Minä käytän kuutioita soppaan, joskus patojen liemiin, mutta isäntä lisää makaronin ja riisin keitinveteenkin.
just, soppa unehtu tuosta mun jutusta
Kyllä minä käytän keittoihin kastikkeisiin yms, mutta niitä, joissa ei ole natriumglutamaattia. Fondiakin olen käyttänyt vuosia sitten, mutta lopetin jostain syystä niiden käytön senkin jo muutama vuosi sitten. Kuutioita käytän aika miedosti eli kuutio 1 -1,5 litraan nestettä. Haluan vain vivahteen, en sellaista makua, että ruoka maistuu esim. lihaliemelle. Mieluusti käytän myös soijakastiketta, sillä saa myös luonnetta platkuihin ruokiin, teelusikallisesta lorautuksiin on annostelu;-)
Minä maustelen reilusti kaikkea kaikella muuten - soijakastikkeesta minäkin tykkään ja palsamietikasta. Kävin kurkkaamassa, että löytyykö kaapista liemikuutioita - oli siellä ryppyinen loota, viimeinen käyttövuosi -08, ehhh, tulipahan sekin siivottua tilaa viemästä;)
Mulla kanssa maustepurkit heiluu, tykkään maustetusta ruuasta, mutta en niin, että ruoka maistuu mausteilta;-)Ylilyöntejä kuitenkin sattuu.
Ehdottomat lempimausteeni ovat musta-,rose- ja valkopippuri. Yrteistä rakuuna, basilika, kynteli ja timjami. Voita ja kermaa tarvittaessa, niillä voi entrata vähän pieleen menneen keitoksen.
Sitten mulla ruuanvalmistus alkaa niin, että jos käsketään laittaa yksi sipuli, niin se on mulla aina väh. kolme kookasta;-)Ja suhde pysyy koko ajan samana määrän kasvaessa. Tuntuu, ettei keittoihin voi millään saada liikaa sipulia ja sen kun keittää liemeen sisälle, niin, ettei niistä paljon ole kuin haamu jäljellä, niin avot.
Olen kovasti tykästynyt niihin Kurpitsan reseptillä tehtyihin makeahkoihin etikkapunajuuriin. Äsken jalostin taas 3 kiloa punajuuria ko. reseptillä. Onneksi olen jo saanut maailmalle laittamiani purkkeja takaisin jotta on taas mihin säilöä
Basilika kuuluu täällä melkein päivittäisiin maustamisiin kesällä, mutta talvisin en sitä juurikaan käytä. Ylilyöntejä täälläkin joskus, etenkin chilin kanssa, mutta miehestä ne on silloinkin miedon makuisia. Iso sipuli ja valkosipulin kynsi kuuluu ruokaan kun ruokaan.
Hienoa Nuu, että tykkäät:D
MInä olen nyt vuoden verran käyttänyt satunnaisesti kasvisliemikuutiota (sitä Knorr, missä on oliiviöljyä eikä natriumglutamaattia) Ajattelin juuri että pitää varmaan kokeilla vastaavaa kasvisfondikin-näin mainoksen.
En vuosiin käyttänyt niitä lainkaan kun en halua periaatteessa käyttää mitään arominvahventeita. Minulla vain talviaikaan tuppaa usein olemaan yrtit loppu (pitäisi aina muistaa kaupasta ostaa uutta ja kun ei muista niin helposti on tyhjät pussit kotona)
ja tuo on ihan hyvä vaihtelu sosekeittoon tms. ja nopea. Ei tarvitse miettiä että oliko sitä tai tätä.
Alkuperäinen kirjoittaja: Rosmariini&Timjami
Minä käytän suosista kuivattuja yrttejä talvella: oreganoa ja timjamia enimmäkseen, lipstikkaa melkein kaikkeen, rakuunaa ja salviaa jonkin verran. Pippurisekoitusta on aina myllyssä - mustaa, punaista, valkoista ja vihreää - lisäksi voi rouhia jotain erikseen huhmaressa, niin ja maustepippuria tietysti, kokonaisena liemiin laakerinlehden kanssa, jauhettuna muuten. Ja currya ovat kaikki meillä joutuneet opettelemaan syömään, samoin korianteria ja jeeraa sekä sipulia, valkosipulia, purjoa ja tuoretta inkivääriä… Selleri ja palsternakka ovat hyviä mausteita pieninä määrinä ja syötävia isompina lohkareina.
Samoin kuin Trekoolilla sipulia menee selvästi yli ohjeiden ja valkosipulia ei myöskään ole yleensä ohjeissa liikaa vaan liian vähän:)
Ihan maustatte ruokanne miun maun mukkaan Timjami taitaa nykyään olla yrteistä eniten käyttämäni, se on yhtä toimivaa sekä tuoreena, että kuivattuna. Kesällä tietenkin tuoreena basilika, oregano, rosmariini, nam!
Tietysti rosmariinia, eihän uunikasviksia voi tehdä ilman tuoretta rosmariinia. Vielä on muutama verso hengissä viime keväänä ostamastani, vaikka muutaman päivän välein saan jonkun kuivan tyngän pois leikata. Ei taida pysyä hengissä kevääseen, valoahoitoa olen antanut ja kastellut huolellisesti, rosmariini on oikea juoppo. Mieheni syö myös rosmariinin versot ruuasta, minusta ne maistuu itsessään pahalta, mutta maustaa ruuan ihanasti.
Ai niin juu, sitä kans:)
Salviaakin kun vielä oppisi käyttämään, kuivasin kesän sadosta ison puntin.
minulla on säilynyt sekä rosmariini ja timjami keittiössä tiskipöydän valon alla oikein hyvin.rosmariini on syöty loppuun,mutta toivon sen lähtevän uudelleen kasvamaan.lidlistä ostin oikein tuuhean rosmariinin ja toivon että voin siitä juurruttaa uusia kasveja kesäksi!
Salvia on hyvä lihan mauste, uuniruokiin etupäässä sitä laitan ja kesällä grillattaviin - salvia kasvaa ihan siinä grillin vieressä, ei paljon jäänyt kuivattavaksi. Se on hyvää laittaa vaikka oksa niin kuin rosmariinikin paistumaan mukana ja sitten poista tai kuivaa murustaa kuten timjami ja oregano, mutta vähemmän.
En ole ikinä käyttänyt salviaa, olenko nyt jäänyt jostain paitsi terveisin pihvien ym. lihan himogrillaaja
Ihan sama. Pari vuotta on pitänyt opetella, mutta sen kasvattama sato on mennyt vaan tinktuuran tekoon ja koristekasviksi.
Muistaakseni salvia olisi hyvä rasvaisen lihan mauste. Meillä lihaa ei juurikaan syödä, niin että salviakin on unohtunut. Kreikkalaisilla on sanonta: Salvia, pitkä on ikäsi! Siellä salvian syönti liitetään pitkään ikään ja terveyteen.
Joo, salvere tarkoittaa kai parantaa. ‘Miksi isäntä kuoli vaikka puutarhassa kasvaa salviaa’, sanotaan parantajan sanoneen Kreikassa:)
Siksi sen käyttö on minultakin jäänyt opettelematta, kun miellän sen juuri lihan mausteeksi. Itse tehdyille tortellineille tein salviavoita kastikkeeksi ja se oli hyvää.