöissä duunarina työskentelen.
Lasketaanko se paremmaksi työksi, tuskin. :wink:

Meillä ei muutenkaan ole mitään asiaa töihin jos on kipeenä, varsinkaan flunssa tai mahatauti , niin heti kotiin.
Helposti pilaantuvia tuotteita, niin kipeenä ei saa olla.

Samoin ku oli työntekijä.
Vaan ihan perusperus pakollinen.
Muistaakseni kävin yhen kerran.Tosin siiton yli 30 vuotta aikaa :sweat_smile:

Ennaltaehkäisevä työterveyshuolto on pakollinen ja lääkäri- ja sairaanhoitopalvelut on työnantajalle vapaaehtoisia. Siihen ennaltaehkäisevään kai kuuluu se työhöntulotarkastus ja sitten työnantajan pitää silloin tällöin tehdä jotain työpaikkaselvityksiä työterveyshuollon palvelutuottajan kanssa saadakseen Kelalta korvauksia sairaslomista. Yleensä kaikki isoimmat työnantajat kattaa jotain lääkärissäkäyntejä ja palveluita, koska ne on kilpailuetu palkattaessa työvoimaa. Työterveyden järjestäminen yksityisillä lääkäriasemilla on työnantajalle aika kallista ja siinä moni työnantaja varmaan arvioi onko siitä kustannusten arvoista hyötyä.

Meillä on Mehiläisen kautta työterveys ja siellä pitää nykyään melkein kaikki hoitaa niiden digiklinikan kautta. Omalle työterveyshoitajalle ei enää pysty soittamaan tai lähettämään sähköpostia vaan yhteyttä on otettava sen digisysteemin kautta. Olen ollut työsuojeluvaltuutetun roolissa mukana joissain palavereissa Mehiläisen kanssa ja näyttäisi, että työnantaja maksaa siitä digiklinikasta jopa enemmän kuin käynnistä terveysasemalla. Säästö ehkä tulee siinä, että ei tarvitse kesken työpäivän käydä siellä terveysasemalla vaan asian voi hoitaa sähköisesti, jos ei ole tarpeen fyysisesti tavata hoitajaa tai lääkäriä.

Mua puri oma kissa käteen, kun tungin sitä kantokoppaan eläinlääkärireissua varten. Se oli kai traumatisoitunut siitä ekasta reissusta niin, että jälkitarkastukseen se ei enää halunnnut lähteä. ELL totesi nähtyään reiät mun kädessä, että tarvitsen antibiootit, mutta hän ei voi niitä ihmiselle määrätä. Laitoin sitten kädestäni kuvan sinne digiklinikkaan ja sain sitä kautta antibioottireseptin. Jäykkäkouristuspiikki piti kuitenkin käydä hoitajalta hakemassa, kun sitä ei voinut hoitaa etänä.

Meidän sopimus Mehiläisen kautta ei kata ihan kaikkea, mutta sieltä saa onneksi lähetteen julkiselle puolelle, jos tarvisee sellaista erikoislääkäriä tai toimenpidettä, mikä ei kuulu sopimukseen.

Meillä on aika sama kuvio mehläisen kanssa.
Ei kata kaikkea, mutta julkiselle puolelle saa lähetteen.
Työhön liittyvät ja työtapaturmat maksetaan työnantajan puolesta ja se oma lääkäri, mutta esim. ylimääräiset verikokeet, ym on oma kustanteiset.
Omalta lääkäriltä saa perusjutut ja reseptit.

Samoin lääkäriajat ja hoitaja-ajat ovat hyvin varattuja, ei tahdo kovin nopeasti aikoja saada ja puhelinajan saa ehkä helpommin varattua.

Se oli lähinnä mun idis, että jos pepino saisi omasta työterveydestä helpommin ja nopeammin lähetteen eteenpäin , kuten jo aiemmin kirjoitin. :wink:

2 tykkäystä

Niin, just tämä on se kun kerroin, että tänne on ikävä kirjoittaa mitään. :grimacing: :hear_no_evil:
Yritin ehdottaa apuja pepinolle, niin jo se kääntyy oudoksi.

Myönnän, en tiennyt miten se oikeasti menee, että mitä sisältöä on työterveydessä pakollinen.
Olin vaan kuullut, että on pakollinen, en ollut sen paremmin tutustunut ja siksi sitä ehdotin.

Mutta kyllä minä yli viiskymppisenä suht täysjärkisenä aikuisena ymmärrän ja tiedän julkisen puolen toiminnan, siinäkin on hyvin paljon alueellista vaihtelua.
Ei se oma tilanne, että on työikäinen todellisuutta kadota.

Älä nyt siitä Itseesi ota.
Juttu vaan rönsyilee, kuten vähän aina naisten kesken :smile:

1 tykkäys

Joo, tämähän on ihan sitä tavallista aiheen rönsöilyä, itse kukin kertoo omista kokemuksista. Hyvä aloite oli Suokukka, tuli eri vaihtoehtoja ja toimintatapauksia aiheesta esiin. Näinhän me kerrotaan aiheesta kuin aiheesta.

4 tykkäystä