Pyörillä liikkuva apuneuvo puutarhatöihin

Kottikärryt on kätevä vehje joihinkin töihin. Kun kömpii pitkin pihaa kitkien ja kuivia oksia keräillen, kastelukannu ja monta muuta välinettä siinä mukana niin kottarit eivät oikein toimi. Niitä pitää asetella etteivät kaadu ja ne aisat osuu touhutessa aina kylkeen tai jalkaan. Ja sekatöörit on löytyneet parikin kertaa kompostista.

Onko joku löytänyt kaupasta tai (vielä parempaa) tehnyt itse jonkun kevyen perässä vedettävän laitteen johon rikkikset on helppo heitellä ja josta ne saa pois tarvitsematta nostaa koko laitetta ilmaan? Mukana olisi myös kuljettava kuokka ynnä muut epälukuisat työkalut, erillään rikkiksistä.

Olen miettinyt voisiko vanhoista lastenvaunuista virittää jotakin käyttökelpoista.

Isäntä on minulle näytellyt halpisrautakaupoissa semmoista perässä vedettävää kärryä, jossa verkkoseinät ja neljä ilmatäytteistä kumipyörää etc.

En ole kahta kertaa vilkaissut (ei ole itsellä tarpeen tunnetta :), mutta niitä kuulemma saa mm. Hong Kong, Biltema, Bauhaus etc. Käypä vilkaisemassa.

Hei, minulla on vanhoista lastenrattaista ne ratas-osat ja päällä on joku ritilähylly. Aisoja ei enää saanut kiinni, mutta kyllä sitä narusta perässään vetää.

Vois ihan hyvin saada semmoset hommattua, esim. jostain kirppikseltä vanhat vaunut tai rattaat. siihen vaan joku muovikori.

Se lastenrattaiden pohjaosa on erikoisen kätevä ja kevyt (paitsi hangessa pyörät jumiutuu). Olen ajatellut kaksostenrattaita tai lastenvaunujan pohjaa jos olisi leveämpi et sais työkalut ihan erikseen. Tai sit kori rikkiksille niin työkalut menevät siinä sivussa.Pakko olla vetopeli kun ei voi kantaa…

Oliskohan jossain pieniä maitorattaita?

Vanhat lastenrattaat ovat tosi hyvät. Niissä on jarru, ja jousten ansiosta pääsee vaikka portaita pitkin. Neljä pyörää takaa sen, ettei niitä tarvitse kannatella pystyssä isollakaan taakalla. Ainakin omiini sopii juuri sopivasti vanha lihalaatikko pienempien tavaroiden kuljettamiseen ja sitten se pohjaritilä sopii isommille puskille sun muille. Kaiken kukkuraksi ne ovat kevyet käsitellä. Kaikkien huonoselkäiset paras apupoika. Ja toki niiden aistillinen kauneuskin suorastaan hivelee silmää....

minä suunnittelin kasvihiuonekurkun kasvattamista isossa paljussa ja lastenrattaitten alaosassa!teen kuplamuovista ja rimoista mini-kasvihuoneen ja sitten aikaisin keväällä saan sen aurinkoon ja sitten yöksi autotalliin!!!luoja ei kiellä suuria haaveilemasta!!!

Hyvä A.i.k.a! Tuossa on ideaa. Jos ei sopivaa muovilaatikkoa löydä niin kehikon väliin voisi tehdä kankaasta tai vanhasta kassista suorakaiteen muotoisen pussin. Sivuissa pitäisi olla koukut tai jotkin hantaakit joilla se pysyisi kyydissä, ja tietty kahvat joista nostaa pois kun kuorma on täysi. Eikun romikselle kärryjä etsimään.

Tuo A.i.k.a:n viritys on huippuhieno :slight_smile:

Taitaa nämäkin jutut kuulua toiselle palstalle…=DD

Tuosta Iesterin viestistä muistin erään entisen työkaverin kertoman jutun:

hänen (muistaakseni) vaimon sukulaispariskunta oli keksinyt näppärän tavan kasvattaa tomaatteja: peräkärry täyteen multaa ja tomaatintaimet sekaan, olivat kuulemma kesän ulkoiluttaneet niitä taimia autolla eli pukanneet peräkärrin autolla autotalliin yöksi ja aamulla taas vetäneet kärrin ulos. Oli kehunut, että sai tosi aikaisin keväällä taimet ulos, kun oli niin kätevä aina yöksi laittaa tomaatit talliin. Tarina ei kertonut sitä tuliko satoa hyvinpomppivaa naurua

Mä kiitän Aika mainiosta vinkistä! Olen nyt koko kesän kuskannut kamoja vanhoilla lastenrattailla ja kottikärryt on seisseet melkein toimettomina. Kipeäselkäiselle ihan ehdoton juttu!

Olen nähnyt pari kertaa jännän viritelmän: Isohko lumikolan näköinen vehje jossa on matalat renkaat.(siis kaksi rengasta siinä syvässä/leveässä päässä) Näytti olevan kevyt ja kätevä puutarhassa kuljetella kaikenlaista.Koska renkaat on matalat, se pysyy paikallaan ja toisaalta sen saa seinustalle pystyyn kuin lumikolan konsanaan. En siis tiedä tosiaan mikä se kärryn runko oli mutta lumikola siitä tuli mieleen.

Anoppilan mökillä on maitokärryt tosi kovassa käytössä. Niiden reilujen renkaiden ansiosta kulkevat huonossakin maastossa aika helposti kuorman kanssa.

Eikös maitokärryt olisi sopivat kyseisiin hommiin, tasainen pohja, eivät liian korkeat jne.

Maitokärryt olis paljon mukavammat kuin kottarit. Itse käytän nokkakärryjä ja nekin ovat paremmat kuin kottarit.

Hienoa Imikkä,jos kuvastani oli apua. :slight_smile: Maitokärrytkin ovat varmasti tosi hyvät, jos pihalla on tilaa niiden kanssa liikkua. Meidän pihalla on niin paljon portaita ja kapeita polkuja, ettei niillä pääse oikein mihinkään.

Noista nokkakärryistä tuli mieleen että saiskohan elähtäneistä kaljakärryistä jonkun viritelmän…
Joku kori siihen kiinni, saatan kyllä kokeilla tätä kunhan piha tuosta kuivuu!

Noista kärryistä. Minulle nokkakärryt ovat loistava homma, kun niihin ei joudu mitään nostamaan vaan voi hiissata painavankin tavaran hyvin. Sitten ostin kierrätyskeskuksesta eurolla kaljakärryt ja niillä kuljetan halkokassin sisälle, kun en kertakaikkiaan jaksa kantaa. Tai tietysti juuri ja juuri jaksaisin, mutta tiukkaa tekee niin miksi en käyttäisi apuneuvoja. Lähden nyt fysikaaliseen hoitoon, mutta laitan kuvan tässä myöhemmin.

Tässäpä tuleekin sitten kuvaa noista kaljakärryistä. Talvella vetelin kolalla halkokassin ulko oven eteen ja siitä sisälle noissa kaljakärryissä. Nyt kun lumet ovat sulaneet vedän halkokassin kärryissä. Voihan tuossa halkokassissa kuljettaa muutakin puutarha roinaa. Kätevet ainaskin halkojen kuskaukseen.

Tämmöttiset pihakärrit mies tekaisi minulle laastipaljusta, toimivat hyvin, kevyet,pyörät ovat tarpeeksi isot ei jää joka knööliin kiinni, voi istua jakkaralla ja nakella roskia sinne.
Jakkara pitää vaan kuljettaa mukana mutta senhän voisi motorisoida niin elämä olisi helppoa, no jääkööt ensikesään