Katsoin nyt nuu ohjettasi, olen raakaa kyllä grillannut miedolla lämmöllä kauemmin kuin 2 min, ehkä 5-10 minuuttia. Olen voidellut voi-herbamare seoksella.
Tässä ranskalaisten ( Ranska/ Suomi ) häiden ruokalista vuonna 2022 Tolouse. ( Vinkkejä)
Paistettua hanhenmaksaa,
rapean leivän kanssa.
Omenalastuja
Provencen trilogia:
Parmesaanileivos ja basilikakermaa
Andalusialainen gazpacho
Grillattua ankanfileetä Samatanista
Makeaa siiderikastiketta
Kermaperunoita ja kasvispiirasta
Tuulihattuja
Kakkupuffet
(Suklaa, marja, sitruunamarenki)
Lähiomainen on suomalaisseuruueen mukana ystävänsä häissä. Tuosta ruokalistasta en tiedä onko siinä jotain suomalaista lisää, vai onko puhdas ransalainen.
Viimeiinen viiniköynnöksen kesäleikkaus päätyi lautaselle dolmaksi. Tsazckia omista valkosipulista ja kurkusta. Voisin syödä pelkkää dolmaa joka päivä.
Omat potut, mustatorvisienet, sipulit ja luumut possufileen kyljessä + bearnaisekastiketta, kyssäkaalia.
Luumuja ja karkunvattuja (=karhunvattu) pitkin päivää napsittu kulhosta.
Millaisia on karkunvatut…
Alkuperäinen kirjoittaja: Ohvakukka
Hyvät pöperöt on valtsulla.
Mitä ruokaa voisi tehdä kurpitsasta? En keksi muuta kuin sosekeiton.
Valtsu, miten teet dolmarit? Näyttää hyvältä ![]()
Reseptiä?
Mautonta pelkään tuon olevan.
Lisäksi mulla on Baby Bear -kurpitsoja, sellaisia pieniä. Niitä en ole maistanut vielä.
Kesäkurpitsaa raastan makaronilaatikon tai lasagnen sekaan, se katoaa hyvin sinne.
Henni,oon laittannu lisäkettä kurpitsasta.
Kurpitsakuutioita,sipulia,tomaattia,mahollisesti mieluisia kasviksia.persiljaa ja basilikan lehtiä.Yrttisuolaa.
Kuullotan pannulla mausteölijyssä.
Kiitos karvari vinkistä, tuota pitää kokeilla.
Ihanalta kuulostaa valtsun dolmat.
Valtsu, kiitos ohjeesta. Pitää kokeilla ensi keväänä kun saa omista viineistä lehdet.
Opettelen tässä varaavan takkani käyttöä ruuanvalmistuksessa. Se on sellainen puoliksi keraaminen puoliksi vuolukivitakka jossa on sisällä seinässä valmiina paikat ritilälle. Ihan jo alkaa olla hanskassa pitkään haudutettavien sapuskojen valmistukset.
Nyt oon opetellut sellasia tunnin-puolentoista paistoa n. 200 asteessa vaativia ruokia. Oon huomannut että takkaani ne voin laittaa heti kun hiilet on palaneet pois ja pelti laitettu lähes-kiinni-asentoon. Ruuan uunissapitoaikaa täytyy tarkkailla.
Tänään tein niin että kun otin riisi-kanafilevuoan pois takasta (n. 1 h 20 min), laitoin sinne heti perään kuivakakun vuoassaan paistumaan. Leivontaohjeen mukaan uunissa 175 astetta ja 1 tunti. Noin 1,5 tuntia pidin takassa ennenkuin otin pois. Vuoan sisällä oleva pinta jäi vaaleammaksi kuin tavallisessa uunissa paistaessa, mutta kypsyys oli ok.
Ihanaa huomata että saadaan jatkossa valmistettua myös kuivakakkua siellä takassa, vähän on meillä ollut leivonnaiset vähissä nyt kun sähkön hinta on siellä sietämättömyyksissä ja sähköuunin käyttö pannassa.
En olis vielä vuosi sitten uskonut että opettelen kohta alusta alkaen onnistuneen kokkailun aakkosia ![]()
Päätin tehdä bataattilaatikkoa. Pari reseptiä netistä jo noukin, eroavat toisistaan vähän siinä mitä mausteita niissä käytetään, ja myös siinä että toisessa soseen joukkoon sekoitetaan crehe fraichea ja toisessa kuohukermaa.
Onko kellään antaa omia vinkkejä bataattilaatikosta ?
Soseen jo tein ja aattelin huomenna sitten laatikon paistaa.
+x[quote][/quote]
Kurppa, eikö piparjuuresta häviä se maku jos sen lisää ruokaan valmistuksen alkuvaiheessa ? Jostain oon lukenut ja sitä noudattanut sit eli lisännyt sen aina vasta valmiiseen ruokaan mausteeksi.
+x[quote][/quote]
En ole tuollaisesta kuullut. Pikkasen reunasta maistoin. Hyvää oli.
Piparjuurta ei pidä lämmittää, vaan lisätä lämpimiin ruokiin vasta hetki ennen tarjoilua, jotta se ei menetä potkuaan ja muutu maultaan ikävän kitkeräksi ja epämiellyttäväksi. kotiliesi
+x[quote][/quote]Piparjuurta ei pidä lämmittää, vaan lisätä lämpimiin ruokiin vasta hetki ennen tarjoilua, jotta se ei menetä potkuaan ja muutu maultaan ikävän kitkeräksi ja epämiellyttäväksi. kotiliesi
Noin olin tietävinäni kun olin jostain joskus sen lukenut. Mut en ole kyllä kokeillutkaan laittaa ruokaan jo tekovaiheessa. Pitäis ehkä joskus. Voisko sitten olla kyse siitä että pitkää haudutusta se ei kestä ?
Piparjuuresta ja sen käytöstä ruuanvalmistuksessa mielellään kuulisin sen käyttäjiltä kokemuksia.
Siirrän tän viestin kokkauspalstalle, sopii paremmin sinne jos jatkojuttuakin tulis.
Pakastin hyvin harjatun ja pestyn piparjuuren isoina pätkinä. Helppo oli napata juuri raastaa siitä pätkä ja laittaa takaisin pakasteeseen. Kuorin y-mallin kuorijalla tarvitsemani verran juurta, pitemmästä juuresta saa hyvän otteen.
Tein omenamajoneesi cremefraice kastiketta, tänään oli vielä hyvää eikä menettänyt makuaan.
Satokausi.fi :
“Raastettu piparjuuri on käytettävä pian ja kuumentamatta. Ilman ja lämmön vaikutuksesta menettää nopeasti potkunsa ja muuttuu epämiellyttävän kitkerän makuiseksi.”
https://satokausi.fi/parasta-juuri-nyt-piparjuuri/
Ostin tänään kaupasta hävikki-Hevilaatikon ja siinä oli mm. punakaali. Mitähän siitä tekis ? Mitä te ootte punakaalista tehneet ?
Oli myös yksi graniittiomena (luulen ainakin et se on se
). Mitä siitä nyt sitten pitäis tehdä ?
Suokukka, siinähän tuli molemmat - sekä punakaali että granaattiomena yhteen samaan. Vaikuttaa hyvältä, huomenna hommiin. Kiitos ![]()