Tuo varastoraudan puute taitaa aiheuttaa samanlaisia oireita kun kilpirauhasjuttu.
Onko ruoka niin muuttunut, että jatkuvasti ilmenee uusia puutostiloja ja ruoka-aine allergioja?
Minulla oli ferritiini lähellä 300 eli liian korkea, viite oli jostain 30;stä 150;een. Eipä siitä mitään tuumattu, kun hb alle 160.
Vähis, kannattaa googlata mitä sanotaan liian korkeasta ferritiiniarvosta ellet jo ole katsonut.
Minä en varsinaisesti sairasta, mutta minulla on jälleen kivullinen kierrekalvosenoireyhtymä.
Se on iskenyt 4vuotta sitten ja aina flunssan kautta iskee. Syyskuussa minulla oli kova flunssa ja vieläkin se oireyhtymä oireilee. Olin viikon sairaslomalla.
Tässä odottelen, jotta pääsen kivusta eroon.
Hiusten liiallinen lähtö naisella pannaan tk:ssa mieluusti stressin tai vaihdevuosien piikkiin koska tuollainen diagnoosi on niin himskatin helppo vetää jopa hatusta. Olen kärsinyt myös tästä vaivasta säännöllisen epäsäännöllisesti koko naiseuteni ajan, en lapsuudessa. Kun olin nuori sanottiin oireista, että ei sinulla vielä voi vaihdevuosia olla… nyt pannaan ihan kaikki mahdollinen niitten piikkiin.
Autoimmuuni sairauksista ei Tk:issa kokemuksieni mukaan tiedetä varmuudella oikeastaan juuri mittään perustavaa.
Tämä ei oo haukkumista vaan valitettava kokemuspohjainen näkemys. Olis rutkasti hauskempaa kehua järjestelmää mutta kun ei oikein viitti suotta valehdella. On siellä Tk:ssa silti joukossa harvoja helmiä Lääkäreissä, jotka ovat lukeneet muutakin kuin perus anatomian ja omaavat inhimillisen maailmankatsomuksen ja mielenkiiinnon sivistää itseään uudellakin tiedolla.
Yhden varman diagnoosin olen Tk:lla oikein saanut, vanhemman, kokeneen tk.lääkärin suusta, kävin vielä silloin kaikenvaralta erikoislääkärillä yksityisesti ja diagnoosi oli heti sama (mikä kuitenkin harmitti, koska mikään sairaus ei oo mieluisa, eikä varsinkaan sellainen autoimmuuni tyyppinen johon ei oo parannusta ja niitä jo oli) mutta paljon parempi potilaan mielenterveyden kannalta on että järjellinen syy ongelmille löytyy, kuin että kaikki roikkuu ilmassa, koska siellä roikkuu ennestäänkin turhia arveluita (laimeita veikkauksia) jotka eivät auta. (tyyliin “Tuo voi olla sitä t. se voi olla olemattakin”).
Omalta kohdaltani olen katsonut, että turhaa on lääkärille Tk:hon ees mennä valittamaan sellaisia perustavanlaatuisia ongelmia joita ei heti samassa päällepäin selkeästi nää.
Eikä-kään sinne pakeille edes pääse, otetaan Tulehdusveri koe ja jollei arvot ole punaisella niin eiku lähe kotiin ja “juo lämmintä mehua ja ota särkylääkkeitä kunnolla, liuska buranaa ei tee vahinkoa kun sitä ei ota ihan jokapäivä, niin kyllä se siitä joksikin muuttuu… ennemmin t. myöhemmin”.
Minäkin voisin mennä tuonne vastaanottoon töihin, osaisin jo ulkoa tuon tarvittavan litanian. :ermm:
Eilen leikattiin selästä tyvisolusyöpä. Menin heinäkuussa ihotautilääkärille, kun poskessa oli ollut jo kuukauden verran ihme näppy. Kihelmöivä, punainen ja pieniä verisuonia näkyi. Tästä otettiin kuukauden päästä koepala, kun lääkekuuri ei vaikuttanut juuri mitenkään. Vastaus oli runsaasti tulehdussolukkoa. Vielä on jatkotutkimukset kesken.
Mutta…
Näytin samalla reissulla selän luomea, joka välillä tuntuu ja on on eri näköinen, kuin muut luomet. No, lääkäri katsoi ja tokaisi, ettei tuo ole luomi vaan tyvisolusyöpä. että syksyllä varaa aika poistoon.
Itse sitten tietty googlailin, että mikäs se sellanen on, kun lääkäri ei juuri kertonut mitään.
Eli yleisin ihosyövistä. Ns. kiltti syöpä. Harvoin lähettää etäpesäkkeitä ja hoitona on leikkaus.
Ja eilen se sit leikattiin. Neljä tikkiä ompeli sisäpuolelle ja 9 tuli päälle. Lavan kohdalla on ja kirraa jonkinverran.
Pari viikkoa tikit ja sinä aikana ei saa saunoa eikä uida.
Kyssäkaali, huh, onneksi näytit lääkärille ja onneksi on nyt poistettu.
Oireiliko se tai tunsitko että siinä on jotain sinne kuulumatonta?
Minäkn olen menossa ihotautilääkärille.
Tulee keväällä 2 vuotta, kun olen kärsinyt jotain punasia täpliä naamassa. Sain elideli voidetta, mutta siitä ei ollut apua. Kävin uudestaan lääkärissä, kun silmäluomet tulehtui ja silmiä kirveli. Lääkäri antoi ultrakortisoni reseptin ja sillä sain silmäluomet terveeksi, mutta muita täpliä en saanut kasvoista pois.
Nyt on onneksi vain toisella puolella ne täplät ja sillä puolella jopa suunpieli aukeaa. Ei niitä ole rankasti, mutta välillä kirvelee ja ne täplät hilseilee.
Tänään otin influenssa rokotuksen, se laajempi.
Toivottavasti rokotteen valmistajalla on mennyt ”veikkaus” oikein mitkä virukset jylläävät tänä vuonna.
Minä mittautin ferritiinit maanantaina ja tulos 34. Olen jo syönyt markettirautaa tänä vuonna keväällä 3kk nyt 2kk ennen mittausta. Mulla on lähes kaikkia oireita, olen epäillyt jo vuosia tuota rautavajetta ja vasta tänä kesänä havahtunut kunnolla sen moninaisiin oireisiin kiitos median. Lisäksi mulle on kymmeniä kertoja vuosien saatossa lääkäri tai farmaseutti kehottanut syömään rautaa, alaluomien sisäosan vaaleus paljastaa rautavajeen kuulemma. Ja voin kertoa että mun luomet on jo saaneet väriä! Eli kuinkahan alhaalla noi arvot ovat olleet? Miksi kukaan ei ole määrännyt niitä mitattavaksi?
Mittautin jo 2.5 vuotta sitten varastoraudan, ja silloin se oli alarajalla ja lääkäri käski syödä 3kk rautaa ja sitten satunnaisesti kuureina. Nyt mulle selvis että silloin on mitattu rauta Fe, ei varsinaisia varastorauta arvoja.
Toivottavasti tällä nyt selittyy sitten mun väsymys, mielialan vaihtelut ja keskittymiskyvyn puute, kun välilä pää on niin väsynyt ettei jaksa ajatella ja välillä taas kroppa ettei jaksa tehdä. Ja noi muutkin vaivat helpottais, kuten koko kropan hilseily, kynsien lohkeilu, lihas säryt ja niiden helposti maitohapoille meno, korvan humina, kohonnut leposyke, ja tää jatkuva palelu (ei palellut sentäs kesä helteillä, mutta ennen mulla oli aina kuuma) ja jääkylmät sormet ja varpaat. Nekin oli ennen kylmät mutta niihin ei ollut kylmä, nyt on kohmeessa vaikka lämpöä 23 sisällä. Ja ps, kilpparit on kunnossa.
Sais kyllä kuulua varastoraudan mittaus perus settiin mun mielestä. Nyt pitää maksaa extraa, tt 30e.
Kyssis,pahus mikä löytö
toivottavasti on kans kiltti.Hyvä että on saatu pois hiojjettua.Katottiinhan muutki luomet tarkkaan?Palijon paranemispuhkuja PPPUUUUUUHHHHHHHhhhhhhhhh!!!..
En oo koskaan ottannu mitään flunssapiikkejä,en ottannu ees sikapiikkiä.
Oon niin harvon sairas,että voi olla muutaman vuojen välein nuha tai yskä.Kuumeessa oon ollu kaks vuotta sitten ku äiti kuoli,vaan kuume yhen päivän.Uskon sen tulleen stressin seurauksena.
Kiitos puhkuista.![]()
Ja vähis, kyllähän se sana hätkähdyttää. Enemmän mä siitä posken patista olin huolissani, eivätkä millään suostuneet vaan leikkaamaan pois, kun jäisi arpi. Mutta nyt se on pienentynyt huomattavasti. Ja vielä tehdään soluvärjäykset, mistä selviää sitten jotain.
Varmaan miullakin auttanut lehtikaalin ja nokkosten ( marjojen) vetäminen, kun kuihtumisen jälkeenkin oli kaikki veriarvot hyviä.
Bobbie,joo kalaa,ite kasvatettuja kasviksia ja marijoja syyään tooooosi palijon.Liikutaan mahollisimman palijon ja herkutellaan kohtuullisesti(joskus ryöpsähtää
)
Geeneistä entiiä,isän puolelta suvussa suolistosyöpiä ja äiti kuoli Alzhaimeriin.Molemmilla puolilla kyllä muuten perusterveitä ja pitkäikäsiä.
Tietenki ite voi valinnoilla tehä itelle hyvää.
Kröhöm,ja nyt oon oppinnu käyttämään kuivattua lehtikaalta!Oon tosi ylypiä tuosta ![]()
Karvari voin kuvitella että on jäänyt kammo magneetista. Itsekin olin huolissani siitä kuinka voin maata selälläni liikkumatta siinä, kun oli niska ja lapa jumissa. Kuvaaja sanoi, että paina piipparia niin otetaan koneesta pois ja verrytellään jos tarvii. Mun pään kuvaus kesti onneksi vain 20 min ja tiesin sen etukäteen hyvissä ajoin. Lopulta jännittin itse kuvausta ja sen tulosta niin etten jumejani edes huomannut. Onneksi ei mitään ylimääräistä löytynyt.
Eli voisit kysyä vaikka ihan röntgenosastolle soittamalla miten kuvauksesi voisi onnistua. Kerrot tietty viimekerrasta. Ehkä sitä voi tauottaa tai tehdä rauhotettuna tai nukutettuna.
Joo,tuota vois harkita.En kyllä nukutusta halua! Tai sitten nappi ottaan niin nukkuu ikiunta.
Tällä hetkellä tilanne rauhottunnu,menny pariki viikkoa ettei oo ollu kovia kipuja.Uskon ite vakaasti,että tuo crossfit jossa oon käyny nyt säännöllisesti on auttannu asiaa.Tokiha nuo niskavaivat joita mulla on,ovat eteneviä.Ja ku tulee taas huono jakso se kestää jonkuaikaa.Kovasti koitan ite hoitaa ja kuntouttaa,auttaneeko minkä verran.Venyttelyjä teen säännöllisesti fyssarin ohojeilla,ja hierotan kolomen viikon välein.
Luulin aiemmin, että se Avene auttaa kasvoissa olevaan ihottumaan, mutta eipä auttanutkaan, sillä ne punaiset täplät ilmestyy aina.
Kyllä se helpotti ihan alussa, mutta kun jatkoin, niin eipä enään siitä apua ollut.
Onneksi niitä täpliä ei ole monta.
Huomenna menen ihotautilääkärille.
Muistaako kukaan heti suorilta käsin millä sivulla on parhaat jumpat välilevynpullistumalle ja rappeumalle kun pomputan jumppapalloa niin tulee jokin virhe kun ei välillä tahdo päästä rappusia ylös, jumppa piste on kellarin käytävällä. Joitakin ohjeita on mut polvien nivelrikko estää monet niistä. Selkä tekee sen että ensin puutuu reidet ja tulee painekipua alaselkään…jos ei pääse istumaan niin jaloista lähtee tunto kokonaan. Pallon päällä kölliminen masullaan helpottaa parhaiten.