Rahapuu, Crassula ovata

Heippa,

Olen selannut kaikkia vanhoja keskustelupalstan niksejä ja neuvoja ja silti en osaa vastata kysymykseen, miksi rahapuuni nuukailee. Eli ongelma on se, että n. parikymmensenttinen rahapuu on "pehmentänyt" kaikki lehtensä, varsi on myös hieman pehmennyt ja näiden perusteella arvelinkin, että olisi mädäntynyt koko puu. Kun otin pois hiekkamullasta juuret olivat sellaiset kuin rahapuilla olen tottunut näkemään --> suht lyhyet ja kunnossa, eivät näyttäneet mädiltä tms muita merkkejä. Samalla huomasin, että varsi on alkanut puutua ja näistä rahapuulle ominaisista "liitos"kohdista on alkanut puskea täysin terveitä ja pulleita uusia lehtiä. Päätelmä: puu ei voi olla mätä, mutta missä on vika kun vanhat osat nuutuvat ja uutta puskee? Uudet lehdet ihan kärjistäkin ovat ensin terveitä mutta muuttuvat nuhjaantuneiksi ajan kuluessa. Puu on aurinkoisella ikkunalla ja vettä saa todella vähän. Toinen puu taas samalla hoidolla pärjää hyvin. Vähän alkaa mietityttämään koko puska kun tälläistä käytöstä tulee.

Osaako joku fiksumpi neuvoa mitä tulisi tehdä? Kokemuksesta voin sanoa, että nuo otukset viihtyvät jopa puolikin vuotta ilman vettä, lehdet nuhjuuntuvat ja varsi pehmenee samalla tavalla mutta heti vettä saatuaan palaavat takaisin vanhaan olomuotoon. Tämä yksilö ei näin tee.. surullinen

Pätkin sitten koko puskan! Tein niin koska otettuani sen uudestaan mullasta totesin, että maarajassa sen runko on aivan kova, veltto vain tietyissä haaroissa ja puskee uusia lehdyköitä näistä liitoskohdista. Leikkelin sitten kukkaveitsellä monesta kohtaa ja aiemmasta kokemuksesta rikkaampana tulin siihen tulokseen, että koko kasvi ei saa tarpeeksi vettä latvoihin, todella vähän olivat sisä"putket" kosteat, painamalla ihoa vasten ei edes jäänyt kosteaa jälkeä, eli sen vuoksi nuukkuivat jo pidempään. Laitoin kokeeksi veteen nämä uudet "pistokkaat" ja jos mitään ei huomiseen mennessä tapahdu lehdille niin en enää tiedä missä vika. Yritän pistellä uusiin multiin sitten näitä pistokkaita.

Tiedustelisin vielä onko vesijuurrutus vai pistokas suoraan multaan kannatuksia? Aina olen laittanut suoraan multaan kuivahdettuaan ensin, mutta kiinnostaisi kokeilla vesijuurrutusta vai mätäneekö koko kasvi liiasta vedestä?

Itse olen ainakin laittanut suoraan multaan ja hyvin se on niin onnistunut... ei ole tullut mieleen kokeilla vesilasiin laittamista (mukavuussyistä, ei tarvitse kun kerran tuikata noita pistokkaita johonkin) silmän isku... mutta kaikkeahan voi aina kokeilla. (?)

Multaan on helpoin, ja minä aina ajattelen, että kun se ei vettä kestä liikaa, niin en laita rahapuun pistokkaita vesilasiin. yhden nivelen verran syvälle multaan, ja nopeasti juurtuu. Minun rahapuut haarautuu aina leikkauskohdasta, joten ota huomioon se, kun mietit miten haluat sen haarautuvan. Pikaisia paranemisia puulle.

Minä pätkin rahapuustani muutaman uloimman varren pois haaromisen toivossa. Varret nakkasin vain pöydälle, odottamaan  ystävän vierailua ja kuivahtamaan. Ystävä kävi, pätkät jäi, tökkäsin multaan ja eilen, noin viikon mullassa olon jälkeen olivat kasvattaneet useita n 3cm juuria.

Vanha puuni näytti kovasti nuutuneelta, vaihdoin sille mullat, en suurempaa ruukkua, ja pätkin muutaman roiskon pois. Parissa viikossa näytti jo elävämmältä, lehtiin palasi pulleus ja kiilto. Koskaan ennen en rahapuutani ole lannoittanut, nyt päätin muutaman kerran kesän mittaan antaa ravinteita, eihän tuo kaktusmulta juurikaan niitä sisällä.

Vaikka aika on vielä nuori niin silti jonkinaisteista paranemista näyttäisi olevan pätkityissä oksissa. Koko puu näyttää nyt siltä kun jokin olisi sen pahasti raadellut, eli jätin emopuusta jäljelle vain paksun varren ja ne pienet lehtialkuset, jotka puskevat liitoskohdista. Ja arvatkaa mitä, sen varsi tuntuu nyt jykevämmältä. Samoin tuntuvat myös noiden oksien leikellyt varret, jotka laitoin pieniin saviruukkuihin. Tuntuvat paljon vahvemmilta, tosin luulen, että niillä oli jostain syystä juuri jäänyt ylipäätään veden saanti vähemmälle. Pistokkaita koko ikkunalauta täynnä ja jos noista kaikista joskus vielä tulee "isoja" niin olen rahapuiden onnellinen moniomisaja ;) Onneksi niitä ovi laittaa vielä pieninä samoihin ruukkuihin, joten kaipa nuo tuosta tokenevat.

Kastelua nyt siis minimaalisesti eli pientä suihkuttelua vain lehdille.

Raakki! Miten sinun rahapuut näyttävät niin vehreiltä?.. Minulla lähinnä kaljuuntuu.. Onko sinulla käytössä jokin ihmemulta? kasteletko kuinka usein/lannoitat? 

Se vissiin tykkää olostaan meillä. ;) Muori sitä hoitelee - sen verran tiedän, että kaikki kukat on istutettu Kestomultaan ja kastelu tapahtuu noin kerran viikossa ja lannoitetta vähän joka kastelukerralla.

aaa...mie lannoitan sillon ku muistan.. 2-3 viikon välein..   ja jossain kaktusmullassa oleilee.. on niin pienet lehdetkin siinä minun omassasurullinen Pitäisiköhän minun vaihtaa  uusi multa ja ottaa haperot pois...

Rahapuu on ainut ylpeyden aiheeni tällähetkellä sisällä. Kesät se ulkoilee parvekkeella.

Tuollaisia juurenpörhäkkeitä kasvava oksa katkesi jokin aika sitten ja lykkäsin sen vain limoviikunan juureen ja hyvin juurtui. Ei ole kyllä mitään havaintoa miten se tuosta pois kaivetaan, mutta ei liene kyllä tarvettakaanhymy

Huisa rahapuu saa varmaan ruokaa useammin kuin minun omani niin

Huisan rahapuuhun oli tarkoitukseni viitata. Jonnekin jäi ännä välille.

Oikein kaiholla noita katselee...voih... Jospa noista kymmenistä pistokkaista nyt jotain syntyisi. Osa on alkanut juurtaa, osan pötkylät ovat alkaneet "mädäntyä/mustua" mullassa ja osa "on vaan ilman mitään kehitystä". Ne joilla juuria jätin ruukkuihin, ne jotka vähän mustuivat otin pois ja leikkasin pahat ja kokeilen juurrutusta uudelleen ja ne jotka ovat niin katsotaan mitä tekevät. Itse "emopölkky" näyttää voivan paremmin, kuivattaa parhaillaan latvaosaa (onneksi luin että tämä on normaalia, kiitos teidän) ja kasvattaa pulleita lehdyköitä alasaumoistaan. Eli ihan hyvin kai menee =)

Annahan Tigridia nyt niiden leikattujen pätkien kuivahtaa ainakin 2-3 päivää. Muuten saattaa alkaa mätänemään, kun mullasta saavat kosteutta.
Itselläni niitä pätkiä hieman "unohtui" kuivumaan, melkein kaksi viikkoa nököttivät pöydän reunalla ihan kuiviltaan. Tökkäsin multaan, kastelin, ja noin viikon kuluttua oli ihan mukavankokoiset juuret jo muodostuneet. Tuo käsittely nähtävästi sopi ainakin minun yksilölleni.

Kiitos vinkeistä. Kun koko puuta on pätkinyt niin moneen osaan on voinut tehdä "empiiristä" tutkimusta aiheeseen liittyen. Nyt on menossa koe vesijuurruttamsisesta, joka joillain toimii, itse en ole ikinä sitä kokeillut. Kun pari tuntia selasin vanhoja viestejä niin aika lailla menee tasan nämä koulukunnat

Homman nimihän oli se, että osa puusta näyttää juurtuvan hyvin "kuivattelun" jälkeen ja osa sitten alkanut mustua tyvestä. Osa taas joka on edelleen kuivatuksessa näyttää vaan nuutuvan entisestään. Eli kokeillaan mikä mihinkin osaan tehoaa, sillä ei näytä siltä, että jokin tietty malli näihin otuksiin tehoaisi. Se vasta kummallista onkin, kun kyse on kuitenkin samasta puusta. Pariakymmentä "osaa" kun tässä tarkkailee niin aikaa menee, ja kun on kärsimätön (tiedän tiedän rahapuu on HIDAS) niin välillä tulee hermojen kiristystä. täh?

Juurtavatko teillä koko oksaset kuivaamalla ilmajuuria? Vai tehoaako se vain lehtiin?

Tälläisen löysin netistä ;) Mahtoi muutama vuosi mennä kasvuun, hihi, jos vaikka näistä pistokkaista joskus tuollainen kasvaisi.

O''ou. Tuo on siis vähänkö iso

iihaan pieni.... huhhuh miten alkoi pyörryttämään ;)

Helsingin talvipuutarhassa on monta tuollaista isoa rahapuuta, upeita kun kukkivat. Puutarhamatkailun puolella on vissiin laittamani kuvakin talvipuutarhan rahapuista.