Puutarhurin kokkausnurkka

Olen kuullut moisesta boolista, hellejuomaa.

Ahaa, vähän ymmärsin, että olisi ollut kyse enemmänkin marinoiduista kurkuista, koska muistelija tuumi, että olivat nopeasti valmiit, ellei heti, niin ainakin seuraavana päivänä. Tosin en nyt yhtään tiedä, minkälaisia juttuja kyseinen henkilö yleensä muistaa, koska oli uudempi tuttavuus.

K-E, voi toki olla, tuommosesta boolista vaan oli juttua jossain lehdessä, en nyt kyllä muista missä, siinä samassa oli juttua valkosipulijäätelöstäkin, jota olen maistanut Oulun torilla.

Eikös tuolla säilyke-osiossa ollut joskus puhetta joistain vichy-kurkuista? Taitaa olla jotain samaa sarjaa sprite-kurkut :smiley:

Täällä sivulla 18 on tomaattikastikkeen ohje.

Voi kiitos Kurppa.! Nyt pääsen minäkin tänne!

Tällaisella ohjeella olen keittänyt omista tomaateista ketsuppia ja meidän perheessä tätä syödään ihan antaumuksella Kanelin, kardemumman ja neilikan jätän aina omasta ketsupista kokonaan pois. Käytän isomman määrän valkosipulia ja cayennepippurin tilalla käytän omaa kuivattua chiliä hienonnettuna.

Ketsuppi

1 kg kypsiä tomaatteja
1 iso sipuli
1-2 valkosipulinkynttä
2 dl sokeria
2 dl viinietikkaa
2 rkl siirappia
2 tl suolaa
1/4 tl kanelia
ripaus kardemummaa, neilikkaa, cayennepippuria, mustapippuria ja valkopippuria

Huuhtele ja kuivaa tomaatit. Lohko tomaatit ja poista niistä kanta. Kuori sipuli ja valkosipulinkynsi. Hienonna sipulit. Poista paprikasta kanta ja siemenet ja leikkaa paprika pieniksi kuutioiksi.
Mittaa kattilaan viinietikka, sokeri ja siirappi. Kuumenna. Lisää joukkoon paloitellut kasvikset ja mausteet. Kiehauta seosta runsaan tunnin ajan eli kunnes kasvikset ovat täysin pehmenneet ja seos on hieman kiinteytynyt. Soseuta huolellisesti. Jos seos ehtii soseutumisen aikana jäähtyä, kuumenna se vielä kattilassa. Tölkitä kuumana kuumennettuihin tölkkeihin. Ketsuppi säilyy viileässä kuukausia.

Kiitos Satu-71, tuota kokeilen heti !

Niin ja ohjeessahan mainitaan paprika myös mutta sen olen jättänyt pois. Tuo on siitä helppo ohje, kun siinä ei tarvi alkaa kalttaamaan tomaatteja vaan ne voi keittää kuorineen ja sitten kun niitä mikserillä soseuttaa niin ketsupista saa ihan sileän. Nyt viime satsiin lisäsin myös tuoretta basilikaa, timjamia ja oreganoa ja tuli hirmu hyvää :slight_smile:

Resepti hukassa, apua!

Etsimäni rahka-omenapiirakan resepti on varmasti hyvin tavallinen ja laajalle levinnyt, mutta minä olen hukannut sen. Olen lukenut kaikki internetistä löytyvät ko. aineksia sisältävät, mutta mikään ei näytä tutulta. Sain reseptin 1980-90-luvun taitteessa henkilöltä, joka opiskeli kotitalousalaa, ainakin silloin resepti siis oli “muodissa”.

Ohjeella tuli uunipannullinen paksupohjaista piirakkaa, jota rahka-omenakerros ei latistanut. Pohja ei kuitenkaan ollut hirveän rasvainen.

Laitanpa tämän tännekin, kun Vantaa-sutinat kuitenkin katoavat ajan myötä.

Ukrainalainen borsch

Kunnon luullista keittolihaa.
kaali
perunoita
sipulia
punajuuria (myös etikkapunajuuret käy)
tomaattimurska
porkkanaa

Keitetään liha, kuten normaalisti keittoa varten, mahdollisesti jo edellisenä päivänä.
Lihaliemeen lisätään pilkotut perunat.
Kaali, sipuli, porkkana ja etikkapunajuuret leikataan suikaleiksi/palasiksi ja haudutetaan pannulla tomaattimurskan kanssa pehmeäksi (n. 15-20 min.). Lisätään keittoon, kun perunat ovat lähes kypsiä.
Maustetaan suolalla, pippurilla ja laakerinlehdellä. Nautitaan smetanan kanssa.

Vihreistä (isoista) tomateista voisi varmaan tehdä jotain…
Olisko kellään jotain hyväksi todettua - mutta helppo hillo- tai chutneytyyppistä ohjetta?

Tette, ohjeita vois löytyäkin, mutta mutta. Olen ymmärtänyt, että vihreissä tomaateissa on aineita, jotka ei olis hyväksi ( vrt perunan hedelmät)  Joku osaa varmistaa tämän oletuksen vääräksi tai oikeaksi. Minä kerään vihreät tomaatit pahvilaatikohin yhteen kerrokseen. Otan syötäväksi sitä mukaa kun kypsyivät.  Yläkerran viileässäkin huoneessa ne lähes kaikki punastuvat marraskuuhun mennessä.  Tietysti joku rupsahtaa ennen aikojaan, mutta niitä olis liikaa muutenkin.  Ja tuolla edellä näyttää olevan Satulla hyvä ohje punaisilla tomateille

Voin vaikka minä vahvistaa, Evira ohjeistaa ainakin nykyään näin: vihreät raa’at tomaatit kannattaa jättää valmistamatta koska ne sisältävät vihreän perunan lailla lievästi myrkyllisiä aineita, glykoalkaloideja. Niitä ei kannata syödä edes ruoaksi valmistettuna.

luin sen jutun tomaatti-ketjusta 5.9., johon olit referoinut tuon eviran uuden ohjeistuksen. harkitsin taas kerran pitäisikö uskoa ja jättää viffeät laittamatta/syömättä mutta kun melkein seitsemänkymmentä vuotta on niitä vähän kerrassaan syönyt niin päätin, että syön loppuun asti. eipä niitä jatkuvasti eikä paljon kerrallaan syödä.

ps - kävin muuten lukemassa eviran sivuilta ja totesin, että luen ohjeistuksia ihan omien mielihalujeni mukaan: tomaattiohjetta en ollenkaan välitä noudattaa, kun kerran tykkään niistä, mutta tarkasti pidän huolta, että muistutan itseni lisäksi muitakin, että pavut ja pinaatti pitää kypsentää ennen syöntiä.

jos itsetehdystä ketsupista haluaa tomaattikeittoa tehä niin tuleeks siihen mitään ikäänkuin nesteeksi, vai riittääkö tuorejuusto tai sulatejuusto ???

Unohtu sanomatta että Satu 71.n neuvoilla tehty ketsuppi, ja hemmetin hyvää tuli, sanoo isäntä joka myös sen kokkas. Niin että Kiitos !

Lanttukukkoa, röyh.

Muikkuja ja luomuleipää.

Muikkukukkoa,liian paljon röööyyyh.

hihi, röyh, kyllä nyt passaa!