Viittaan edelliseen tekstiini …joo nyt likka reumaosastolta kirjoitti raporttiin kuinka hänen mielestään kaikki nykyiset lääkitykset pitäisi kyseenalaistaa ja tauottaa ja vaihtaa…hän seukkasi mun kaa 30 min ? Ja mun yksityinen on seurannut minua 20 vuotta … kumpaahan luotan enempi ?? Niin ja ylipaino pitää mainita tehostetusti …ihan samoin kun nenäni tonkinut pikkulikka hämeenlinnassa alkoi kyseleen olenko ajatellut diettiä ? HITSI MIKÄ ÄLYN RIEMUVOITTO ? Näillä kilometreillä ja monisairauksilla on koetettu vaikka ja mitä…ei nää 30 v tyttelit oikein bonjaa vaan aukoo päätään fundeeraamatta mitä se sylki suuhun toikaan ??? Mulla on sokeri arvot hyvät ja rasvamaksa arvoja ei enää ole siis …niin mitä ne murjoo ? Pitkää elämää en tavoittelekkaan en halua minnekkään esperiin vaippoihin paskan polttamalla perseellä haisemaan.
Täällä kukutaan taas lonkan ja säären kivun takia. Kumma kun kipu hellittää kun nousee sängystä pois. Onneksi eläkeläinen, voi mennä takaisin sänkyyn ja voi jatkaa nukkumista kun ei tarvitse nousta aikaisin aamulla töihin. Voi hyvin venyttää nousemista pitkälle aamupäivään.
Mulla lonkkakipu hellitti aina kun menin sänkyyn, yöt meni melko leppoisasti mutta päivät oli tosi hankalia. Muitakin kulumia on mutta pääsääntöisesti ne antavat nukkua yöllä ja siitä olen kiitollinen joka päivä. Useimmilla ne kivut vaivaavat yölläkin. Kaksi vuotta ollut uusi nivel lonkassa, ei paha.
Minulla valvottaa levottomat jalat. On ollu jo vuosia, välillä poissa ja taas putkahtaa esille. Olen ehkä useamman kerran käyny yöllä lumessa seisomassa tai jääpullon (litteä pakastin pullo) laittanu jalkojen alle. Kylmä helpottaa ja jatkuva tärinä, liikuttelu. Pakko välillä kävellä vaan.
Isännälle sanoin että keksii jonkunlaisen sähköllä toimivan epäkeskon joka tärisyttää jalkojen alla niin saisin minäkin nukuttua. Ei riitä hänen kuorsaaminen tärisyttämmään vaikka välillä tuntuu että seinähirretkin tärisee.
Olisko noilla uusilla lääkkeillä jotain syytä että taas vaivaa.
Eihän tuo vakavaa ole mutta ilkeää kuitenkin. Meillä isäntä nousee aamulla kuudelta ja minä vasta joskus kolmen kieppeillä päässyt nukkumaan joten yöunet jää mulla aika lyhkäsiks. Ei ihme jos välillä hiertää.
Mitään nukahtamislääkkeitä en ala syömään. Toivotaan että taas häviää itekseen pois.
Nuo uudet lääkkeet taitavat auttaa mulle tuohon ihme yskään. Olen varovaisen toiveikas että minusta taitaa tulla viiden vuoden jälkeen normaali ihminen. On vasta kaksi viikkoa ollut yskä poissa ja mitään haju kohtauksia ei ole nyt ollut.
On se vaan kumma jos ei tuota aikaisemmin kukaan älynny mistä se kiikastaa.
Toivon että nuo lääkkeet(kaksi hiirenkakan kokoista pilleriä päivässä) on se pelastava enkeli joka takaa minulle suht normaalin elämän.
Tänään pitkän kävelylenkin jälkeen vasen lonkka, sääri ja nilkka aivan järkyttävän kipeitä. Otin nyt kokeeksi yhden Triptyli-pillerin. Nyt ei säre, mutta levottomuus sitten vaivaa samassa jalassa. Semmoinen “kutina” ja jalan odottamaton hytkyily on nyt sitten tilalla. Levottomat jalat?
Pitää jatkaa vielä pari viikkoa kestänyttä kokeilua, joka on auttanut, ainut haitta on, että haju on kova. Sekoitan lusikalliseen oliiviöljyä 10-15 tippaa eeteristä piparminttuöljyä. Sillä sekoituksella olen voidellut koko vasemman jalan, lonkasta varpaisiin. Polttava lämpö peittää alleen kivut ja turtumisen.
Nukun usein peitto vedettynä pään yli, mutta kun tuota sekoitusta on levittänyt jalkaan, ei kyllä peiton alle halua nokkaansa laittaa.
Juon myös teetä johon laitan inkiväärihunajaa.
Eihän tää elämä aina herkkua ole mutta vaikeudet on tehty voitettavaksi niin kauan kun hengissä on.
Minulla oli kymmenen vuotta taistelua noitten käsien takia. Yöllä ei saanu nukuttua missään asennossa kun kipu oli niin kova.
Lääkkeillä päivät pienessä pilvessä, pienet lapset ja töissäkin kävin.
Sitten kun taas satuin oikealle ‘tohtorille’ joka osas leikata kunnolla niin kipu on poissa.
Tai on niin vähäistä että menettelee.
Eihän ne sillai toimi kuin kaikistellen pitäis mutta minä teen hommat niinkuin parhaaksi näen tai jätän tekemättä.
Mottoni on aina ollut että tuleen ei pidä jäädä makaamaan.
Töistä jäänti oli pahaa aikaa.
Meni aikaa ennenkuin hyväksyi tilanteen mutta ajattelin aina että vika ei ollut minussa.
Lapset myös tarvitsi minua joten siitä ajastakin on yli tultu.
Nämä minun jututhan ei ole kuolemaksi olleet joten monet, monet ovat paljon huonompi osaisia.
Olen vain monasti ajatellut että kuinka paljon halvemmaksi tulis yhteiskunnalle jos lääkäreillä olis aikaa, tahtoa ja kykyjä kuunnella potilasta.
Ymmärrän senkin että ihmisiä ja erehtyväisiä ne on lääkäritkin mutta jos kohtelu menee asiattomaksi niin sitä en suostu nielemään.
Mutta tämä viimeinen lääkärini oli taas taivaasta. Kyllä heitä vielä on ketkä tekee töitä potilasta ajatellen. Heitä vain ei tahdo kohdille sattua monasti.
Elämän laadusta puhutaan paljon mutta ei siihen aina omat keinot riitä. Lääkkeitä ei voi itelleen määrätä joten lääkärissä se vaan on käytävä niitä vonkaamassa.
Milloin onnaa milloin ei.
Mutta nyt minä olen onnellinen, toivottavasti tää onni kestää pitkään.
Onnihan ei ole ikuista.
Tänään olin purkamassa autosta kyökin kaapistoja. laskin auton takaluukun alas, kaamee kipu iski oikeen käden etusormi oli jäänyt just sen takaluukun reunan sisäpuolelle… Kaameesti verta ja paniikki että ny se sormi meni poikki,luukku auki, ei sentään menny poikki, puristelin vähän,eikä onneksi edes murtunutkaan. Kaameesti kyl verta ja turvonnut etusormi., Siellä on oleva, itku ja hammastenkiristys. :w00t:
Torstaina alkoi kurkussa tuntumaan Karhea ja perjantaina olo oli jo ihan pikkasen huono ja ääni välillä kähee.
Perjantaina kun kävelin töistä kotiin, niin jalat oli todella kipeät ja yritin pohkeita hieroa. Nukahdin sohvalle ja heräsin yöllä.
Menin nukkumaan sänkyyn ja jalat oli todella kipeät. Aamulla otin särkylääkkeen ja huono olo meni ohitse ja kävin jopa kaupassakin.
Niin ja helpottiko maitohappobakteerit, kun otin niitä Lidlin kapseleita 2
Nuulle vastaus,Toi on samana päivänä kuvattu, kun sormi jäi auton takaluukkuun väliin.Vähän vaikeita Oli kuvata vasemalla kädellä…kun veri sotki paikkoja.
Toi on kuvattu Sunnuntaina, selvisin pääosin säikähdyksellä. Sormi on vieläkin turvonnut ja tumma, (kuvassa, ei oikein näy) kipua ei ole onneksi, Ainoastaan jos sitä painaa kovempaan.
Onneksi siinä oli,
Herran varjelus.
Meni yö aikalailla valvoessa rinnan alueen epämiellyttävien tunteiden kanssa, olisko refluksitauti sitten mulla kummiskin. Vaikkei selkeitä tavanomaisimpia oireita olekaan.
Lääkäri suositteli lämpimästi mulle sitä gastroskopiaa, ruokatorven ja vatsalaukun tähystystä, viimeksi kun kävin vajaa viikko sitten hänen luonaan aina vaan näistä edelleen jatkuvista kivuista rinnan alueella. En oikein innostunut siitä letkun nielemisestä mutta kai se on suostuttava siihenkin tutkimukseen. Onhan tässä jo sydän, keuhkot ja rinnat tutkittu ja terveiksi havaittu. Nyt syön 40 mg somacia yhden pillerin aamuisin ja siihen rintakipuun 600 mg Burana 1-3 krt vuorokaudessa. Ei oo mitään vaikutusta ollut sillä buranalla siihen rintakipuun, ja epäilen että se saattaa olla osasyy näihin mun nyt ilmaantuneisiin yöllä hereillä pitäviin epämiellyttäviin rintatuntemuksiin. Niinpä lopetin niiden ottamisen, tänään en enää aamulla purkkia avannut.
Mitähän uskaltais syödä ? Lueskelin äsken netistä siitä aiheesta ja totesin että eilen illalla nauttimani suklaa (tumma 70%) on oireita aiheuttavien listalla, samoin viini. Myös kivennäisvesiä pitäis välttää. Join eilen illalla valkoviini-kivennäisvesi-sekoitusta. Sitä tummaa suklaata oon syönyt muutamia rivejä jo useana iltana.
Kahvia ja teetä pitäis näköjään välttää. Aamulla join pari mukia kahvia kun en ollut vielä asiaan ehtinyt paneutua. Nyt äsken pilkoin inkivääriä veteen ja keitin siitä itelleni juoman. Sen nähtävästi pitäis helpottaa oireita.
Huomenna meen terkkariin, jätän vastaanottoon lääkärille annettavaksi selvityksen tästä nykytilanteesta ja pyydän häntä ottamaan yhteyttä. Hän sanoi että aina voin soittaa jos on tarvetta, mutta että hän on vain yhtenä päivänä töissä siellä nyt tällä alkaneella viikolla. Paras siis edetä noin, hän voi sitten ottaa minuun yhteyttä kun on paikalla ja ehtii.
Nuu, valitettavasti refluksitaudissa kaikki hyvä on kiellettyä. Tai siltä musta tuntuu, juuri kaikki hapan, suklaa, tuliset ruoat, rasvaiset ruoat, kahvi jne. En pysty elämään kaurapuurolla, joten en piittaa, kärsin ja syön lääkkeitä. Juuri muuten luin että ibuprofeenikin on pahasta refluksille - joko siis pää särkee tai närästää
Seuraavaksi mulle varmaan ehdotetaan gastroskopiaa kun nuo lääkekuuritkaan eivät oikein ole auttaneet.
Jos mahaportti olisi löystynyt, niin sitähän voi leikkauksella kiristää?
Veljelläni joskus tehtiin ja se auttoi.
Tuo sängyn yläpään korottaminen on mielestän hyvä. Kahvin vbaihdoin murukahviin ja jos se ei joskus maistu niin juon vettä tilalle. Etikkaiset säilykkeet oli pahasta, hapanleipä myös. Joskus otin soodaa maltillisesti niin sekin auttoi. Illalla maitoa ja jotain vaaleaa leipää pikkuisen ennen nukkuman menoa. Kumartelua kannattaa välttää, ei siis kasvimaahommia. :) Ajan myötä olen päässyt oireista eroon ja ruokavaliokin on muuttunut paljolti entiselleen (koputtaa puuta) Jos joskus närästää niin otan soodaa vesitilkassa tai renniee. Mulla se kipu alkoi usein leukaperistä, sillai viiltämällä. Suitten jatkui vatsan seudulla. Toiset väittää että hyvän kuntoisilla vatsalihaksilla olisi hyvä vaikutus muuta niistä ei minulla kokemusta.
Mulla nousee mahalaukun sisältö ylös, hapanta lientä niin että joutuu nieleskelemään sitä limaa. Etenkin makuuasento syömisen jälkeen on paha (hyvästi päiväunet). Joskus myös kumartuessa on käynyt sama juttu. Lisäksi röyhtäilyttää aika usein. Lääkkeet saattaa auttaa hetkeksi. Vedin lääkärin ohjeesta Zoltia kolme viikkoa joka päivä ja refluksi pysyi kurissa useamman kuukauden kunnes palasi taas
Sängyn yläpäätä en pysty nostamaan kun samassa ”veneessä” nukkuu mieskin. Sohvalla yritän olla valumatta alas.
Oho, aika yllätys että näinkin pienessä otoksessa kuin täällä pentissä tällä hetkellä on porukkaa aktiivisena, on noinkin monella kokemusta asiasta. Kiitos kaikille kantaa ottaneille, kummasti helpottaa jo se että huomaa ettei ollenkaan ole yksin tän asian kanssa pähkäilemässä.
Sohvakukka, kerrotko kuinka paljon laitat sitä ruokasoodaa esimerkiksi mukilliseen vettä ? Se varmaan liukenee kylmään veteen ? Ruokasoodaa suositeltiin itsehoitona jossain sivustolla.
Niin joo ja olen myös yrittänyt vähän muuttaa ruokarytmiäni tasaisemmaksi kun en ole ikinä syönyt aamiaista. Nyt vedän tyrni-banaani-piimäsmoothien joka aamu vaikka pahaa tekee
Ruoan tasaisempaa saantia määrättiin alkujaan meidän toiselle kissalle kun hällä on kans refluksi…
Sohvakukka, joo, kyllä on hapahko mun aamujuoma, mutta banaani makeuttaa. Voisi piimän vaihtaa maitoon, ihan totta. On vain niin vaikea luopua omista makumieltymyksistään ja ajattelen että tulee kumminkin se ns aamiainen nautittua. Puuroa söisin jos pystyisin, mutta aamulla en saa kuin nestemäistä alas.
Refluksi ollut pari vuotta, siihen asti ei ollut ikinä vatsan kanssa mitään ongelmaa. Äitini söi ikänsä närästyslääkkeitä ja kuoli mahasyöpään viisikymppisenä.
Lekuri sanoi mulle että jos joku potilas oikein jännittää sitä letkun nielemistä ja yleensäkin sitä hommaa niin hälle voidaan antaa ennen toimenpidettä sellanen pilleri joka vie jännityksen pois. Hän sanoi että siitä tulee sellanen olo ettei yhtään kiinnosta mitä tapahtuu, ja että jotkut jopa saattavat nukahtaa. Hän sanoi että voi kirjoittaa siihen lähetteeseen jo saatteeksi että potilas jännittää toimenpidettä ja lääkitys saattaa olla tarpeen. Sillon ei vaan saa olla itekseen autolla liikkeellä vaan täytyy päästä veke sieltä jonkun kyydissä. Mulle se ei oo ongelma koska tollasilla sairaalakäynneillä mulla on kuskina mieheni.
Nyt on sängyn päätyä nostettu se 15 cm. Tai oikeestaan mieheni keksi että ruuvataan sängyn alapäästä pois jalat (ne on just sen 15 cm korkeat) niin sillon se yläpääty on sen 15 cm korkeemmalla. Kävi nopeesti ja helposti
Somac nimistä reseptilääkettä minä käytän närästykseen. On jo ollut monta vuotta.
Oireilee kun oireilee. Suklaa on se pahin, myös kaikki hapan, viinimarjat, viinirypäleet, omenat, päärynät, ananas, kiivi, tuliset chilit, viinit, kahvi, öljyiset säilykkeet, juu myös grilliruoka… lista on pitkä mutta kun tietää niin sitten kohtuudella jotain, ei kaikkea samalla.
Stressi vaikuttaa myös tehokkaasti oireisiin, kun on oikein ”stressipäivä” on kirjaimellisesti hapot suussa.
Jossain vaiheessa kun sänky uusitaan, niin valitsen moottorisoidun sängyn. Siinä saa helposti pääpuolen nostettua just niin paljon kun tarvitsee. Toinen asia joka puoltaa on että saa jalkapuolen nostettua kun selkä vihottelee.
Ja jos molemmat ”päät” oirehtii, niin nostaa sitten sekä ylä- että alapuolen
Kävin jo tutkimassa sänkyvaihtoehtoja. Hinnat on tippunut ja patjavaihtoehtoja löytyy kaikille.
Äidillä ja isällä on ja molemmat kehuu maasta taivaisiin.
Niin, äidillä on myös refluxitauti.