Puutarhurin kokkausnurkka

Otetaan porukalla ensi kesän ohjelmaan, sen syöminen.

pätkä tai vain yksi lehti niiden grillilihojen (possu tai nauta) päälle. kana ei mielestäni salviasta tykkää. - talveksi pitää kuivata ainakin sen verran että hernesoppaan ja paistetuille perunoille riittää. kuivaus mielestäni oikea tapa säilöä talven varaksi, mutta tuorreenakin menee yhtenä yrttinippujen osasena.

ps - minä sitten tykkään meidän kylän pikkukauppiaasta, joka ymmärtää sesongin herkkujen arvon. savustetut porsaan potkat olivat tulleet kylmätiskiin. kyllä tulee hyvää laskiaisrokkaa:-) salviaa on vielä.

Muutaman päivä sitten täällä toisella palstalla puhuttin Salviasta. Tähänkin siis vain pikkupikkuhuomautuksena että muistakaa: pitää käyttää kohtuudella sen sisältämien aineiden (tujoni) vuoksi.

Eli siis herkkumauste mutta ei annostella jatkuvasti suurina kourallisina :slight_smile:

Raskaana oleville ei lainkaan suositella.

Alkuperäinen kirjoittaja: Rosmariini&Timjami

Maksa- ja munuaisvaivaiset voisivat varmaan jättää salvian kokonaan syömättä. Jos salviaa käyttää silloin tällöin mausteena, ei se varmaankaan ole vaaraksi, mutta sitä ei saa käyttää jatkuvasti juuri tuon tujonin takia.

:-) kiitos, kun otitte nuo "vaarat" esiin tässäkin yhteydessä taas. minä unohdin, että useimmat unohtavat kohtuuden innostuessaan. harva olisi varmaan käynyt ensin ottamassa oppia esim yrttitarhan sivuilta. itse luin varoitukset aikoinaan sieltä. ja eiköhän Salvia, Salvia-ketjussakin asiasta ole puhuttu. tarkistakaa te, joilla mitoitukset eivät tahdo pysyä hallinnassa.

Salvia on ranskalaisen rakuunan ohella lempiyrttejäni. Sopii hienosti possun kanssa ja kyllä sitä menee muihinkin liharuokiin koska on yhtenä osana pakastetuissa yrttinyyteissäni. Yrttivoita teen myös usein ja siihenkin salvia sopii mainiosti. Oman maan nopeasti kiehautettuja kasviksia ja yrttivoita, slurps!

Salvia on suosituin mauste kalaan, rosmariini lihaan. Molempia on kuivattuna ja pakasteena. Lisäksi käytän paljon minttuja, rakuunaa, korianderia, timjamia ja laventeliakin. Paljon on vielä muitakin, esim. nokkosta käytän melkein mihin vain. Yrttitarha on ehdoton ykkönen, sitten kasvimaa ja viimeiseksi vasta tulee kukat ja perennat.Nyt kun olen täältä saanut noita siemeniä, niin kukat ja perennat lisääntyy huomattavasti ensi kesänä :slight_smile: jee…

Jestas sentään…mulle tuli sama viesti kahteen kertaan? Miten on mahdollista? Poistin toisen!

Salvia on erittäin aromikas yrtti, joten maustekäytössä vaara lienee varsin pieni ellei olematon - yleensähän sitä yrittää käyttää vähän eri mausteita ja seoksia muutenkin, ettei kaikki ruoka maistuisi aivan samalta. Vaikka sitä currya mun kyllä tekisi mieli lisätä ruokaan kuin ruokaan;)

Vahingossa ostin karitsan jauhelihaa kaupasta. Myt muhii karitsa-kaalipata ja makuhermot on lentää seinälle aromeista. Slurps. :wink: .

RANSKALAINEN SIPULI-TOMAATTIKEITTO (ohje on neljälle)

4 sipulia, viipaloi pieniksi paloiksi

2-6 valkosipulinkynttä murskana

2 rkl öljyä
6
dl kasvis- tai lihalientä

2 dl puna- tai valkoviiniä TAI 0.5 dl sherryä

1 tlk paseerattuja tomaatteja (tai tomaattimurskaa)

1 laakerinlehti

ripaus sokeria tai 2 tl hunajaa

(koskenlaskija-sulatejuustoa, musta tai poro)

(rakuunaa)

Hauduta sipulit öljyssä pehmeiksi. Lisää muut aineet paitsi koskenlaskija-sulatejuusto ja rakuuna ja hauduta kannen alla n. 30-45 min. Lisää rakuuna ja koskenlaskija-juusto, odota kunnes juusto sulaa. Jos haluat soseuta vielä sauvasekoittimella.

Suluissa olevat ainekset ovat vapaaehtoisia.

Suositteletko käytettäväksi maun takia juustoa vai onko herkkua ilmankin?

Tänään oli ensimmäinen kerta kun mies laittoi tuota juustoa, on tehnyt tuota keittoa vuosikaudet ja aina ennen ilman juustoa. Eli on herkkua ilmankin :slight_smile:

Itse laitan joskus lusikallisen kermaviiliä tai raejuustoa siihen pinnalle.

Juusto taitaa antaa täyteläisemmän maun.

Nuu, oletko kokeillut tomaattikastiketta keittona sulatejuuston tai tuorejuuston kanssa?

Enpä ole, aina vaan sellaisenaan. Sitä on vielä pari purkillista jäljellä, pitäisköhän kokeilla :slight_smile:

Lisukkeeksi uuniin pieniä vaaleita leipiä johon vuohenjuustosiivu päälle.

Saksan reissulla syötiin tomaattikeittoa alkupalaksi ja se oli täsmälleen tuon tomaattikastikkeen makuista.

Joko joku on tehnyt laskiaispullia?

Jos resepti pyytää tärkkelystä, että paistos pysyy kasassa, niin mitä te käytätte?

Perunajauhoa tai ohratärkkelystä (=Ohrakas)

Perunajauhoa, Ohrakasta tai Maizenaa hiukan riippuen millainen ruoka kyseessä, maito vai vesipohja joka pitää suurustaa …

Alkuperäinen kirjoittaja: Rosmariini&Timjami