Puutarhurin kokkausnurkka

Joo kävinkin goolen kuvahaulla katsomassa heti kysymisen jälkeen. Mut en ehtinyt poistaa viestiäni turhana ennen mai-leen apua. :smiley: Pitää ensi kerralla olla tarkempana, ettei suotta postittele kysymyksiä ennen kuin itse selvittää. Pääsee mai-leekin vähemmällä. :stuck_out_tongue_winking_eye:

Mut mukava resepti anita. Kiitos siitä. Taidetaan joku viikonloppu kokeilla lasten kanssa pientä ruoka-askarointia.

Aika mennä nukkumaan. Luin puoskarointia ( ruoka-askarointia) :wink:

Alkuperäinen kirjoittaja: Rosmariini&Timjami

Puokaroinniksi se taitaa tällä sakilla mennäkin. :-DDD

Onhan se aika askartelua, mutta esim. anoppi ja miehen sisko pyöräyttelee varenikeja tuosta noin vaan. Okei, on niillä vähän enemmän kokemustakin :smiley: Mutta jos otetaan huomioon, että mä tein noita n. kolmannen-meljännen kerran elämässäni itse, niin yllättävän hyvin onnistui. Menihän siihen aikaa, kun tuollaisen määrän teki (n. 90 kpl), mutta kannatti. Oli sen verran hyviä.
Täytteeksi voi keksiä melkein mitä tahansa. Myös sienet sopii, samoin jauhettu maksa, tietysti se jauheliha, mustikat,…

Ja tosikko, ei sun kysymyksesi ollut mitenkään tyhmä. Mistä sitä voi tietää, jos ei niitä ole koskaan nähnyt? Tulee siis vähän semmoinen pienen joulutortun näköinen puolikuu (ainakin niistä, jotka onnistuu hienosti, mikä ei aina ole taattua :D).

Muoks. Kävinpä minäkin tuolla googlen kuvahaulla katsomassa. Sielläkin näkee, ettei kaikki ole välttämättä aina niin kauniita :wink: Ja siellä näkyi myös hyvä vinkki siihen, ettei täytteet valu ulos: kun reunat rullaa puristelun jälkeen vielä ylös, pysyy täytteetkin paremmin sisällä. Meidänkin piti tehdä se muutamalle piirakalle, joista meinasi kaalit pursuta ulos.

Nyt pohjoisen ihmiset (saa muutkin)neuvoja miten laittaisitte poron koipikiekot tai miksi noita occo buccokiekkoja kutsuisi.

En ole tehnyt, mutta jos pitäisi tehdä, niin ruskistaisin vähän ja hauduttaisin ainakin 1,5-2 tuntia lisukkeiden kanssa. Se liemihän siinä on varmasti sitä herkullisinta sitten, että nestettä tarpeeksi.

Ei oo porosta kokemusta, mutta karitsasta tuli ainakin todella hyviä kutakuinkin tuohon tapaan kuin MoonRiver jo vinkkasi. Jokos juti kerkisit laittaa?

Porosta puheenollen, MTV3:n makuja nettisivuilla kerrotaan miten paistetaan täydellinen poropihvi

Enpäs tätäkään tiennyt: "Poron filettä tai paistia ei saa missään nimessä vetää ylikypsäksi, tai se alkaa maistua maksalta. Liha pitää mieluummin jättää sitten hieman raa’'aksi. Poron liha on niin älyttömän mureaa, että sitä voi syödä vaikka raakana. Täydellinen kypsyysaste poropihville on noin 53 astetta."

Olen kuullut, että stressaantuneen poron liha maistuu maksalle. Ja nykyäänhän nuo porot on kaikki enemmän tai vähemmän stressaantuneita teuraalle mennessään, koska teurastusta ei enää tehdä poroalueella luonnossa, vaan porot rahdataan teurasautossa teurastamoon. Kaikki porot Suomesta viedään yhteen ja samaan teurastamoon ja matka sinne voi toisilla poroilla olla tosi pitkä. Automatkalla poro stressaantuu ja stressihormoneita erittyy, jotka sitten kuulemma vaikuttavat myös makuun tuoden siihen maksan makua.

Meillä oli pakastimessa puolikas vasa edellistalvena ja osa siitä maistui selvästi maksalle. Olikohan sitten vaan liian kypsää? Pitäis tuotakin siis kokeilla ja harjoitella lisää.

Kyllä stressi maistuu naudanlihassakin, mutta mikä se maku on, on vähän vaikea määritellä, jollainlailla väkevää. Nuo pitkät kuljetukset teurastamoihin sen aiheuttaa.

Sairastuin Polymyalgiareumaticaan ja siksi olen siirtynyt riistaravinto-kana-kala-grönsaker ruokavaliolle ja en kaipaa ollenkaan rehuruokittuja possuja ja nautaeläimiä. Että, näin Inarissa.

(Siis poro ja hirvi )

Jos tilaatte poronlihanne suoraa tuottajalta mm. Jounin Poro - niin ei maistu stressille, jos vielä puudätte nuorehkoa (40 - 50 kg painavaa) pailakkaa tai peräti vasanlihaa, niin takuuvarma, että herkut syötte. ! Me ostamme heiltä, kun mieheni on lopettanut jo aikaa porohommansa ja myynyt poronsa ja merkkinsä. Se siitä.

Varenkeja =Kaurinkeja) tuotiin entiseen aikaan Norjasta ja niissä ei ollut täytettä. Olivat rapeita ja pakattuina puutynnyriin … Nyt kotikokkini Olavi huutaa minua ruokapöytään … tietenkin jää kirjoitusvirheitä, mutta haitanneeko ! kaisamaairia

Söin viikonloppuna ravintolassa salaattia, jossa oli kastikkeessa vadelmaviinietikkaa. Yritin googlata, että saapiko sellaista valmiina kaupasta, kun oli aikas hyvää. Yksi laji löytyi, mutta pääsääntöisesti tuli ohjeita, joilla tehdään semmoista itse.
OK, onko kukaan kokeillut?

Olen syönyt ja ostanut valmiina. On aivan ihanaa, varsinkin feta-salaatissa.
Muoks. Kävin katsomassa. Merkki oli Borges. En valitettavasti muista, mistä kaupasta se on ostettu, mutta normaalisti käymme ruokaostoksilla K-kaupassa ja Cittarissa.

Ihanko tavallisesta kaupasta löysit? Googlesta löytyi merkki Borges. Hyvää tosiaan oli, en ole tähän asti minkäänlaisesta viinietikasta tykännyt.

Heh, muokattiin samaan aikaan

Kun googlasin tuon Borgesin, huomasin, että siinä on käytetty vadelma-aromia, joten itsetehty on varmastikin parempaa, mutta itsetehtyä en ole maistanut ja tuo on kelvannut oikein hyvin . Ekan kerran maistoin (toista merkkiä), kun löysin simmoisen pikkuputiikin kuin DeliDeli. Tuovat itse Ranskasta ja myyvät myös jälleenmyyjille, mutta en yhtään tiedä, mistä sitä saa muualta kuin Hakaniemen hallista.

Mistä saa ostaa glukoosisiirappia? Martta-lehdessä oli jäätelöohje, jossa sanottiin, että tuo glukoosisiirappi parantaa rakennetta, eikä tuon reseptin jäätelöä oltu tehty koneessa, eikä edes vatkailtu jäätymisen aikana. Jos siis laitan tavallista siirappia tilalle, niin kiten vaikuttaa?

Ja nyt martta kysyy ensin pentistä ja vasta sitten älyää, että marttasivuilta voisi myöskatsoa 

Dansukkerin valikoimissa on glukoosisiirappi ja löytyy jopa meidän kylästä marketin sokerihyllystä.

Tässä todella helppo ja herkullinen jälkkäriresepti jota kannattaa kokeilla nyt kun mansikoita on syötävänä

Help, tietääkö kukaan, miten tehdään haukimurukeittoa? Lapset on syöneet sitä koulussa ja kehuvat kovasti. Ois hauki jääkaapissa… Jos jauhan sen kahteen kertaan niin kuin murekepihveihin, ja sitten ripottelen sen kiehuvien perunalohkojen sekaan kattilaan ja sitten maito … ???

Tietääkös joku sellaisen reseptin, johon tulee kurkkua, spritea ja valkosipulia? Tällaisesta kummallisuudesta kuulin tänään, mutta kertoja ei muistanut koko ohjetta. Väitti tosi hyväksi, mutta vähän epäilyttää. Uteliaisuus vie kuitenkin voiton, jos ei kerran ei hankala resepti ole :slight_smile: