Puutarhuri sairastaa (alkaen 3.1.2018 ->)

Pari viikkoa sitten kun olin eka käynnillä hammaslääkärillä yksi hammas paikattiin puudutuksessa. Puudutus katosi kokonaan vasta seitsemän tunnin kuluttua. Sanoin siitä hammaslääkärille eilisellä käynnillä johon hän sanoi että parissa tunnissa puudutus katoaa. Sama oli sitten eilisen puudutuksen kanssa. Se annettiin kymmenen aikaan aamupäivällä, vasta ilta puoli kuuden aikaan se oli pois. Puoli naamaa puutuneena, koko alaleuka, kieli, huulet ja alkoi levitä jo kaulallekin. Kyllä on kamala kokemus. Miksi puudutus minulla kesti noin kauan, levisi vain laajemmalle alueelle koko ajan. Piti puutua vain toinen puoli kielestä ja alaikenet samalta puolelta. Ennen ei ole kestänyt. Laittoiko hammaslääkäri tuplat, tai triplat??? puudutusainetta.

Hoyabella, kyllä pitää olla huolissaan jos se puudutus vaan ajan kanssa leviää ja vielä kaulallekin. 

Minulla puutuu tosi hitaasti, voidaan joutua hyvin odottamaan tunninkin verran. Se käsittääkseni on hyvin tarkkaa että  mihin kohtaan sen piikin lykkää. Viimeksi kun olin juurihoitoa ottamassa niin lääkäri laittoi kolmeen eri otteeseen sitä piikkiä kun ei vaan puutunut. Oottelin aulassa ja hän ohi mennessään kyseli että mikäs tilanne. Ei sitten lopulta uskonut vaan sanoi että kyllä se nyt on puutunut kun on mennyt ainetta ihan hirmu määrät. No heti porauksen alettua huomasi itekin ettei ole puutunut ja taas alkoi pistämään lisää. Laski ääneen kovasti niitä hampaita (mulla on sieltä kohdasta leukaa joskus nuorena jo yksi hammas kai poistettu) moneen otteeseen ja yritti saada tuntumaa että mihin kohtaan leuassa se piikki nyt oikein pitäis tuikata.  Sitten taas oottamaan. Kohtapuoliin se pudutus sitten alkoin tehota, kyllähän sen tuntee. Ja riittikin koko hoidon ajaksi (onneksi !) . Hammaslääkäri ei asiaan ottanut mitenkään kantaa, olisi minun mielestä kyllä saanut selittää sen miksei se puudutus alkanut mitenkään onnistumaan. N
Ton kerroin vaan siksi koska huomasin kuinka tosi tarkkaa on se mihin kohtaan se piikki tuikataan.

Miun hammaslääkäri pistää  pieniä pistoja useaan kohtaan. Pistot ei satu ja hyvin on oikeasta kohtaa puutunut.

Työpaikalla kävi rokottaja ja otin rokotuksen, muuten en sitä saisikaan. Syy rokotuksen ottamiseen on asiakkaiden turvallisuus. Ainoa haitta on aina ollut pieni kipeä kohta paikallisesti.
Hammaslääkärin puudutuksesta on kaksi erilaista hampaanpoistokokemusta. Ensimmäinen puutui hyvin, toisen juurissa oli mätää eikä puutunut kahdellakaan piikillä. Poistaminen oli aika nopeaa ja kipu loppui heti. Puudutuksen kestoon en ole kiinnittänyt huomiota.

Tänään puudutettiin selkää kun nappastiin iso luomi pois…nipisti se kerran jos kaksikin mut heitin hetulaa kirurgin kanssa niin eipä häirinnyt …paikallisessa lafkassa on niin eri meininki kuin hämeenlinnassa. Oon miettiny onko siellä ikävä olla duunissa ja se heijastuu potilaisiin ? Ei ollut eka kerta kun tylytettiin …naistentauti ja sisätauti ja nyt korva-kurkku-nenä tohtorikin. Ekaa kertaa muuten nenä puudutettiin meitsin elämässä :-) 

Ps. unohtu hauska juttu vielä millä hauskuutin pikkutärkeän lekurin hoitajaa… kun nenän ahtauden yhteydessä lekuri kysyi aionko koskaan tehdä mitään tuolle ( osoitti vatsaani ) ? Katsoin lekuria ja totesin että, sitten kun kasvan horsmaa tuolla ulkona. ( hoitsu koetti saada nauravaa päätään tietsikaan ) Tuumasin isännällekkin että tiesitkö että ylipaino tekee nenänreiätkin ahtaiksi ?
Sama asia oli erikoistuvalla sisätautilääkärillä 5 vuotta takaperin hän ohjasi minua dietti ryhmään vaikka tyroksiini resepti olisi ollut se mitä olisi pitänyt tehdä… vein veriarvot mun omalle yksityislääkärille ja tyroksiini resepti tuli…
Toki ylipainoa on mutta jos kilpirauhasen väsähtäminen kaikkine tyypillisine oireineen + tukielin sairauksineen nostaa painoa niin ei se laske vaikka ruoka on järkevöitetty monella eri tapaa…se vaikuttaa ettei voi kävellä normi lenkkejä 2 km päivässä. Kahvipulla on ainoa syntini ja jos siihen kuolen niin anti mennä :slight_smile: Niin monesti on tähän ikään jo kaikkea duunattu ettei pikku lääkäri leidin tartte irvistellä ? 

Taas oli tohtorin luona. Nyt kyllä tutkittiinkin. Lähes kaksi tuntia meni.
Toiset potilaat jotka odottivat vuoroaan katsoivat minua vihasen näköisinä kun joutuvat odottamaan.
Kyksiin mennään sittä taas kun kutsu tulee.

Lääkärinä oli vanhempi mies ja todella ystävällinen ja kuunteli mitä kerroin. :+1:
Sanoin lähtiessäni että kiitos kun jaksoitte kuunnella. Tunnen itseni ihan ihmiseksi.

Miten on lääkkeet?Minulla kerran eräs verenpainelääke “adalat” aiheutti jatkuvaa kovaa yskää, että jo epäitiin syöpää. sain läheetteen sairaalaan. Sitten sieltä sunnuntaina lekuri soitti mökille ja kyseli lääkityksestä. lääkken lopetukseen loppui yskäkin.Tutkia se kannattaa KUn vaan osuisi sellainen lekuri , joka keksisi syyn.

Kunhan se seuraava lääkärikäynti tulee niin meinaan pyytää keuhkokuvaan jotta voidaan poissulkea mahdolliset keuhko-ongelmat. Tuo oli yksi syy miksi eilen varasin sen lääkärinajan. Silloin viime keväänä kun sain sen ekan rintakipukohtauksen ja syyksi epäiltiin sydäntä, multa otettiin rinnasta röntgenkuva. Viime viikolla tulostin omakannasta kaikki mun tulokset paperille ja siellä oli myös sen röntgenkuvan lausunto. Puhuttiin vaan sydämen koosta ym, ei mitään keuhkoista. Eli vaikka keuhkotkin siinä kuvassa on mukana niin niistä ei oo sanaakaan koska sydän oli se mistä tietoa oli haluttu. Luulin tietysti että keuhkotkin on tsekattu silloin, mutta ei ainakaan sanaakaan ole siitä mihinkään kirjattu.
Haluan siis myös keuhkoista lausunnon. Jos sieltä ei mitään normaalista poikkeavaa löydy niin sitten mun ei tartte ainakaan miettiä että onko mulla syöpä tai jotain sellasta jonka kanssa ei tosiaankaan kannata kamalasti viivytellä jos parantua haluaa. 
Alan todella väsyä ja turhaantua tähän jatkuvaan kipuiluun johon ei oo lähdetty syytä etsimään sen jälkeen kun se todennäköisin eli sydän on tutkittu ja todettu ettei suonissa ole ahtaumia.

Bobbie, luulen että jos mulla olis tosi heikot luut niin eilisen kaatumisen jälkeen olis maahan osuneissa polvessa ja sormessa ollut muutakin kuin vaan ruhjeita.

Onko kellään muuten mitään kokemuksia beetasalpaajista. Viimeksi se lekuri kysyi multa kun ei muutakaan keksinyt  että haluanko kokeilla sitä, ja sanoin että kokeilen mitä vaan että tää loppuu. Sain sitten reseptin, hain lääkkeen apteekista ja siinä purkin kyljessä lukee “tarvittaessa”. Kysyin apteekista että mitä se niinkuin tarkemmin meinaa, ja sieltä sanottiin että kun alkaa sydän tykyttämään. No mullahan ei ole sellasia tykytyksiä joten on jäänyt se lääke testaamatta.   Oonko oikeessa kun mietin että beetasalpaajat on nimenomaan sydänlääkkeitä ?  Tänään luin sen lääkkeen selosteen läpi ja tulin siihen tulokseen etten kyllä ala varmuuden vuoksi testailemaan, oli siinä niin pahan kuuloisia sivuoireita olemassa.   Tietysti se lekuri kysyy ens kerralla multa että oliko niistä hyötyä mutta en nyt helpolla uskalla vaan testailla, muutenkin oon sellanen ihminen etten lääkkeitä “popsi” vaan hyvin tarkkaan harkitsen käyttöä. 

Muutama tuttuni on käyttänyt esiintymiseen liittyvään ramppikuumeeseen pieniannoksista beetasalpaajaa. Heillä jännitys salpaa liki hengityksen, esiintyy vapinaa, hikoilua ja sydän tykyttää julmetusti. Nuo ovat lähinnä psykosomaattia oireita jostakin aiemmin tapahtuneesta kielteisestä kokemuksesta tai sellaisen pelosta. Eihän tuollainen lääkitys korjaa tilannetta kuin hetkeksi. Esiintymisjännitystä varmasti poistaa eniten itsensä altistaminen ko. tilanteille ja se, ettei vain välittäisi siitä, että joskus saattaa mokata.  

Mahdollisia käyttöaiheita beetasalpaajille näkökulmasta sydän ja verenkierto.
Ahdistuneisuus ja tilanteiden pelko

Minulla on beetasalpuri, päivittäin 1 tabl. Ei ole enää ollut lääkityksen alkamisesta ollut mitään ongelmia.
Ei ole ollut mitään kiitolaukka sykkeitä eikä muljahduksia, ei kipuja, jaksan hyvin ja voin hyvin.
Jaksan tehdä rasittavia töitä, syke nousee kyllä mutta pysyy hyvin rajoissa eli ei tule huonoa oloa.
Ei tule myöskään sellaisia matalia sykejaksoja vaikka rasittaa itsensä. 
Lääkärini kertoi ettei beetasalpaajasta ole mitään haittaa, ei ole mitään sivuvaikutuksia, lääke säätelee sydänlihasta, estää ylilyöntejä jolloin hapenkulutus pysyy normaalina. Syke pysyy rasituksen mukaan hyvällä tasolla.

En edes muista koska minulla oli ensimmäiset ”tippeni kipuvaiheet” kylkiluiden kohdalla, jossain kohtaa rinnassa. Olin ehkä 15-17v.
Oli ja on yhä silloin tällöin kipua jossain kylkiluiden kohdassa, nyt kun mietin, voi olla kerran kuukaudessa kipujakso. Joskus kipu menee niin pahaksi etten voi hengittää kunnolla ja olen ollut kivusta hiestä märkä. Monet kerrat olen käynyt päivystyksessä kivun takia ja aina on ensimmäiseksi otettu infarkti verenkuva. Se on aina ollut negatiivinen.
Tippeni = Tietzen oireyhtymä = kylkirustojen tulehdus = vaaraton mutta kivulias. Uusiutuu harmittavan usein mutta voi olla myös että menee vuosi ettei ole oireita ollenkaan.

Minulle määrättiin Triptyl nimistä lääkettä lonkan bursiitti kipuun. Kun luin tuoteselosteen, siihen jäi Triptylit, yhden pillerin ehdin ottaa. Kaikkea ne kanssa määrää kipuun. Tulee pillereistä enemmän vaivoja kuin alunperin oli. 

Mullon ollut beetasalpaajaa joskus migreenin estolääkkeenä.Ongelmaksi tuli jo muutenki alhainen syke,käjet ja ja jalat olivat ku jääkalikat.Juoksulenkillä syke ei noussu tarpeeksi joteknka oli vaikea hengittää ja suorittaa.Olihan sitä niinku viilipytty kaiken aikaa,mutta se mahoton palelu ja olo ku hiastetussa filmissä.

Lumelääkkeetkin auttavat toisille, siltikin että tietävät ne lumelääkkeeksi. Telkussa oli siitä joku ohjelma. Omituiselta tuntuu. Mulle ei kyllä auttais… luulen niin

Minulla on Triptyl käytössä tarvittaessa yhdistettynä Burana 800 kanssa silloin kun selkä- ja lonkkasäryt pahimmillaan.
Toimii minulla, särky hellittää, annostus Triptyl + Burana aamuin illoin. Ei väsytä eikä ole mitään haittavaikutuksia. Tällä yhdistelmällä kunnes kiputila hellittää.

1-2 panacodia vie illalla kiputilan ja saa muutaman tunnin nukkuakkin… olen nyt menossa oikein reumalääkärille kun oon syönyt niin kauan päivälääkkeinä tulehduskipulääkkeitä että munuaisarvot on kellahtaneet huonoon jamaan…

Jaskan jaska,vasen puoli niskasta taas jumissa ja sähköttää ikävästi lapaan :frowning:

Reumalääkäri oli erikoistuva nuori pimatsu joka ei asiakasta kuunnellut joten käynti oli turha …eivät saa kunnalle päteviä ja asiakkaat jää ilman asiantuntevaa palvelua.
Kun sanoin ettei triptyl minulle ole aiemminkaan sopinut ja poistettu listalta liiallisen voimakkaan väsymyksen ja tehottomuuden vuoksi niin ei kun likka vaan junnaa et pitäisi käyttää ja että loppujen lopuksi kuulemma haitat jää pienemmäksi kuin hyödyt… Ei siis kuunnellut että olin aikanani kokeillut ja huonoksi todettu ? Pyysin uusimaan minua hoitaneen lääkärin reseptin arcoxia-90 …sain 30:tä ! Voi itkun vi…u ! En sanonut rumasti mutta ajattelin rumia…
sen sanoin etten sitä triptyliä aio ostaa et silleen. On vissiin pakko lähtee yksityiselle vaikkei ole varaa…

Töissä ollaan kuunneltu kirjaa nimeltä Suolistovallankumous. Tosi mielenkiintoista.
Bakteerit tai niiden puute aiheuttaa paljon pahaa.