Hei apuva. Mä tajusin just, et meillä ei oo yhtään KAHVI kuppia koko taloudessa ja tuossa memulin ihanassa sinappiohjeessa on kahvikupillinen. Meillä kun on vaan sellasia valtavia “Tee” kuppeja. Voisko joku mitata kuinka paljon tuo 1 kahvikupillinen on, ettei tuu sit ihan ällömakeeta sinappia jouluksi
Hm, convertworldin mukaan jenkkilän kupillinen olisi 1,79dl
Suomalaisen kahvikupin ollessa 1,5 dl.
Kiitooooos Ootte te ihania ku autatte avutonta
Onneks äiti lupas tulla auttamaan jouluruokien kanssa aattona puolenpäivän jälkeen
monessa metallimitassa on keskellä se merkintä KAHVIKUPPI eli just se 1,5 dl. Mutta eiks se riipu reseptistä minkäkokoista kuppia käyttää, englanninkielisissä resepteissä kannattaa tosiaan tarkistaa kupin ja ruokalusikan koko…
Memuli! Paljonko tuosta sun sinapista tulee kerralla valmista sinappia? Se ohje on tuolla sivulla 143
Melkein sama kuin se Memulin ohje on tämä, tässä vaan lisänä myös hunajaa.
Vahva kotisinappi
100 g (1 pkt) sinappijauhetta
1/2 dl sokeria
1,5 rkl perunajauhoja
1 muna
1 prk (2 dl) Valio kuohukermaa
1 dl juoksevaa hunajaa
herkkukurkkujen lientä
Yhdistä sinappijauhe, sokeri ja perunajauhot keskenään kattilassa. Lisää muna ja kerma. Kuumenna koko ajan sekoittaen, kunnes seos sakenee. Lisää hunaja ja kuumenna koko ajan sekoittaen. Jäähdytä ja lisää kurkkulientä, kunnes sinappi on sopivan sakeaa. Sinappi sakenee jäähtyessään.
Kauanko tää herkku säilyy jääkaapissa? Olen tääntyyppistä yleensä tehnyt jouluksi, mutten arvaa tehdä paljoa, kun pelkään että se homehtuu tai jotain. Voiskohan siihen panna säilöntäainetta, että uskaltais tehdä kattilallisen, maistus varmaan taas arkena makkarankin kanssa?
Tutkailin eri sinappiresepteistäni säilymisaikoja, ne vaihtelevat parista viikosta kuukauteen, säilytys jääkaapissa. Perussinappi jossa ei ole hilloja tai vastaavia mausteena säilyy pitempään. Kaikki sinapit tarvitsevat päivän-parin kypsyttelyajan jotta maku tasaantuu. Tällainenkin resepti löytyi, en ole kokeillut vielä itse mutta täytyy varmaan tämäkin testata:
Punssi-luumusinappi
n. 5 dl
1 1/4 dl (50 g) sinappijauhetta
1 1/2 dl sokeria
2 tl perunajauhoja
2 dl ruokakermaa
1 muna
1 1/2 dl luumumarmeladia
(2 rkl punssia tai konjakkia)
Sekoita sinappijauhe, sokeri ja perunajauhot paksupohjaisessa kattilassa. Sekoita joukkoon kerma, muna ja luumumarmeladi. Kuumenna koko ajan sekoittaen, kunnes seos sakenee. Nosta kattila levyltä. Lisää punssi tai konjakki. Kaada sinappi pieniin lasipurkkeihin. Sulje kannet ja jäähdytä. Luumusinappi säilyy jääkaapissa 3 - 4 viikkoa<o:p></o:p>
Käytännössä kotitekoinen sinappi näyttää säilyvän todella kauan hyvänä jääkaapissa, useita kuukausia. Maku kertoo, jos on pilaantunut?
Löysin sinappireseptieni joukosta tällaisenkin herkun ohjeen:
Sinappisilakat
½ kg silakoita, l sipuli, suolaa
Kastike: 2 dl kermaviiliä, nippu tilliä, 2 rkl sinappijauhetta, 1 tl hunajaa, tippa viinietikkaa
Perkaa silakat ja poista niistä selkäruoto. Kuori ja hienonna sipuli. Lado silakat ja sipulisilppu uunivadille. Hienonna tilli ja sekoita kastike. Kaada kastike vuokaan ja kypsennä 225-asteisessa uunissa 30 min. Sinappisilakat voit valmistaa myös grillissä paistofolion sisällä
Joulunajan, ja miksei muulloinkin, reseptinä voisivat olla käyttökelpoisia nämä.:
Sinappisilli
3-4 sillifilettä
Kastike: 1-2 rkl sinappijauhetta (Colman’'s tai vast.) , l rkl sokeria, 5 rkl öljyä, l dl kuohukermaa, 5 rkl punajuurikuutioita, 2 rkl suolakurkkukuutioita, 2 kovaksi keitettyä kananmunaa
Leikkaa sillifileet haarukkapaloiksi ja aseta ne tarjoiluvadille. Sekoita sokeri ja sinappijauhe, lisää öljy voimakkaasti sekoittaen. Sekoita joukkoon viimeiseksi vatkattu kerma sekä punajuuri- ja suolakurkkukuutiot. Kaada kastike sillipalojen päälle ja koristele hienoksi hakatulla kananmunalla.
Sinappikastike graavilohelle
l½ rkl valmista Colmans (tai vast.) sinappia, l½ rkl sokeria, l½ rkl viinietikkaa, l½ dl öljyä, (valko- ja mustapippuria), runsaasti hakattua tilliä
Sekoita sinappi, sokeri ja viinietikka. Lisää joukkoon öljy vähän kerrallaan ja hyvin sekoittaen. Mausta tillillä.
Nyt vähän jännittää, että minkähän keittokirjan se isäukko nyt sieltä mun entisestä mummulasta, nykyisestä sedän kodista, huomenissa mulle tuo, pitäisi olla kaikki mummun reseptit tallella. Mutta entäs, jos mummu tekikin ihan ulkomuistista?
Minulla on oma resepti kirja, jossa on monen monituista perusreseptiä. Itse muuntelen ensi kokeilun jälkeen reseptiä hiljalleen ja tapanani on liittää reseptin sivulle nootti lappu(ja), joihin lisään huomautuksia itselleni, jos olen lisännyt jotain tai jättänyt pois tai esimerkiksi keksinyt jonkun kikka kolmosen etc. Voitte siis kuvitella miltä reseptikirjani näyttää…ehkäpä olisi aiheellista ostaa sellainen suuri tyhjäsivuinen opus ja alkaa kirjoittaa uusiksi, josko sen sitten omille lapsille jättää aikanaan
Minun äidillä on oma resepti vihko, jossa on koko suvun naisten bravuuri reseptit isoisomummunkin ajalta saakka, kiertäväthän reseptit luonnostaan suvussa eteenpäin
Mä oon paapelo niin kade, mä haluisin leipuri-kondiittoriks kans
Ei muuta kuin opiskelemaan Ekmanska
Minäkin siis aion aloittaa ensi syksynä, kun kuopus täyttää 3v. Oppisopimuksella meinaan tutkinnon suorittaa, osin taloudellisista syistä ja ihan pääsyynä se, että opin parhaiten tekemällä, pelkkä koulussa tekeminen ei ole minun juttuni.
Täällä meillä on muutenkin vain mahdollisuus mennä teinien kanssa päiväopiskelijaksi (en oikein ole sinut ajatuksen kanssa) tai sitten ilta-opiskelijaksi (jolloin en saisi mitään rahallista tukea, eikä rahkeet riittäisi samaan aikaan töissä käymiseen), joten opparilla mennään, en malttaisi odottaa
Mä oon koittanut etsiä oppisopimuspaikkaa myös, mutta täällä käpykylässä, missä on vain pari leipomoakin, näyttää nyt mahdottomalta. Kaikista saatu eitä ja mulla sama kun sulla, varallisuus ei kestä täysaikaista opiskelua…
Tuo on kyllä harmi, mutta sanotaanhan ettei koskaan ole liian myöhäistä, ehkä jossain vaiheessa tilanne muuttuu sellaiseksi, että mahdollisuus ilmaantuu, haaveistaan kannattaa pitää kiinni
Tässä minun tulevassa ammatissa on sellainen nurja puoli, että emme todennäköisesti tule koskaan muuttamaan kovin kauas pk-seudulta, työllistyminen vaikuttaa olevan kovin vaikeaa, mutta sen takia en kyllä vaihda ammattivalintaani
(Menee ohi aiheen, mutta olisiko yksi mahdollisuus työkkärin työkokeilu? Siitä saa peruspäivärahan tai ansiosidonnaisen ja kulukorvauksen ja olisi työnantajalle ilmainen “työntekijä”, jolloin voisi helpommin päästä vähän käytännön hommiin ja saattaisi saada jalkaa oven väliin? Muistelisin, että sopimuksen voi tehdä 1-6 kuukaudelle ja työajastakin voi neuvotella, ei välttis tarvi olla 8h/päivä vaan vähemmästäkin voi sopia)
Travii heksu kysyä tuota seuraavaksi kun menen työkkärissä käymään. Tiistaina pitäis mennä infitolaisuuteen ja vielä lippua ja lappua mukana. Ihan outoo, elämäni ensimmäistä kertaa TYÖTÖN.