Puutarhurin kokkausnurkka

Tilhiskiä komppaan tuon toisen kappaleen osalta. Söisin jos saisin, kissoille ostan aina välillä ja hyvin maistuu. Mitä iesteri tarkoittaa tuolla eu-lainsäädännöllä?

Yhdeltä keskustelupalstalta löytyy tämmöinen eu-säännös:*Suuret teurastamot lakkasivat ottamasta vastaan teurashevosia, koska määräyksen mukaan samoissa tiloissa ei saman viikon aikana saa käsitellä nautoja ja hevosia, mikäli aikoo myydä naudanlihat EU:n alueella.*

Lisäys:tuo siis johtaa siihen, että niin pienet määrät kuin hevosenlihaa tulee jäävät käsittelemättä suurissa teurastamoissa...

Juuri noin muistelinkin, että ei sitä mikään eu-laki kiellä ja siksi hepat menee ulkomaille muualle eu-herkkusuumaihin teurastettavaksi. Ja lihat jää kans sinne. Muistelen, että aika iso osa menee Italiaan saakka teurastettavaksi.

minä kerron kuulopuheita,en ole sen paremmin tuohon asiaan perehtynyt.kysyin yhdeltä hevostallin omistajalta että kun ne joutuu teurastamaan hevosia ,voisinko ostaa lihaa,niin se sano että eu-määräykset tekevät lihan myynnin lähes mahdotomaksi.jopa omaan käyttöön teurastaminen on hankalaa.sen enempää en tiedä.ruhoja ei kai sais edes haudata,vaan ne ovat ongelmajätettä ja se maksaa.jotain nurinkurista minun mielestäni

Minä en tosiaan saa myydä kenellekään teurastamani eläimen lihaa, ellei ole tiloja ja lihoja tarkastettu - se taas on pienille määrille niin kallista puuhaa, että lihan hinta nousisi liikaa. Sitä voi kiertää niin, että ostaja ostaa elävän eläimen ja teurastaa itse…

Juuri kuuntelin radio-ohjelmaa jostain hevosteurastamosta suomessa, kuinka hevosen fileet ovat yhtä suurta herkkua kun häränfileetkin ja kulutus on kuulema kasvanut roimasti hevosenlihan kysynnälle,ruhoja ei saa haudata mihin sattuu vaan ne mielestäni toimitetaan ongelmajätelaitoksellle hävitettäväksi ja tietenkin kaikesta palvelusta ja työstä maksetaan, ei kai sitä kukaan ilmaiseksi tee.Takapihan ajat olivat jo kauan sitten ennen hullunlehmääkin. Eläinten käsittely

Joo tarvittaisiin hevosiin keskittynyt teurastamo, niin kaikki olisi OK, mutta mistä hevoset? Kuinkahan se Ruåtsissa hoituu? Sieltähän vois tuoda tänne teurastamoon. Entä Viro, Latvia?

Tämä http://www.sey.fi/ajankohtaista/tiedotteet/hevoskuljetukset/ on ihan järkyttävää touhua vihainen

Lapsuuteni Turussa kauppahallissa oli Hvitfeltin makkaretehtaan myymälä joka myi hevoslenkkiä, todellista herkkua. Olen syönyt sitä varmaan kilometrin tai kaksi elämäni varrella. Muistelin, että tuo ytehdas olisi lopettanut joskus viime laman kourissa, mutta annoin ihan kokeeksi etsiäjotain tietoa tuosta tehtaasta ja eikös vaan sieltä löytynyt tieto, että tehdas toimii edelleen. Ja näköjään hallistakin sitä saa.

http://www.kolumbus.fi/hvitfelt/index.htm

Marinoitujen valkosipulinkynsien teosta kysymys: Onko jokin syy miksi kynsiä yleensä pitäisi keittää, tai vaikkapa edes kiehauttaa, ennen marinointiliemeen laittamista? Ohjeissa yleisesti kehotetaan keittämään kynsiä 3-5 minuuttia, ja niistä tulee minun makuuni aivan liian pehmeitä jo alle 3 minuutissakin. Kiehauttaminen voisi tulla kyseeseen, mutta onko sillekään muuta syytä kuin kynsien pehmentäminen? Ja miksi niitä pehmennetään? Siksikö että mausteliemi imeytyy paremmin? Vai että on mukavampi syödä pehmeämpinä?

tehdään sekä että. Jätä keittämättä, jos paremmin maistuu. :wink:

Olen joskus laittanut niin että kynnet purkkiin ja kuuma liemi päälle, mutta olivat liian vahvan oloisia. Maku jotenkin pehmeämpi jos niitä keittää.

Tuosta voisi ehkä päätellä että pehmitettyihin se marinadi imeytyy paremmin? Sitä juuri mietiskelin tuossa aiemmin.

Sitä en koskaan keksinyt, että miksi toisista valkosipulinkynsistä tuli marinadissa ikävän vihertäviä ja tosista ei.

Yx linkki mitä katoin, niin “Scandinavian style”: keitetään 5 minuuttia.

En kyllä ymmärrä niin pitkiä keittoaikoja kun jo kolmessa minuutissa menee ainakin nuo talvivalkkarit ihan pehmeiksi. Mutta totta, sellaisia keittoaikoja (3-5 min.) monessa reseptissä on.

Tee viittä laatua minuutin eroilla. Hmm, menee tuotekehitykseksi: "Herkkumarinoidut valkosipulit á la Nuu"

Ja loppujen lopuksi maistajan suussa se totuus piilee. Lienee yhtä monta kuin maistajiakin :slight_smile:

Nuu, joulun jälkeen (kun noin valkosipulista tykkäät),kokeile sitä “tulista punaista kalakeittoa”!-Pakko kyllä itsekkin tehdä!

Nuu, laita aina itsellesi ylös jos poikkeat ohjeesta ja laita myöhemmin arviosi, niin seuraavan kerran on helppo valita paras.

Itse en koskaan tykännyt niistä ohjeista jossa oli valkoviinietikkaa, en voi sietää sen makua. Chili on loistavaa valkkareiden kanssa vähän makeassa liemessä.