Puutarhurin kokkausnurkka

Röyh,sanos muuta.Päälle tuoreita puolukoita ainakin puoli litraa,röyh

Leipä oli muuten hampuusileipää. ja puolukoitakin on. 

Miten sellaista hampuusileipää tehdään?

Puolukat muuten vievät makean nälän.

Olen kutsunut naapurit uutta vuotta vastaanottamaan. Joulumässäilyn jälkeen haluan tarjota tortilloja. Erilaisia täyteohjeita löytyy tietysti netistä, mutta nyt en osaa päättää tarjoilutekniikkaa. Suurin osa ohjeista käskee täyttämään tortillat valmiiksi ja tarjoamaan salaattia ym lisukkeena. Minä taas tykkäisin, että jokainen täyttää semmoisen rullan kuin haluaa. Aion tehdä tietysti jauhelihatäytteen ja kasvis- tai kanatäytteen. 

Kumpi on parempi tapa? Meille tulee vain kaksi vierasta eli sovimme aika mukavasti kuuden hengen pöytään seurustelemaan. 

Suositelkaa myös täytteitä, lisukkeita ja kaupan valmiita sooseja, kiitos!

Kun minä laitan tortilloja niin jokainen täyttää tortillan itse haluamillaan täytteillä. Yleensä laitan jauhelihatäytteen ja sitten kanattäytteen, lisänä myös jäävuorisalaattia suikaloituna, paprikaa, tomaattia, sipulia, juustokastiketta, jalapenokastiketta jne… kaupoissa on aika hyvä valikoima valmiskastikkeita tortilloihin. Mä ajattelin myös laittaa tortilloja uudeksi vuodeksi kun meillä on silloin iso porukka täällä syömässä. Ne on helppo kattaa pöytään ja jokainen kasaa lempitäytteet itse 

Tänään kokkailin vain tonnikala-herkkusienipizzaa ja jälkkäriksi juotiin mansikka-mustikka smoothieta  Smoothie oli erityisen hyvää. Sain joululahjaksi ison mixerin jolla onnistuu nyt smoothien teko kätevästi meidän isolle porukalle 

Samat suunnitelmat siis! Hyvä kun muistutit sipulista, mietin vasta vihreää salaattia. "itsepalvelua" puoltaa sekin, että yksi tykkää tulisesta ja toinen ei. 

…ja allergikko voi ilman suuria eleitä vain jättää ottamatta semmoisen aineksen jonka tietää itselleen sopimattomaksi…

Palan painikkeeksi teen sangriaa ja siitäkin on noin sata eri versiota netissä. Täytyy soveltaa kompromissi. Haluan miedon ja erilaisen juoman.

Tortilla-buffettia minäkin suosittelen!

Tortillat on helppo täyttää tosiaan jokainen omasna siinä syömisen ja keskustelun lomassa, on rento fiilis. Onnistuu pienellä ja suurella porukalla.

Meillä on yleensä tarjolla silputtua paprikaa,tomaattia,kurkkua, salaattia ( hiukan vuodenajan mukaan ja sen kuinka iso porukka on syömässä), juustoraastetta, tacomaustettua paistettua jauhelihaa, tai kanafilettä suikalotuina ja maustettuna. Kasvisversion teen välillä ihan kaupan valmiista mausteseoksesta joka vain lisätään ( sopii myös jauhelihaan) tai soijan tai quornin papujen tai linssien jne. Tomaattisen joukkoon. Lisäksi sitten paria erilaista salsaa ( mietoa ja vahvempaa), välillä cuacamolea, ja aina joku juustokastike. Itse tykkään eniten sellaisesta jauheesta, joka vain sekoitetaan ranskankermaan. Samoin löytyy yrttisempi Taco ranch niminen samalla idealla. Ne on käteviä aina kaapissa varalla ja voi käskyttää ipanatkin tekemään tacoja. Useimmiten itse maustan ranskankerman valkosipulilla, yrteillä, chilillä jne. Kaikki kaupoissa yleisesti myytävät merkit ja kastikkeet on olleet mielestäni ihan hyviä. Hiukan niissä on eroja esim. Lisäaineiden määrissä, jos niitä lueskelee.

Meillä on usein syöty vuoden vaihteessa tacoja / tortilloja, kun on aina porukkaa jossain määrin joko meillä tai itse ollaan jossain. Jämät on helppo hyödyntää jälkikäteen kun kaikki on erikseen tarjolla.

Alkuperäinen kirjoittaja: Rosmariini&Timjami

Thick`n chunky on musta paras salsa (onko se nyt Old el Pasoa?), potkua ja reiluja paloja. Joku tuntematon merkki oli joskus ihan kuraa = mautonta ja laihaa tomaattimurskaa. Guacamole kantsii tehdä itse kun siinä valmissoosissa on jotain 2% avokadoa ja loppu ties mitä :wink:

"Jämät on helppo hyödyntää jälkikäteen kun kaikki on erikseen tarjolla" - taas yksi lisäsyy miksi itsepalvelu on hyvä vaihtoehto
välikysymys - eikö kukaan muu täytä tortillojaan kalalla?

Valion sivuilla on savulohitäyte nachoille ja sekin on harkinnan alla. Pirkan sivuilla oli joku katkarapuviritelmä, mutta sitä ei kai lasketa :wink:

lasketaan ainakin meillä:-) muutetaan kalat muotoon veden elävät (ja koska noin on, olen myös oppinut, että kala-allergikko jättää sen yhden vaihtoehdon suosiolla ottamatta)

Suosittelen myös sitä, että jokainen saa itse koota omat tortillansa. Meillä on yleensä tarjolla mausteista, tulista jauhelihaa, puolitulista kanaa, kasvisproteiinina soijarouhetta tai quornia, jäävuorisalaattia, vahvaa juustoraastetta, juustokastiketta, maissia, herkkusieniä, sipulia, salsaa, ranskankermaa (tai turkkilainen jugurtti) maustettuna pilkotulla valkosipulilla, tuorekurkkua siivuina, tomaattia pieninä paloina ja oliivipalojakin joskus. Juomana olut ja vesi.

Olen joskus tehnyt tomaattisen papu-, tai linssisörsselin ja lisännyt siihen tonnikalaa, oikein maukas täyte sekin.

Old el Paso ja Santa Maria on molemmat hyviä sarjoja.

Heitin muuten kerran kaalilaatikkoon tacomaustetut jauhelihat ja mies kehui, että oikein maukas. Hän kun rakastaa kaalilaatikkoa ja ihan hälle joskus teen.

Meillä on myös usein tortillapöydässä pieniä taconaksuja, maissilastuja tms. Niitä on kiva ottaa lautaselle ja napsia kastikkeita herkkupaloja. Itse en ainakaan pysty yleensä syömään kuin yhden tortillan ja pojat taas huitasee neljäkin kevyesti kitusiinsa, niin ei tarvitse kuivin suin ja tyhjin käsin vieressä katsella, kun napostelee naksujen kera.

Alkuperäinen kirjoittaja: Rosmariini&Timjami

Jos haluaa helposta ruoasta vähän vaikeampaa, niin tortillalätyt kannattaa tehdä itse (ja kun kerran tekee, niin ei kaupan lättyihin ole paluuta). Meillä tortillojen kanssa teen yleensä paksua chili-tomaatti-kasvis-mustapapumuhennosta, avokadosta guacamolea (kesällä kannattaa tähän laittaa paljon limebasilikaa), salaattia ja esim. fetajuustosta, valkosipulista ja turkkijugurtista tehtyä dippiä.

Kerrohan välke oma ohjeesi tortillalättyihin, jookos :slight_smile: Monesti olen ajatellut tehdä niitä itse, mutta…

Eltsu, tällä ohjeella teen tortillataikinan. Olen laittanut jauhoista puolet vehnää, vähän spelttiä ja loput maissijauhoja (käyttämieni jauhojen määrät kirjasin ylös maissijauhopussin kylkeen, mutta se on kotona, enkä pääse nyt tarkistamaan). Margariinin sijaan voita. Lätyt paistan todella kuumalla valurautapannulla, jossa ne tulevat hetkessä. Pelkkää maissijauhoa ei kannata käyttää, taikina ei pysy koossa ja hermot menee kauliessa. Loput taikinapallerot voi pakastaa, josta niitä on näppärä sulattaa kun tekee tortiloja mieli.