Puutarhurin kokkausnurkka

Kiitoksia teille vinkeistä, eiköhän näillä yhet pullukat saa aikaseksi

Kuten Nuu sanoi, lihapullat eivät välttämäti tarvitse kuin mausteet maun vuoksi ja kananmunaa siteeksi - pihvit syntyvät ilman kananmunaakin, mutta pullat eivät tahdo pysyä kasassa ilman sitä - paitsi ehkä keitetyt. Jatkeeksi voi halutessaan laittaa monenlaista - keitettyä perunaa, korppujauhoa, tuoretta vaaleaa leipää, leseitä tai ryynejä, puurojen loppuja, jauhoja maun mukaan tai mitä sattuu olemaan talossa.

Se pussillinen sipulikeittoa on varsinainen lisäainepommi, älkää pilatko hyvää lihaa sellaisella. Kananmunaa ja kunnolla mausteita, ei siinä muuta jauhelihan lisäksi tarvita.

Nii, ja sipulia, sitäkin voi hankkia kuivattuna rouheena ilman lisäaineita, niin ei tarvitse kyynelehtiä.

Minä tykkään laittaa lihapulliin paljon kaikkea niin pysyvät pehmeinä. Muuten niistä helposti tulee kovia.

Vaikka juuri tuossa yllä kehotettiin olemaan käyttämättä sipulikeittopussia, niin sanonpa kuitenkin, että itse jauhan sen koko jauhemössön kuivasipulinpaloinen sillä sähkösoseuttajalla, menee sipulit murkaksi hetkessä ja kelpaa perheelle kuin väärä raha, kunhan ei mainitse asiasta.

Ai niin, ja kuivattuja suppilovahveroita myös niihin lihapulliin mahdollisimman pienenä hiutaleena, ettei lapset huomaa.

Muistan äitini laittaneen hiukan vehnäjauhoja siteeksi ja hänellä oli todella maukkaat lihapullat. Lapsenikin halusivat niitä, jopa joulunakin.

Alkuperäinen kirjoittaja: Maire´

Täällä puhuu taas asiantuntija  (eli en itse syö lihaa) mutta muut syövät ja siis lihapulliakin olen opetellut tekemään.
Kuulemma teen hyviä.

Meillä suuren suosion on saavuttanut sellainen versio johon tulee pieneksi pilkottua sipulia,aurinkokuivattuja tomaatteja ja fetajuustoa.
Sideaineena käytän yleensä kermaviiliä. (en siis laita lainkaan kananmunaa/korppujauoja tms)
Paistan pannulla-koska mies haluaa ne niin kun siten tulee parhaita hänen mielestään.

Alkuperäinen kirjoittaja: Rosmariini&Timjami

Käytin tänään ensimmäistä kertaa puhdistamatonta karkeaa merisuolaa ruuanlaitossa. Suolamyllyllä rouhin ruokaan sekaan. Kuvittelenko vaan, vai onko se miedompaa kuin tavallinen puhdistettu suola? Jätin ruuasta nyt pois myös esim. liemikuution joten makupuutoksiahan tuli siitäkin ilman muuta, mutta kuitenkin jäin miettimään tuon suolan “suolaisuutta”. Normaalisti kuitenkin käytän aika vähän suolaa, ja nyt minusta tuntui että tätä rouhin mukaan ruokaan huomattavasti enemmän kuin ennen olen mineraalisuolaa ripotellut.

Liemikuutiossahan on aika paljon juuri suolaa. Ripottelu ja rouhiminen voi olla mittana vähän epävarma. Minä laitan pippuria aina liikaa ripottelemalla ja liian vähän rouhimalla.

Liemikuution suola kun puuttuu, niin sen varmasti huomaa.

leivänteossa lisään kuivattua ja jauhettua varsiselleriä,niin suolaa voi vähentää reilusti.en tiedä miten olis muussa ruuassa!

Nuu, onko käyttämässäsi liemikuutioissa arominvahventeita?

Jos ei niin silti ihan se että siinä kuutiossa on muutakin kuin suolaa voi tehdä ruoasta eri makuisen.

Olen vähän huono suolakommentoimaan kun käytän tosi ähän suolaa ja senkin joko ruususuolaa tai merisuolaa. Pääosan mauista haen yrteillä.

Nyt ostin kokeeksi sellerisuolaa kun monissa ulkomaisissa resepteissä törmää siihen ja haluan tietä miten se maistuu erilaiselta :slight_smile:

Alkuperäinen kirjoittaja: Rosmariini&Timjami

Siis siinähän on vähemmän natriumia kuin pöytäsuolassa. Tavallisessa pöytäsuolassa on noin 99,9 % natriumkloridia. Puhdistamattomassa merisuolassa 94%. Eli kyllä se maistuu vähemmän “suolaiselta” eikä janota samalla tavalla kuin pöytäsuola.

Heksulle lupailin tämän suklaakakun ohjetta, joten tässä tulee:

Jauhoton suklaakakku

200 g voita
200 g tummaa suklaata
6 munaa valkuaiset ja keltuaiset eroteltuina
2,5 dl sokeria

koristeluun tomusokeria
lisänä maistuu esim. hieman sulanut vaniljajätski, kermavaahto, marjat, säilykehedelmät

-Kuumenna uuni 180-asteiseksi
-voitele ja vuoraa leivinpaperilla halkaisijaltaa n. 26 cm pyöreä irtopohjavuoka (reunat voidellaan, leivinpaperi asetetaan pohjalle ja reunat kiristetään kiinni)
-sekoittele voita ja suklaata vesihauteessa kunnes molemmat ovat sulaneet, anna jäähtyä
-vatkaa munankeltuainen ja sokeri vaahdoksi, lisää sitten suklaaseos ja sekoita hyvin
-vatkaa munanvalkuaiset kovaksi vaahdoksi ja se varovasti nostellen suklaaseokseen.
-Kaada seos vuokaan ja paista n. 45 min, kunnes kakku on keskeltä kiinteä. Anna kakun jäähtyä ja kiinteytyä vuoassa. Se laskee tällöin huomattavasti ja jää reunoilta korkeammaksi.
-poista kakku vuoasta ja koristele pinta tomusokerilla.
- Kakun voi valmistaa edellisenä päivänä.

Löysin jostain samantyyppisen ohjeen, jossa suklaana oli käytetty 70% minttusuklaata. En ole vielä tätä kokeillut, mutta kuulostaa hyvältä. Ohje on napattu Gluteeniton keittiö- keittokirjasta, eli kakku sopii myös keliaakikoille.

Erinomaista, välke, kiitos suuresti paljon :slight_smile: Hyvä juttu tuo jauhottomuuskin, voisi sukulaisrouvalle tehdä.

Minä sain tässä taannoin vieraita, joille piti valmistaa gluteenitonta tarjottavaa kahvin kanssa. Sattumoisin löysin hyllyyn unohtuneen keittokirjan, josta löysin tämän reseptin. Kakku oli suuri suksee sekä “taviksien, että gluteenittomien” keskuudessa. Kakun idea on se kovaksi vaahdotetut kananmunat, jotka kohottavat kakun ilmavaksi. Pinnasta tulee paistettaessa ihanan marenkimainen. Sisältä kakku on mehevän kostea :wink:

Punajuuri-couscous (kahdelle), sovellettu ohje torstain sanomalehti Kalevasta

500 g punajuuria
200 g puolikarkeaa merisuolaa
25 g voita

Pese punajuuret huolella, leikkaa kanta ja hattu pois. Levitä pellille leivinpaperin päälle merisuolaa ja asettele punajuuret merisuolan päälle kantaosa alaspäin. Paahda uunissa 200 asteessa noin 1.5-2 tuntia, kunnes punajuuret ovat kypsiä (voit kokeilla kypsyyttä tikulle).
Kuori punajuuret kun ovat jäähtyneet sen verran että kärsit koskea niihin.
Survo punajuuret ja voi kattilassa metallisurvimella couscousin tapaiseksi muruksi.

Muoks: oli oikein hyvää!

Kiitos O-S, kokeilen ehdottomasti! Enpä olis arvannut nimestä ettei siihen tule cous-cousia ollenkaan. Aina kannattaa näköjään kysellä :slight_smile: