Puutarhurin kokkausnurkka

Juu tää on hyvää, juuri ja juuri jäähtynyt, laitoin kookoshiutaleita, ne on mun suosikki. Meillä ei rajoitteiden lisäksi tykätä rusinoista myslin joukossa, joten nyt kelpaa. Kuivattua omenaa on täälläkin. Vähän saan säätää uunia vielä pienemmälle, meillä kun sitä tehoa tuntuu aina olevan liikaa.

Laitoitko siirappia?

Minä tykkään kyllä rusinoista, mutta joskus noissa kaupan mysleissä niitä on ihan liikaa. Leuat kipeinä saa sitten jauhaa kun ne on lisäksi vähän kuivia ja sitkeentyneitä. Nyt laitoin sopivasti, oman maun mukaan.

Siirappia laitoin. Papaijapaloja leikkelin hiukan pienemmiksi omenan lisäksi, enkä näitäkään liikaa.

Fariinisokeriakin voi laittaa. Kaneliahiven ja maku syvenee.kannattaa vlait akokojyvähiutaleita . teflon pannullakin voi paahtaa, jos teke epienemmän erän.Osan kaurahiutaleista voi laittaa paahtamatta.mahdollisimman paljon omia kuivattuja omenia, niin on lähiruokaa siltäosin.Nyt keväällä on kaapien siivous ajankohtainen, sillä mantelit,pähkinät, pellavansimenet ym härskiinyy helposti kesän lämmössä kaapissa.

Tulipa sitten eilen kokeiltua tehdä mysliä itse teidän innoittamana. Hyvää siitä tuli, eikä sisällä palmuöljyä. Aika hintavaksi tosin tuli kun laitoin pähkinää ja banaani-mansikkalastuja. Nyt ei mitään omia kuivattuja kaapissa ollut.

Ajattelin tehdä äitienpäiväksi jonkinlaisen kakun, olisiko kenellään eism. linkittää ohjeta hyvään äitienpäiväkakkuun?

Onko muilla ollut ongelmia kuivahiivan toimimisen kanssa. Tei vajaan litran sämpylätaikinan aivan samalla tavalla kuin ennenkin, mutta ne eivät nousseet, eli hiiva ei toiminut. Siitä kiukustuneena tein toisen puolen litran taikinan ja vesi oli varmasti tarpeeksi kuumaa, sekään ei alkanut kohota ollenkaan, nyt vielä lisäsin siihen taikinaan toisen pussin kuivahiivaa ja kuumaa vettä!!! Saas nähdä kohoaako vieläkään!!

Kuivahiivakin kuolee jos on liian kuumaa vettä, eikä herää jos on liian kylmää. Ota vaikka paistilämpömittari ja testaa lämpö sillä, aika äkkiä käsikin oppii sitten mikä on oikea lämpötila ja hyvin toimii. Eli juu, on ollut ongelmia, ei kyllä nyt vähään aikaan enää. Tiedä sitten, jos on ollut joskus viallisia.

kuivahiiva lisätään jauhoihin, ja sitten vasta se lämmin vesi. Vesi lämpimämpää kuin normaalin hiivan kanssa, sellaista reilusti kädenlämpöistä (+42). Ei ole ollut ongelmia sen kanssa.

Mää varmistan joskus vanhan kuivahiivan toimivuuden lämmittämällä nesteen (tai osan siitä) mikrossa (olikohan se ohje 42 astetta???) ja liotan kuivahiivan siihen. Viimestään varttitunnissa näkee herääkö se toimimaan vai ei. 5 minuuttiakin voi riittää.

Meillä on lasten kylpylämpömittari uusiokäytössä keittiössä, ollut jo ainakin 12 vuotta. Toimii aina kun tarvii nesteiden lämpötilaa mitata :slight_smile: Kuivahiiva on joskus ronkelia, mutta ainakin veden lämpötila on oikea, kun mittaria käyttää.

Ei ole ennen ollut ongelmia ja olen vuosia jo käyttänyt, nyt vaan harmittaa ! Täytyy olla jokin vika tuossa erässä, viikolla tein munkkeja myös kuivahiivalla eri erästä ja onnistuivat hyvin. Se ei edes “haise” hiivalle koko taikina vaikka on ollut jo 2 tuntia ja laitoin vielä aika lämpimän veden päälle kokoamaan tämän toisen taikinan!

Sanoin jo miehelleni että en enää koskaan leivo! Olen kuitenkin vuosia kuivahiivaa käyttänyt ja jo ammatinkin vuoksi oon osannut leipoa;-(

Jos et saa mistään tähän hätään oikeaa hiivaa niin älä heitä taikinaa pois.sekoita jauhoihin leivinjauhetta ja leivo siitä. tulee ainakin jotakin. Tuore omatekemä leivonnaine on aina hyvä.Oli mitä oli.

Täytyy jotain keksiä, tuo hiiva on uutta, kun ostin sen viime viikolla parasta ennen on 01 02 11. Ja laitan Raisiolle reklamaattioo!!!

ihan hyvää tuli, kun laitoin leivinjauhetta ja löysän taikinan vai lusikalla pellille kökköinä nostelin!

Hyvä. Kun hätä on suurin on apukin lähellä.

mummi, kiitos vinkistä, mua jo pisti niin paljon vihaksi ,että en olisi itse keksinyt leivinjauhetta! On tää pentti hyvä paikka;-)

Keittelin tämän kevään ekan raparperikiisselin jäähtymään. Sitä vaniljakastikkeen kanssa - nam.

Meillä raparperi keittoa ja siihen kuumaan keittoon reilu jäätelöpalanen.

Pyynnöstä valkkari-homis-levite :smiley:

Huom, mitat ovat täysin hatusta vedettyjä, ja maun mukaan määriä voi muunnella.

Versio 1: pehmennyttä voita n. 100 g, Aurajuustoa ehkä puolikas pala, 2-4 valkosipulin kynttä. Voi ja Aura sekoitetaan vaikka haarukalla painellen hyvin sekaisin ja lisätään murskatut valkkarin kynnet. Suolaa voi lisätä oman maun mukaan. Kun seos on valmis, laita jääkaappiin vetäytymään ainkakin pariksi tunniksi tai yön yli, mutta muista ottaa ajoissa ennen tarjoilua vähän pehmenemään.

Versio 2: voin tilalla rasia maustamatonta tuorejuustoa, muuten sama.

Versioita on lukematon määrä, ihan oman maun ja mielialan mukaan. Mutta maun vuoksi käytän oikeaa voita ja aitoa Auraa (ei missään nimessä kevyt-versiota). Pehmeän voin ja pienet Auramurut voi tietenkin sekoittaa vaikka sauvasekoittimella, tulos on sileämpi ja vähän vaahtoinen.

Ensimmäisen kerran kun tätä söin (ja paljon), vietin seuraavan yön sohvalla, isäntä ei oikein tykännyt tuoksustani :wink: