Onko kenelläkään hyvää ohjetta lampaanpaistiin? Olen Tallinnassa käydessäni kerran syönyt hyvää lammaspaistia juustossa haudutettuna.En löydä mistään ohjetta lampaan juustokastikkeessa kypsentämiseen.
Mitä tehdä tosi kypsästä vesimelonista - muuta kuin käyttää sellaisenaan salaattiin tai popsia siltänsä ??? Kyselee kaisamaaria = pikaista ohjetta odottaen, lapinmuija Inarista, joka on syönyt jo kilon siitä sellaisenaan…
Tehosekoittimeen melonit, purkki rahkaa, vähän jugurttia, vanilijasokeria. jos maku vaatii, niin lusikallinen jotain raikasta hilloa mausteeksi. Hyvä terveellinen välipala tai jälkiruoka
Oi kiitos ! Ekolokisesti ei mittään hukkaan ja hyvvää tuli!
Olisikos hyviä ehdotuksia helpoksi ja halvaksi juhlatarjottavaksi? Lapsi täyttää 16 ja vähän piti vaan sukulaisia kahvittaa ja sitä väkeä tuleekin semmoinen 25 henkilöä :o
Täytekakkua ei kuulemma lapsukainen halua, eikä mokkapaloja, eikä cocktailpiirakoita…
Rieskarullia: Ohutta rieskaa, sivellään esim. kylmäsavulohi tai ruohosipulituorejuustolla. Laitetaan ohuita Graavi- tai kylmäsavulohisuikaleita päälle, tuoretta tillia silppuna ja kääritään tiukasti rullalle. Jääkaappiin muovin alle ja leikataan siivuiksi ennen tarjoilua ja laitetaan kauniisti tarjolle.
Saman voi toteuttaa myös kinkku/porp tms. täytteillä mutta nuo kalaversiot menevät aina kuin kuumille kiville.
Siistein tulee siitä rieskasta joka on kulmikas, jolloin sen voi pituussuunnassa kääriä rullalle ja tulee monta sievää rullaa syötäväksi kun leikkaa.
--------------------
Voitaikinakiekot
Valmiita torttutaikinalevyjä kaulitaan ohueksi.
Päälle ripotellaan pieneksi pilkottua aurinkokuivattua tomaattia, (kinkkua) yrttejä, (fetaa), juustoraastetta.
Kääritään “kääretortuksi” ja laitetaan hetkeksi kylmään.
Lämmitetään uuni. Leikataan rullat niin ohuksi viipaleiksi kuin pystytään (tähän tuo kylmässä pito auttaa) ja laitetaan pellille paistumaan lappeellaan. Tarjotaan mieluiten heti lämpimänä.
(eli voi tehdä uunia vaille valmiiksi ja tuikkaa ne uuniin juuri ennen vieraita) Maistuvat jäähtyneinäkin toki!
--------------------------------------
Yksi ehdoton suosikki: Aina vieraat on yhtä hullaantuneita ja itsekin tykätään.
Savulohitahna
Kokonainen savulohen puolikas ruoditaan ja silputaan mujuksi.
Majoneesia ja turkkilaista maustamatonta jogurttia (kermaviili/creme Fraiche, mikä vaan hapan melkein käy)kumpaakin periaatteessa 50/50%.
Määrä sen mukaan kuinka paljon syöjiä, ei kannata tehdä liian vähän.
Tuoretta ruohosipulia ja tilliä kunnon nippu silputaan ihan pieneksi.
Maustekurkkua tuohon porukkaan ehkä 4 kokonaista pieneksi hakkelukseksi.
Jos on ja tykkää niin paprikaa samoin (ei välttämätön mutta antaa hyvää makua ja väriä) Olen käyttänyt ihan pakasteessa olevaakin paprikaa joskus.
Kaikki aineet sekoitetaan mössöksi. Maun mukaan lisätään sitruunamehua tai sitruunapippuria tms.
Voi laittaa tarjolle kulhoon ja tykö erilaisia suolaisia keksejä yms.
Tai voi tehdä pieniä coctailpaloja valmiiksi. (ne on kauniita mutta vievät hirveästi tilaa tarjolle laittaessa)
Säilyy kylmässä hyvin pari päivää eli voi tehdä eilen tai aamulla valmiiksi -kun pitää omat näppinsä erossa
----------------------------------------
Suolaiset piirakat tekevät aina kauppansa, jos haluat niin pyydä reseptiä. Voin kyllä tänne naputella.
Tykkääkö sankari suklaakakusta-löytyisi herkullinen ja juhlava resepti.
Alkuperäinen kirjoittaja: Rosmariini&Timjami
Sieltäpäs tuli, kiitos Kyselen sankarilta mielipidettä, tosin voi olla että lohi menee tällä kertaa budjetin yli, mutta tuota tahnaa voisi harkita sitten tuon esikoisen ylppäreihin (jos on ylppärit, siis), sinne kun alustavasti suunnitteilla jonkun sortin bataattikeittoa ja tuoretta leipää niin menisi ehkä tuommoinen tahna hyvinkin? Kun kuulemma leivän päällä ei saa olla mitään helposti putoavaa
Kakku taidetaan jättää väliin tällä kertaa kokonaan, sitä menee kovin vähän yleensä meidän juhlissa, suolainen maistuu niinkuin totesitkin
Pasteijat,
-valmis torttutaikinalevy
-täyte maun mukaan ( no tietysti keitetty riisi ainaski, heh ) lihaa, kasviksia, kananmunaa taikka mitä vain mieliikin
Nämäkin on parhaimmillaan vasta paistettuna.
Empanadas on aina menestys! En nyt muista reseptiäni, mitä käytän kun olen kaukaa kotoa, mutta googlettakaa ulkonäköä… Omassa töytteessöni on jauhelihaa chiliä, munaa, rusinoita…
Kuukkeloin ohjeita ja herkullisilta vaikuttaa etenkin jos tekisi vielä jogurttikastikkeen kaveriksi.
Juu, niin vaikuttaa Laitan tähän vielä tämmöisen ohjeen, jonka kaverilta äsken tekstarilla pyytelin.
Pohjaan 4 1/2 dl vehnäjauhoja, 125g voita, 1/2tl suolaa, 5rkl vettä. Nypitään, lopuksi vesi ja kylmään joksikin aikaa.
Taikina levitetään vuoalle, ja sivellään päälle sinappia. Sinapin päälle tomaattisiivuja, basilikaa ja mustapippuria. Sivellään öljyä, jossa valkosipulimurskaa ja päälle juustoraastetta.
“Jotenkin noin se meni” lukee tässä viestin päätteeksi Varmaan paistellaan uunissa sopivassa lämpötilassa myös
Mutta tuo on tosi hyvää!
Valmis piirakkataikina (itse käytän pakasteesta vähälaktoosista kevyttaikinaa, sininen muovipäällys, ei ihan pullamössöä), tulee yksi pyöreä piirakkavuoka. Kahdesta paketista olen tehnyt pellillisen.
Täyte vuokaan: sekoita purkillinen tuorejuustoa, kourallinen kinkku"raastetta", kourallinen muserrettua fetaa, silputtua tuoretta basilikaa. Levitä piirakkapohjan päälle ja pinnalle juustoraastetta. Paista pohjan ohjeen mukaan. Anna vähän jäähtyä ja tasaantua ennen leikkaamista.
Täytettähän voi muutella miten lystää. Lämminsavuporo on hyvää vaikkakin kallista, tosin sitä ei tarvi paljoa. Jos käyttää kovia kasviksia (porkkana tms., ne on hyvä esikypsentää puolipehmeiksi.)
Minä en käytä kananmunaa, siksi tuorejuusto, joka sitoo myös. Jos täyte on ihan löysännäköistä (kuin velli tai pehmeä puuro), sekoita hiukan perunajauhoja sekaan.
http://kotiliesi.fi/ruoka/reseptit/empanadat Näyttää monimutkaiselta, mutta on yllättävän yksinkertainen!
Tein omaa mysliä netistä löytämääni reseptiä soveltaen. Hiutaleiden joukkoon sekoitetaan hunajaa ja oliiviöljyä (varmasti käy rypsi ja rapsikin) ja niitä paahdetaan uunissa 175 astetta, lopuksi sekaan lisätään kuivattuja hedelmiä maun mukaan. Minulla löytyi viikunoita lukuunottamatta kaikki aineet valmiiksi kaapista: speltti-hiutaleita, kaurahiutaleita, ruishiutaleita, ruismuroja (näitä nyt sattui olemaan joku vanha pussin pohja, jonka sain tähän hyvin käytettyä), loput jouluiset mantelit murskattuna, maapähkinöitä murkattuna, auringonkukasiemeniä, seesaminsiemeniä, pellavarouhetta. Paahdettuun mysliin lisäsin kuivaamiani omenaviipaleita pieniksi saksittuna, rusinoita ja taateleita pieniksi pilkottuina. Itse syön maustamattoman jugurtin kera. Tämä on todella hyvää, ei varmasti tule ostettua enää kaupan myslejä.
Kuulostaa hyvältä, Välke. Kuinka kauan pidit uunissa ja sekoittelitko välillä? Joskus kokeilin, mutta en sillä kertaa onnistunut. Nyt olen taas suunnitellut, koska ukko kieltäytyy hunajasta ja kaikissa kaupan muromysleissä sitä on, ja myslin kulutus on meillä muutenkin aika huikea. Hunajan korvaisin siirapilla.
Uskoisin, että siirappi käy ihan yhtä hyvin (siirappejakin kun on nykyään vaikka minkälaisia, vaaleita, vaahteraa jne. ) Ohjeessa oli n. 15 min, mutta minä pidin kauemmin, ehkä puolisen tuntia kun pidän meidän vanhaa uunia vähän tehottomana. Vahdin, ettei pääse pinnalta tummumaan liikaa ja sekoittelin lastalla. Määrät laitoin ihan summanmutikassa, niin kuin teen melkein aina kokkaillessa
Se summamutikkamitta täälläkin on käytössä. Taidanpa pistää kokeiluun tässä, kun olen taas vähän ajellut noiden lasten takia. Hiutalekaappikin pitäisi siivota, joten tulee sitten hoidettua molemmat samalla.
Eikö ollutkin Välke kemikaalicoctailissa tuo ohje. Minäkin sen bongasin ja kunhan saan haalittua tarpeeksi monenlaista tavaraa sekaan, teen sitä myös, kuulostaa niin hyvältä! Mysliä syön joka aamu, ja nyt on tytötkin viimein oppineet sitä syömään.
“Kempparista” tosiaan sen alkujaan nappasin ja kun aloin kuuklaamaan, niin saman tyyppistyä kotimysliä oli tehty monessa ruokablogissa. Lueskelin sitten muualtakin, että mitä kaikkea ihmiset ovat keksineet siihen laitaa. Juuri purkitin myslin ja tuoksu jo pelkästään on niin herkullinen, että tekisi mieli ottaa taas kupillinen. Kaupan myslit maistuu tämän jälkeen ihan pahvilta
Pitääpä tehdä. Kaupan mysleissä on usein se ongelma, että kun niissä on hunajaa ja pähkinöitä, ei mies voi syödä niitä, ja jos löytää sellaisen, jossa ei näitä ole, on se yleensä ihan mauton.