Puutarhuri sairastaa (alkaen 3.1.2018 ->)

Burana paraita ainaski mulle.Onneksi röpö on vielä kestänny käyttää.
Tänään otin Argoksiaa,yksittäin käytettynä ei huippaa pahasti.Vielä on varalle Vimovo.

Itsehoitopuolella, JOS niin kävisi, että burana tuotemerkin valmistus loppuisi, mitä en ole kyllä kuullut, markkinoilla on ollut jo pitkään täysin samoja valmistetta eri tuotenimillä ja edullisemmin. Pitkäaikaiskäyttöön lääkärit määräävät melkein aina buranaa. Itsehoitoon on tarkoitettu vain se määrä lääkettä, mitä apteekista kerralla saa ostaa. Fimea jälleen kerran linjasi buranan ostomäärät, joita on apteekeissa sovellettu hieman eri tavalla. Soveltaminen johtuu ainakin osin nuorten farmaseuttien koulutuksessa olleesta informaatiokatkoksesta. Itse käytän mahansuojalääkettä ibuprofenien kanssa, joka on se vaikuttava aine buranassa ja rinnakkaisvalmisteissa. Panadolin vaikuttava aine ei tutkitusti ärsytä vatsan limakalvoja siinä määrin kuin ibu, joten siksi se on ensisijainen lääke lapsilla. Maksaan haitoista en osaa sanoa mitään, mutta olen ymmärtänyt, että melkoisesti ja vuosia saisi panadolia mättää, jotta eliniän odote laskisi.

Kommenttina edellä lukemaani: Suomi olisi entistäkin turvallisempi maa asukkailleen, jos joka ainoa lääkäri alkaisi meidän kuolevaisten ohella puhua lääkkeistä ja määrätä niitä vaikuttavan aineen perusteella sekaannusten välttämiseksi.

Parasetamolin terapeuttinen leveys on varsin kapea, eikä sitä sairaaloissakaan annostella enempää kuin 4g:n vuorokautiseen maksimiin saakka. Kotioloissa yliannostus tullee helpoiten, kun on ensin otettu perinteiset ‘gramman panadolit’ aka ‘Panadol forte 1g’ ja siihen päälle vielä lääkekaapista löytyneet puolison tai omat 'Panacod’it. Niillähän on ihan eri nimi?!! Niinpä.

Mielestäni kuolevaisen ei koskaan pitäisi syödä lääkkeitä kauppanimen perusteella, vaan aina vaikuttavan aineen mukaisesti, jottei vahingossa tulisi ottaneeksi yliannosta kivuliaana tai lääketokkurassa. Onneksi lääkepakkauksiin merkitään myös vaikuttava aine, jos se kuolevainen vain osaisi sokaistuneena kauppanimeen huomioida sen pienelläkirjoitetun pakkauksen kyljestä tai infoläystäkkeestä.

Puutarha.netti ei ole lääkäripalsta, mutta lääkeannoksista kirjoitettaessa kannattaa silti huomioida oikeat merkinnät: 1g=1000mg. Tyroksiinia ja d-vitamiinia (hormoni) nautitaan vieläkin pienempinä annoksina mikrogrammoina: 1g=miljoona mikrogrammaa. 

Luulisi, että terkkarissa kiinnostuttaisiin maksa-arvojen seurannasta, jos asiakkaan lääkekäyttö on runsasta ja pitkäaikaista. Alkoholittomien ja vähäsokeristen nesteiden kuten veden nauttiminen helpottaa osaltaan munuaisten ja maksan kuormitusta (lisääntynyt erittäminen), ellei sitä ole jonkun perussairauden vuoksi erityisesti rajoitettu.

Ps.
Pikainen hakuni kertoo, ettei se beellä alkava lääke ole vielä ihan heti poistuvien joukossa ;) http://www.kela.fi/laakehakupalvelu

Luettavaa kevyemmästä alkaen:
http://www.terveyskirjasto.fi/terveyskirjasto/tk.koti?p_artikkeli=ltt03427
https://www.mtv.fi/uutiset/kotimaa/artikkeli/harva-tietaa-parasetamolin-haittavaikutuksista-myrkytystapaukset-lisaantyneet/3143712#gs.RKHirz0
http://www.duodecimlehti.fi/lehti/2002/6/duo92863
http://sic.fimea.fi/3_2012/laakkeiden_yhteisvaikutukset_ovat_yleensa_hallittavissa

Hyviä linkkejä. 

“Vaikka parasetamoli on oikein käytettynä turvallinen ja tehokas lääkeaine, on sillä salakavalia ja vaarallisia vaikutuksia, jos sitä otetaan liikaa. Myrkytyksen pahimmat oireet tulevat vasta muutaman päivän kuluttua, ja aine saattaa aiheuttaa vakavia maksavaurioita.”

Joskus ollaan yhden mun kaiffan kanssa ajateltu et kun saisi puudutuspiikin jumipaikkaan kortisonin tilalta… Hammaslääkäri kun välillä tuikkaa niin et naama on puuduksissa puolivuorokautta niin voisi tuikata samalla kipeisiin paikkoihin :slight_smile:

Tuon paikallispuudutuksen tyylinen pidempiaikainen kertapistoshoito insuliinin tapaan lienee hankalaa, koska hermoston puudutus vie yleensä myös alueen toimintakyvyn. Vrt. hammaslääkäripuudutuksen jälkeistä kahvinjuontia huulilla, joita et tunne. Ei tarvitsisi sitten liikkua lainkaan, jos lonkka tai polvi ei kanna. Alueen kertapistoshoito aiheuttanee myös pidemmän päälle kudostuhoa ja puuduteaineet kuormittavat jälleen maksaa ja munuaisia. Pistoskohtiin tulisi myös kivuliaita verenpurkaumia ja ne olisivat alttiimpia tulehduksille. Kortisonia pistetään myös nivelväleihin, joiden verenkierto on vähäistä ja puudute saattaisi vain lisätä paineentunnetta alueella (kipuaistimus). Toki leikkausten jälkeen käytetään esimerkiksi jatkuvatoimista kipupumppua, muttei senkään käyttöä jatketa pitkään ja vierasesineet elimistössä ovat aina infektioportteja ja haittaavat myös liikkumista.

https://www.terveyskyla.fi/kivunhallintatalo

Aika iso määrä paracetamoli myrkytyksistä johtuu siitä, että sitä on otettu silloin kun veressä on alkoholia. On siis maksatoksinen alkoholin kanssa. Ihmiset vetää krapulapääkipuun panadolia… 

Perhana kun ottaa päähän. Kahteen viikkoon en oo urheillut yhtään mitään. Töissä ja kotona vaan ollut, ja alkaa pikkuhiljaa seinät kaatua niskaan. Olkapäässä oli jänne tulehtunut, ja oma työ on staattista. Eikä nyt töistä voi semmosen takia pois olla, no toipuminen oli vaan hitaampaa. Nyt kun on hyvän tuntoinen olkapää, niin eiköhän tullu influenssa. Voi prkl. Ja on rokotus, se vaan on flopannu. Yskä on ihan helvetillinen. Siihen päälle vielä muksut samassa taudissa, ja miehellä miesflunssa lisä. Ite saa sitten kipeänä tehä kaiken. Ja haluaisin vaan nukkua ja levätä. Paskan marjat. 

Puuuuuhhhhhhhhh,paranemispuhkuja Kesänlapselle ja porukalle.

Karvari, miten sinun niska jaksaa?

Chali,ei oikeen häävisti.On tosi vaikeita päiviä,joka päivä joutuu ottamaan lääkettä.En oo enää ottannu lihasreleksanttia ku siitä tuli huimausta ja tutinaa.Arcoxia on ollu tällä hetkellä hyvä.
Tänään oli hyvä ja kivuton olo iltapäivään.Sitten onki ollu taas piru irti.Torstaina kävin hoijjossa,maanantaina meen uuvestaan.Tuntuu kyllä ettei oo enää mitään muuta ku kipiä,raskasta.
Huomena yritän hiihtämään jossei oo pakkasta,aivan sama kuinka menee kipiäksi.Voiko tämä mennä enää huonommaksi :frowning:

Karvari, Arcoxia on minullakin. Vaihtelen lääkkeet lääkärin määräyksen mukaan. Yksi minulla hyväksi havaittu on ”lisälääke” särkylääkkeen kylkeen on Triptyl (muistaakseni). Se nostattaa omaa kipukynnystä. Se otetaan vaan illalla yöksi. En käytä sitä jatkuvasti vaan silloin kun on pahin päällä lääkärin ohjeen mukaan.

Olethan varovainen sen hiihdon kanssa, niskaan ei ole kauheasti varaosia.
Onko sinulla mahdollisuutta käydä uimahallissa? Oma fyssari suositteli vesijuoksua sen ”kelluntaliivin” kanssa. Huomasin että uimalla sen liivin kanssa olkapää, niska ja yläselkä tykkäsi. Kun juoksin liivi päällä tuli hiki ja se ei ole ollenkaan niin helppoa kun kuvittelisi. Siinä koko kroppa tekee töitä. Vesi on erittäin raskas vastus lihaksille mutta ystävällinen nivelille.

Triptyl on mielialalääke ja meitsi ku kokeili sitä niin nukuin milloin missäkin :slight_smile: pari muutakin mielialalääkettä oli mietoina kokeilussa mut aina sama juttu… en oikein pysynyt hereillä.

Minunki juomattomuutta taivastellaan aina ku lääkäri sitä kysyy. Joku lääkäri ihan kehotti juomaan lasin punkkua viikossa, mut onpahan jääny juomatta :smiley: Punkku nyt on niin pahaaki että hyi

Minun ryyppäämättömyyttä ei kukaan enää jaksa kauhistella, lopetin juomisen kokonaan 22 vuotta sitten.
Aluksi pidettiin outona ja olin muka aina raskaana tai yritin muka esittää parempaa kuin muut.

En kaipaa yhtään alkoholia, enkä kyllä oikein halua mihinkään mennäkään, missä kaikki on ympäri päissään.

Chali,oon joskus kokeillu tuota vesijuoksua muttei mulla korvien väli kestänny sitä.Sillon jouvvuin jättämään oikian juoksun,johtu osin siitä.
Pitää kattoa mitä tässä oikeen pystyy tekemään.Eilen käytiin kävelemässä 8 km,rauhallista vauhtia,sen jäläkeen alako taas kaikki,sähkötys molempiin käsiin ja pää-ja niskasärky.Oon pikkusen arssinoinu ettei kävelykään oo kaikkein parasta tässä vaiheessa :frowning:

Olkapäät taakse, leuka alas rintaa kohti,  ja työnnä lapaluita takataskuihin, pidä hetken ja rentouta. Tee useasti päivässä… Niska venyy ja rentoutuu. 

Yhden kerran 15 vuotiaana kaverin huvilalla piti kokeilla miltä tuntuu olla juovuksissa kun kaikki kaverit kerskuivat että on niin hauskaa. Ystäväni oksensi koko ajan ja minä konttasin kun en pysynyt pystyssä. Siihen jäi ainut elämäni viinakokeilu. En ole tarvinnut alkoholia missään. Muutamat noista kerskujista on jo aikoja sitten kuollut, mihin, viinaan. 

Eipä janota täälläkään. Alkomaholi aiheuttaa julmetun kohinan päähän sinne kihotessaan, ei siinä ole mitään kivaa. Liian monta tuttua hautakiveä on juoma tuonu.

En juo minäkään, nuorena sitä ihmeteltiin, ootko raskaana tai uskovainen. Nyt jo vuosi kymmeniä kaikki tietää että minulle on turha tarjota mitään alkoholipitoista. No kaveripiiri on sen vuoksi aika minimiin jäänyt, kun ei mieskään ota mitään, tai oikeastaan viikonloppujuhlat tms.

Vähiin on jäänyt miullakin alkoholin käyttö nykyisin. Noin yksi alkoholiannos / viikko.
Joko saunaolut tai yksi viskipaukku. Joskus ruuan kanssa pikkasen viiniä.