Varmasti hyvää.
Lohipiiras ja suklaakaakku saivat suuret kehut kumpikin, kakku meni melkein kokonaan viiden syöjän vatsoihin, eikä lohipiirastakaan jäänyt montaa palaa :). Ohjeet oli todella helppoja, aineet yksinkertaiset. Näitä kumpaakin tulee varmasti tehtyä muutenkin.
R&T, eilinen “intialaishenkinen kasvispapupata” rakentui kutakuinkin seuraavasti: Kuumensin kasarissa öljyä, jossa lämmitin erilaisia mausteita mm. voimakasta madras currya, garam masalaa, paprikajauhetta, murskattuja korianterinsiemeniä, valkosipulia, chiliä. Lisäsin punasipulin ja porkkanakuutiot → tomaattimurskatölkki → kukkakaalinnuput → pakkasesta parsakaalia, pitkiä vihreitä ohuita papuja, kik-papuja → tuoretta paprikaa kuutioina ja kesäkurpitsaa. (Kasvikset kypsymisjärjestyksessä, ajat tietenkin palojen koosta kiinni). Maustetaan lisäksi suolalla ja pippurilla. Lopuksi lisäsin pakasteherneet ja pähkinäkerman (n. 1 dl cashewpähkinöitä + 2 dl maitoa soseutettuna tehosekoittimessa). Päälle pakkasesta silolehtipersiljaa ja purkista paahdettua sipulisilppua. Meillä tuota syötiin riisin ja kaupan naan-leivän (voilla ja valkosipulilla voideltu leipä paahdetaan nopsaan uunissa) kanssa.
Nöyrästi kiitän ja kumarran. Vesi kielellä.
Alkuperäinen kirjoittaja: Rosmariini&Timjami
Tilaisin hyvän papusalaattiresepitn, toimitus tässä ennen viittä, jos sopii.
Jos vielä olisi muut ainekset sellaisia (melkein) heti kaapista löytyviä olisi vielä parempi. Ei tässä mikään kiire, olen vaan menossa martoille ehtoota pitämään illalla, ja ajettelin joukkoon vielä vähän kumminkin laittaa papuja, valmiiksi keitettyjä on kyllä jo, ekologisuudesta on puhe. On tuossa noita reseptejä, mutta millainen menisi läpi ihmisille, jotka eivät ole papuja koskaan syöneet. Itsekin vaan enemmän sivusta olen seurannut, kun isäntä niitä popsii hyvällä halulla, mutta se ryökäle laittaa aina chiliä, ei kiitos sitä minulle.
Olinkin just miettinyt millaisen salaatin laittaisin uunissa paistettujen broilerinkoipien seuraksi illalla. Papusalaatti kuullosti hyvältä, sen teen. Itse mietin että laitan siihen papujen (keitettyjä pensaspavun palkoja) lisäksi keitettyä kananmunaa, tomaattia ja purjoa. Keitän vähän makaronia siihen joukkoon jotta tulee ruokaisempi, ja todennäköisesti teen sille valkosipulilla maustetun kastikkeen. Pavut ja valkosipuli tykkäävät toisistaan, ja itselleni ei mene chili myöskään.
Meillä ruokaisa kesäsalaattisuosikki on “espanjalainen maalaissalaatti”. En tiedä onko tuohon olemassa mitään tarkkaa reseptiä, olen sen aikoinaan jostain keittokirjasta lainannut ja nykyään teen sen mutu-tuntumalla, vähän mitä sattuu olemaan. Kesällä siis laitan siihen keitettyjä kylmiä uusiaperunoita, punasipulia/kevätsipulia, säilyke kidneypapuja, säilyke kik-herneitä, valkoisiapapuja (tai esim. go greenin papusekoitustölkkikin käy), säilyke vihreitäpapuja, kirsikkatomaatteja ja tuoreita yrttejä (esim. basilikaa, persiljaa, ruohosipulia, kevätsipulinvarsia pilkottuna), salaattia esim. jäävuorisalaattia ja oliiveja. Kastikkeen sekoitan sitruunanmehusta, öljystä, sinapista, valkosipulista, suolasta, sokerista ja pippurista. Perunat, sipulit, tomaatit ja pavut voi laittaa kastikkeeseen marinoitumaan monta tuntia aikaisemmin. Sitten vain marinoitunut salaatti kumotaan salaatinlehtipedille. Kesäaineista tehtynä tuossa on maku tietenkin parempi, tosin eilen haksahdin pitkästä aikaa tomaatteihin kun kaupassa oli luomukirsikkatomaatteja edullisesti ja ne maistuikin ihan tomaatille, eli saattaahan noista talvitomaateistakin löytyä makua.
Ainakin pavut voisi laittaa nyt marinoitumaan. Mukaan pääsee tietysti se sipuli, mahdollinen purjo ja ehkä se valkosipulikin, se kelpaa mullekin, muista en sitten tiedä. Tomaattien ja kurkkujen suhteen mulla on kyllä käynyt huono tuuri viime aikoina, ehkä ne jää nyt pois, eivätkä ehkä tähän ekoteemaankaan sovi, vaikka paprikan kyllä voisin silti kelpuuttaa mukaan. Ja jotain vihreää. Niin ne makaronit, ne sopisivat teemaan, koska niitä usein jää yli ja heitetään turhaan pois. Samoin perunat sopisivat, mutta niitä meillä on jo toisessa reseptissä. Ääneen ajatteleminen auttaa kummasti. Lisää vaan reseptejä tänne. Ehkä vien martoille kasan vaihtoehtoja ja katsotaaan mitä syntyy, yleensä nimittäin on aina täsmäresepti, mutta tosi tilanne juuri tähteiden kanssa ei aina reseptin mukaan mene.
Jos on 600 g jauhelihaa ja siitä pitäs tehä pullukoita ja ei oo korppiksia talossa niin paljonko laitetaan raastettua pottua ajamaan korppiksen asian
Minä en yleensä käytä koskaan korppujauhoja. Laittaisin tuohon määrään jauhelihaa 2 kananmunaa ja mausteet - siinä se. Jos se ei ole kovin vähärasvaista jauhelihaa niin pitäisi tulla ihan mehevät lihapullat
No sitten en laita minäkään edes sitä pottua, tuo jauheliha on nauta sikaa
Jos tykkäät sipulin mausta, niin sekoita sinne jauhelihan joukkoon pieneksi silputtua sipulia. Se auttaa vielä pullia mehukkaammaksi. eivät ole niin kovin tiiviitä
Tai kermaviilipurkin ja sipulikeittopussin…tai tuoretta valkosta (mitä tahansa) leipää pari-kolme-neljä viipaletta…kanamunien lisäksi, tai näistä kaikista sekoitteen…kunhan taikina on koossa pysyvää ja silti mehevää.
Kermaviiliä ja sipulikeittopussia ei isäntä suvatte laittaa
Sipulikin laitetaan jauheena tuon samasen ranttumaakarin takia
No teeppä salaa: Jauha (metalli)siivilän läpi sipulikeitto ja lissää salaa kermaviili, äläkä virka mittää! Jos kyssyy (syödessä), ni maustepussista on ja oikiata kermaa kans! Siihe passaa kolme neljä pottuakin muussattuna pistää ja pullia tulloo nii et napa paukkuu.
Miten mä ton kermaviilin salakuljetan kottiin
Sanot, että esim. kampanisuja varten ostit?
Mä en käytä enää lainkaan korppujauhoja, vaan leseitä lihapullataikinassa.
Korppujauhot voi korvata jauhelihataikinassa kauraryyneilläkin.